ארנונה: כל מה שצריך וחייב לדעת לשנת 2023

כל תושב במדינתנו מתמודד במהלך חייו עם שורה של חשבונות - מים, חשמל, גז, שכר דירה - על מנת שיוכל להמשיך ולנהל את שגרת יומו בצורה נאותה וראויה. לעיתים תושבים נדרשים לשלם על שימוש בחניון שנמצא בשטח הדירה השכורה בה הם חיים.

לצד כל אלו, ישנו מס נוסף, שניתן מטעם הרשות המקומית שבה מתגוררים - ארנונה. מהי ארנונה, על אילו משתנים מבוסס התעריף שלה, אילו אוכלוסיות זכאיות להנחה במחירי הארנונה? לשכת המסחר תל אביב והמרכז תספק את התשובות.

מהי ארנונה וכיצד מתבצע תשלום ארנונה?

לצד חשבונות המים, החשמל והוצאות הרכב החודשיות, תושבי הערים והישובים השונים משלמים ארנונה. זהו מס שנתי שהרשות המקומית, לרבות העירייה או הנהלת הישוב, גובה מתושביה (המחזקים בנכס משלהם או שוכרים נכס), על מנת להמשיך את פעילותה - טיפוח הגנים, ניקיון הרחובות, סלילת כבישים, הצבת פנסי רחוב בפינות חשוכות וכן הלאה.

תעריף הארנונה אינו אחיד בכל הרשויות המקומיות בישראל, אלא שהוא משתנה לפי ערים, שכן הוא נקבע מדי שנה בידי הרשויות המקומיות והעיירות עצמן כאשר ישנו טווח מינימלי ומקסימלי שהן מחויבות לפעול במסגרתו בקביעת התעריף לשנה נתונה, הן עושות זאת בהתבסס על מספר פרמטרים:

  1. סוג הנכס - סוגי הנכסים עליהם הרשות המקומית מטילה את הארנונה הם: בניין, קרקע תפוסה, כלומר קרקע בשטח הרשות המקומית שאינה חלק ממבנה ולא משמשת למטרות חקלאיות, למשל גינה ציבורית, מגרש ספורט, ואדמה חקלאית. לפיכך מחיר הארנונה אינו זהה בכל אחד מסוגי הנכסים.

  2. גודל הנכס במ''ר - ככל ששטח הנכס במ''ר גדול יותר, כך מחיר הארנונה יהיה גבוה יותר. כך למשל ישנו הבדל בתעריף הארנונה לדירה של 2 חדרים לעומת דירה של 5 חדרים ומרפסת, או בין משרד נדל''ן קטן ופינתי לבין גורד שחקים שמוקדש כולו לחברת הייטק נוצצת. כאשר ישנן ערים שמודדות את השטח נטו (למשל ללא קירות חיצוניים) וישנם רשויות שמודדות ברוטו.

  3. מיקום הנכס - גובה הארנונה נקבע גם בהתאם לאזור בו ממוקם הנכס: פריפריה או מרכז הארץ, שכונה חדשה שזה עתה הוקמה, שכונה ישנה שעברה שיפוץ כללי או שכונה שנותרה כשהייתה כבר 50 שנה, לב העיר או אחד מקצוותיה. כך למשל מחיר הארנונה לעסקים במרכז יהיה גבוה יותר ממחיר הארנונה לעסקים הממוקמים בפריפריה.

  4. השימוש בנכס - מחיר הארנונה משתנה בהתאם לתכלית הנכס. כך למשל יהיה הבדל במחיר הארנונה בבניין דירות, שמטרתו היא מגורים בלבד, לבין נכס המשמש לעסק, לדוגמא מפעל, אולם אירועים, מסעדה או בניין משרדי חברת הייטק. או לחילופין ההבדל בין אדמה חקלאית לגידול יבולים בלבד לבין אדמה חקלאית שבה גם מגדלים חיות משק שצריך לדאוג להן.

 


מתי משלמים ארנונה?

כאמור, ארנונה היא מס שכל אזרח מחויב לשלם לרשות המקומית בו הוא מתגורר בהתאם למאפייני הנכס שברשותו - בין אם זה בית פרטי או בניין דירות, חדש או ישן, דירה שכורה או בית בבעלותו. מסיבה זו תעריפי הארנונה ישתנו ממשלם אחד למשנהו.

תשלום ארנונה הוא שנתי על פי חוק, מתבצע מה-1 לינואר עד ה-31 לדצמבר בשנה נתונה. עם זאת כל מועצה מקומית רשאית להחליט באיזה אופן לחלק את התשלומים עבור תושביה, לפיכך יש רשויות מקומיות ועיירות כמו רעננה או באר שבע שמחלקות את תשלומי הארנונה ל-6 תשלומים דו חודשיים שווים על מנת להקל על בעלי הנכסים, שוכרי הדירות ובעלי העסקים בערים אלו.

דרך חלוקה מקובלת נוספת היא תשלומי ארנונה לכל חודש אי זוגי (למשל תשלומים על חודשים מאי ויולי, ספטמבר ונובמבר וכן הלאה). את תשלומי הארנונה ניתן לבצע דרך אתרי הרשויות עצמן באמצעות כרטיס אשראי, באפליקציות ייעודיות, בסריקת קוד המוטבע על גבי מסמך חשבון הארנונה, עם שיקים, במזומן, או דרך הוראת קבע בבנק.

העלאת מס הארנונה והשפעתה על הרשויות המקומיות

מס הארנונה הוא המס היחיד הצומח ועולה בהתמדה מידי שנה ללא שום קשר לרמת השירותים אותן מציעות הרשויות המקומיות. הרשויות המקומיות אינן מתבססות על הגידול באוכלוסייה או על הגידול בעסקים כדי להגדיל את הכנסותיהן. הן מתבססות על העלאה אוטומטית של מס הארנונה שחציו עולה על פי עליית מדד המחירים לצרכן, וחציו עליית המדד של השכר במגזר הציבורי – הכולל גם את חריגות השכר.

