פאנל: מכונית חשמלית ושמה תשוקה

הרכב החשמלי העתיד כבר כאן

 

"רכב חשמלי זה לא סוד, הוא קיים, הוא קיים בעולם, הטכנולוגיה קיימת, אפשר לומר כי רכב חשמלי הוא בהישג יד, מדבר על חשמלי לא אוטונומי. אלא מה? כשאנחנו מדברים על רכב חשמלי, תנאי הכרחי לקיומו של מערך רכב חשמלי זה תחנות טעינה ובישראל אין כאלה. כששואלים אותי למה אין רכבים חשמליים, התשובה פשוטה, לא מה היה צריך לבוא קודם, ברור שתחנות הטעינה היו צריכות לבוא לפני הרכבים. התשובה השכיחה של נקודת טעינה בבית ובעבודה, זה בסדר, לא מספיק, זה הכרחי אך זה לא יביא את המהפכה. הרגולטור מונע את המהפכה הזו, ועד שהרגולטור לא יפתור את נושא הטעינה, קשה יהיה לראות רכבים חשמליים בכמויות גדולות. " כך אמר יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב.

 

גלית עייני וולף, סמנכ"לית שיווק ומכירות קבוצת UMI , אמרה "עד 2021 נראה 20 דגמים חדשים, ממש לפני מספר ימים קדילק הוציאה עדכון שעד 2025 כל הדגמים שלהם יהיו על חשמל מלא. לישראל נשמח להביא כל רכב רלבנטי ושיתאים לשוק, המציאות היום לא מספקת, אנחנו מוצאים שלמעשה מספר כלי הרכב החשמליים שיכולים להגיע לארץ הוא די מוגבל לאור התשתיות. ההנחה שהמדינה תדע להתאים את עצמה. מבחינת הלקוח, המעבר בין החלום למציאות, כל זמן שמדברים על זה וחולמים על זה, אפשר להגיד מה שנוח לך, כשזה פוגש המציאות, האם הקהל ידע לקבל, איך יתמודד עם טווח הנסיעה? אחד הדברים שפרצנו דרך זה לצמצם את המתח בטווח הנסיעה, כשרכב נוסע 380 ק"מ בישראל לא צריך לחשוש, אפשר לצאת כמעט בכל מקום בנוחות. במרכז זה אולי אחרת אך יש פתרונות. מצד שני יש תהליך מסוים של חינוך, המהפכות קורות ומהר יותר ממה שנדמה לנו. שם הפאנל חשמלית ושמה תשוקה אך התשוקה לא לרכב עצמו אלא לפלטפורמות שהרכב ייתן לנו."

 

 

אבי קנת, סמנכ"ל סחר, קרסו מוטורס, אמר בפאנל כי "קשה לדמיין שתוך לא הרבה שנים, האחוז של רכבים חשמליים יהפוך להיות 20% או 25%. קשה לדמיין זאת, במקום שאנו נמצאים בו היום זה צריך קצת באמת חזון וחוש דמיון מפותח בשביל לחשוב שכך יהיה. אך מצד שני אני כן מאמין לתחזיות, ייתכן שהקצב יהיה פחות מהיר. חלק גדול מהמגמה היא לא תשוקה ולא חזון, יצרני הרכב היום, אם זה היה תלוי בהם, ממשיכים די בנוחות להמשיך ולבנות המכוניות הסטנדרטיות, אך לאט לאט נלחצים לקיר וחייבים ללכת לשם כי אין להם ברירה. במה שנוסעים היום זה הגרסה האחרונה לפני האחרונה.

 

דורון ודאי, מנכ"ל כלל מוטורס בע"מ יבואנית BYD לישראל, ציין כי "הייתי מוסיף חסם כי החשמליות יקרות מרגילות ודווקא התחבורה הציבורית נותנת מענה על שלושת אלה. תחבורה ציבורית יודעים באיזה שעה היא מגיעה ואין חרדת טווח. תשתית הטענה, אוטובוסים נחים בלילה בחניונים לכן התשתית היא לא בעיה, מה שכן צריך להשים עמדות טעינה והנה קפצנו על אותה מגבלה של עמדות טעינה. מבחינת אוטובוסים, המחיר הוא לא באמת נושא כי התפעול של מכוניות חשמליות, עלות האנרגיה זולה מאוד ואחרי שנה ההחזר הכספי הוא סוגר את זה. אין בישראל רק אוטובוסים חשמליים כי הרגולטור צריך להחליט על זה. בישראל הרגולציה כבדה, שום דבר לא קורה עד שהרגולטור לא מחליט."

 

ד"ר דני ויינשטוק, יועץ בתחום החשמל ורכב חשמלי ומומחה לאנרגיות חלופיות, אמר כי "האתגרים בתחום התשתיות ניתן לחלק לשניים – טכניים ורגולטורים. כנראה כל מי שיספק נקודות טעינה הוא יצטרך רישיון. עולם האנרגיה והחשמל הוא עולם איטי ולכן צפויה בעיה וזו הסיבה שיקי אמר שהנקודות טעינה צריכות להיות לפני הרכב, אך זה לא קל מימונית. כמו כל דבר תהיה עקומת למידה, זו כנראה התשובה למה לוקח זמן."

