פאנל - האם הרגולציה שמה ברקס למוסכי ההסדר?

קריאה ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת לקיים דיון דחוף ליישום הרפורמה שתשים סוף למשולש של חברות הביטוח, מוסכי ההסדר והשמאים

 

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: "פתרון כשל השוק המכונה 'מוסכי הסדר' נגרר כבר שנתיים על ידי הממונה על שוק ההון וזה לאחר שכבר 15 שנה המפקחים לפניה נמנעו מלגעת בתפוח אדמה הלוהט הזה. בסיפור הזה חברת הביטוח היא הנתבעת ולכן לא סביר שתהיה גם השופטת והפוסקת הבלעדית. במקביל, מסיבות שונות ומשונות מתקשים במשרד התחבורה ליישם את השינויים המובטחים ובמהלך השנה האחרונה המחלקה המשפטית של משרד התחבורה העדיפה דווקא להתקין סדרת תקנות לטובת חברות הביטוח ולעכב את תקנות היישום לחידוש פריחת הענף והבטחת הבטיחות בתיקון כלי הרכב בישראל. הגיע הזמן שמשרד התחבורה יקח אחריות על תחום הבטיחות בדרכים שנמצא תחת סמכותו. לא יתכן שמשרד התחבורה יפקיר את ציבור הנהגים תוך שהוא עושה יד אחת עם האינטרס הטורפני של חברות הביטוח והליסינג שאין להם דבר וחצי דבר עם האינטרס הציבורי." 

 

משה ויצמן, מנהל בכיר אגף הרכב, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אמר כי אנחנו בשנה אינטנסיבית לחפש את האיזון הנכון מה טוב לאזרח. הבעיה המהותית שהאזרח צריך לקבל הרכב מהר כשהוא חזר לקדמותו, לחב' הביטוח גם רצון שהרכב יצא מהר כי יש רכב חלופי והאזרח רוצה לקבל את רכבו מהר ובאיכות הכי טובה. משרד התחבורה רוצה שהרכב יצא הכי טוב, זה יוצר ניגוד עניינים בין חב' ביטוח למוסך. אנחנו בשנה האחרונה ניסינו להגיע לעמק השווה, מודה ולא הצלחנו, עשינו מהלך דרמתי, הצלחנו לבטל את רשימת השמאים, כל מוסך יוכל להיכנס להסדר מול חברת ביטוח ולעמוד בתנאים הכי בסיסיים, יצרנו סוג של הסכמה עם שוק ההון, כרגולטור עשינו זאת, יש הסכמות, זו בעיניי סוג של מהפכה. עשינו מעשה, הסכם בעיניי דרמתי, שינוי קיצוני.

 

 

 

יוסי סקורניק, יו"ר חטיבת החלפים איגוד לשכות המסחר: השפעת היתר של חב' הביטוח, שרוצות לקבוע בעיקר את המיקום והזמן ולכן הן בפרקטיקה שהשוק לא פתוח, הן דורשות מהמוסכים דברים שלהערכתנו המוסכים לא יכולים לעמוד בהם כמו הנחה על חלפים, כמו רכב חלופי על חשבונם, כמו תיקון נזק, אלה דברים שהמוסכים לא יכולים לעמוד בהם. הבעיה העיקרית היא שלא השאירו שוק חופשי אלא הנקודה שהחברה יכול לדרוש הנחות מכל המוסכים שעובדים איתה, נכון שאי אפשר לקבוע שיש רק 200 מוסכים, אך כל זה בתנאי שהמוסך ייתן להם ההנחה שהם דורשים. מה שעשו עכשיו, אין פתרון לנושא השמאים ולנושא החלפים. השמאי צריך להיות עצמאי ואם יעשו שולחן עגול וגם יבינו שכולנו צריכים להרוויח, תפטר הבעיה.

 

יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב, איגוד השמאים: התוכן מדבר על כך שהלקוח יבחר שמאי ואם הוא לא ידע לבחור, הוא ייבחר על ידי צורה רנדומלית על ידי משרד התחבורה. כדי לא ליצור מצב של אי כדאיות כלכלית, ליצור בצורה אחידה שכל שומה תיבדק ואם נמצא שמאים או מוסכים או כל צד שמרחיב, מגדיל הנזקים, יגיע למצב של בית דין של משרד התחבורה. ב- 2007 הייתה החלטה לגבי השמאים, היום אנחנו ב- 2018 ולא נעשה דבר. יש ניגוד עניינים מובנה, שמאי שלא היה ברשימת השמאים של חברות הביטוח לא עבד ולא התפרנס. יש להגיע למצב שהצרכנים יוכלו לבחור שמאי ותפקיד השמאי יהיה תפקיד שיפוטי.

 

עו"ד דן כרמלי, משנה למנכ"ל לשכת המסחר , אשר הנחה את הפאנל, הציע הצעה שהתקבלה פה אחד על ידי כל המשתתפים בפאנל :  לקרוא ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת חה"כ איתן כבל, לקיים דיון דחוף בוועדת הכלכלה ליישום הרפורמה שתשים סוף לרשימות מוסכי ההסדר ורשימות השמאים הסגורות של חברות הביטוח.

חדשות חמות

צרו קשר

רחוב החשמונאים 84 תל אביב, ת.ד 20027 מיקוד 6713203
+972-3-563-1010 +972-3-563-1010 +972-3-561-9025 +972-3-561-9025 chamber@chamber.org.il
*
*
*
*
*
חבר לשכה?
*
*
Change the CAPTCHA code