 

יקי אנוך: "היום היה צריך להיות חוק שבכל בית משותף חדש שנבנה, תהיה תכנית לעמדות טעינה בחניות, היום אין דבר כזה, מי שקונה בית משותף ורוצה עמדה הוא נתון לחסדיהם של הדיירים והשאלה אם יחובר למונה שלו או יהיה נפרד. מי שעושה עמדת טעינה לא יעבור דירה, הוא פעם אחת יוכל לעבור זאת ולא יותר. זה פשוט אך זה הולך לחוק התכנון והבניה, אנחנו מגבילים זאת לאנשים שיש להם בית פרטי שלכאורה יכולים לעשות מה שרוצים ורק הם יוכלו להיות הלקוחות שלנו? לא הגיוני.

עם הגז הטבעי, מחיר החשמל בישראל ירדו והם יהיו אטרקטיביים. אם החשמל היום יחסית יקר, כשהגז יכנס והמערכת תעבוד על גז טבעי, גם מחירי החשמל ירדו לרמה שיהיה מאוד כדאי, אם לא יבוא מר רגולטור ויטיל מיסים פתאום שאחרי שיהיו רכבים חשמליים יבקש למסות."

 

גלית עיני: נושא התשתיות לא יושב אצל ארגוני הרכב באופן אישי. כשיצרניות הרכב יעברו יותר ויותר לרכב חשמלי, ישראל תצטרך לעבוד ימים כלילות לסגור הפער. אנו שואלים עצמנו אם כוונת המשורר באה לידי ביטוי כפי שהייתה במקורה אך התאמה זו תצטרך לעשות בד בבד עם המציאות שמשתנה בתחום תעשיות הרכב. אותם שווקים יצטרכו לתמוך במהפכה הזו בזוויות שונות כמו תשתית ומיסוי,  התמיכה תינתן כי בלעדיה לא יוכלו להתקדם. הצרכן יצביע ברגליים – אם יהיה נוח, זמין, כדאי, הוא יצטרך לעשות הבדיקה. התנאים צריכים להיות נוחות. "

"מה יקרה בשנה הבאה? הנחת עבודה שלנו שעד אז כן נשמע שינויים ברמה של תשתית. מדינת ישראל מכריזה על ועדות בתחום והשקעות כספיות בתחום, אנו מקווים שהמלצות הוועדות וההשקעות אלו יקבלו תוקף במציאות, אם לא, נהיה בבעיה. אנחנו עושים מאמצים להשאיר את ישראל עם הקדימה.

 

אבי קנת: לגבי התשתיות, אני חייב להגיד כי השבוע הייתי באמסטרדם והתמלאתי קנאה לראות מה קורה שם. יש שם רשת שלמה שנפרסת גם על ידי הממשלה המרכזית וגם ע"י העירייה שמאפשרת טעינה מהירה בזמינות, גם טעינה לא מהירה, יש שם רשת טעינה שמי שמוביל אותה זה השלטונות. אצלנו, לצערי הרבה, זה רחוק מזה, זה יקח הרבה מאוד זמן. הרגולטור צריך לייצר התנאים, אם לא, זה לא יקרה. בשנה הקרובה נפרוס בין 20-25 עמדות טעינה מהירות, לצערי, זה עולה הרבה כסף, אך כדי לקדם ולאפשר פתרונות של טעינה ללקוחותינו, זה מה שנעשה.

  

דורון ורדי: החסמים שדיברנו קודם לא קיימים מבחינת האוטובוסים, הנסיעה זולה יותר. אי אפשר בלי אוטובוסים, רכבות חשוב – תחתית ועילית, בשום מקום בעולם לא נפטרו מאוטובוסים. מעשית יודעים, לראות מה קורה לרכבת בת"א, פרקי הזמן ארוכים, תשתית מסובכת ובעייתית, להחליף אוטובוס זה מהיר יותר, התחבורה הציבורית הקיימת תהיה מהירה בהרבה, סופו של דבר לא יהיו מנועי שריפה, הכל יהיה חשמלי.

 

יקי אנוך: המוסכים ימשיכו לעבוד, הברקסים יהיו ברקסים, לא תם עידן המוסכים, יצטרכו לעשות התאמות אך את השירות לכלי הרכב תצטרכו לתת, לכן אל תצאו מודאגים. אנחנו מנסים להתארגן, הקמנו חברה, במסגרת יבואני הרכב שעוסקת בהכנת בעלי המקצוע לעידן החדש, היא קיימת כבר שנה וחצי, ונעשים שם עבודות מאוד לעומק, גם בהכשרת בעלי מקצוע, בשיתוף משרד העבודה ומשרד החינוך  ומקווים להכניס החינוך הטכנולוגי.

 

דורון ורדי: אני רואה בזה הזדמנות, העובדה שיש ברכב החשמלי קצת פחות גריז ופחות שמן, יותר חשמל ומחשבים, זה דווקא הזדמנות לשנות ההסתכלות על הענף שלנו, שצעירים שלא רצו להיות מכונאים במוסך אך להיות טכנאי במוסך, ייראה אחרת כי לכולנו יש בעיה לגייס אנשים בתחום.

 

 

חדשות חמות

צרו קשר

רחוב החשמונאים 84 תל אביב, ת.ד 20027 מיקוד 6713203
+972-3-563-1010 +972-3-563-1010 +972-3-561-9025 +972-3-561-9025 chamber@chamber.org.il
*
*
*
*
*
חבר לשכה?
*
*
Change the CAPTCHA code