במחצית השנייה של שנת 2022 משרד הפנים הודיע כי הארנונה צפויה להתייקר בשנת 2023 בשיעור של 1.37%, נתון זה מתורגם לכמה מאות מיליוני שקלים נוספים. המשמעות היא העלאת ארנונה לעסקים וכן לתושבים ששוכרים דירות מגורים ברחבי הארץ.


אישור חריג להטלת ארנונה - מה עשויות להיות הסיבות להגשת בקשה?

בכל שנה המדינה מעגנת בחוק את שיעור עדכון הארנונה באחוזים ומשווה בין המדדים של השנה הנוכחית לקודמתה, כך למשל שיעור העדכון השנתי של 2022 היה 1.9% לעומת 1.37% לשנת 2023. הרשויות המקומיות רשאיות להגיש למשרד הפנים בקשה לאישור חריג להטלת ארנונה, כלומר, הפחתה או העלאת שיעור הארנונה מעבר לערך המקובל בחוק.

סעיף 276 לפקודת העיריות קובע כי על הרשויות המקומיות להגיש את הבקשה לאישור חריג להטלת ארנונה עד לתאריך ה-1.7 בשנה הקודמת לזו שבה מעוניינים להכניס את השינוי לתוקף. שר הפנים, שר האוצר או גורמים ממונים מטעמם יכריעו בדבר החלטה זו.

רשויות מקומיות רבות הגישו בקשה לאישור חריג להטלת ארנונה, כך למשל עיריית אשקלון ביקשה הוספת סיווג למחסן לוגיסטי, והפחתת תעריפי ארנונה למשרדים קטנים עד 150 מ''ר ולמבני מגורים. לעומת זאת עיריית גני תקווה הגישה בקשת הפחתה ליצירת תת סיווג חדש לסעיף 2.א (משרדים, מסחר ושירותים) שיכלול תחתיו את כל אותן מסגרות לילדי העיר - צהרונים, גני ילדים, משפחתונים

מי זכאי להנחה בארנונה?

ההנחות בארנונה מתחלקות ל-2 קטגוריות: הנחות חובה והנחות רשות המבוססות על פרמטרים כמו נכות, מצב סוציו-אקונומי, שירות המדינה, זקנה, או סוג הנכס בבעלות אותו אזרח. ישנן מספר אוכלוסיות אשר זכאיות להנחת חובה בארנונה על פי חוק, לדוגמא:

  • אזרח ותיק המקבל קצבת הבטחת הכנסה בביטוח לאומי או אזרח ותיק המקבל קצבת זקנה לנכה, שחי בשטח בגודל עד 100 מ''ר - 100% הנחה במחיר הארנונה.
  • נכה מלחמה בנאצים - שחי לבדו בשטח של 70 מ''ר או בשטח של עד 90 מ''ר עם יותר מ-4 נפשות - 66%.
  • משפחות שכולות ונכי צה''ל המתגוררים בשטח של 70 מ''ר או עם 4 נפשות או יותר בשטח של עד 90 מ''ר - 66%.
  • אדם בשירות האזרחי שמתגורר בשטח של עד 70 מ''ר או עד 90 מ''ר עם מעל 4 נפשות. כאשר יוצא למסלול מלא הוא זוכה ל-100% הנחה בארנונה, ואם במסלול שירות חלקי, הוא זוכה ל-50% הנחה.
  • חייל בשירות חובה (עד 4 חודשים מרגע השחרור מצה''ל) המתגורר בשטח של 70 מ''ר או בשטח של 90 מ''ר עם משפחה בת מעל 4 נפשות - 100%.
  • אדם בשירות לאומי המתגורר בשטח של עד 70 מ''ר - 100%.
  • מחזיק נכס באזור עוטף עזה ושדרות - 39% לנכס שאינו מגורים, 45% למגורים.
  • אדמה חקלאית שלא השתמשו בה במהלך שנת שמיטה - בין 90% ל-100%.
  • נפגע פעולות איבה שמתגורר בשטח של 70 מ''ר או 90 עם משפחה בת 4 נפשות או יותר - 66%.
  • פטור מתשלום ארנונה לנכס שאינו בשימוש כבר 3 שנים.


השבת יתרת זכות בארנונה

אז אחרי שעברנו על המצבים והדרכים בהם ניתן לקבל הנחה על חשבון הארנונה, הגיע הרגע לדבר על עניין נוסף - יתרת זיכוי. את הארנונה משלמים ברוב הרשויות חודשיים מראש אך לעיתים חוזה השכירות מסתיים או שמוכרים את הנכס קצת לפני שמסתיימת התקופה עליה שילמתם. במצבים אלו אתם רשאים לקבל זיכוי על יתרת הארנונה מאותו חודש.

כל אדם פרטי או בעל עסק ששילם חשבונות לעירייה, או הרשות המקומית בה מתגורר - ארנונה וחשבונות מים ומחזיק כעת או החזיק בעבר בנכס יכול לבדוק אם יש לו יתרת זכות בארנונה. לשם כך עליו להזין מספר תעודת זהות, מספר טלפון נייד ולציין האם אתם חברה או עסק, במידה וכך הדבר יש להזין פרטים מזהים של החברה שלכם ומספר ח.פ להשלמת התהליך.

ישנם 2 אלמנטים המשפיעים על יתרת זכות בחשבון הארנונה והם:

  • תאריך סיום השכירות בחוזה השכירות או תאריך מכירת נכס בחוזה מכר
  • התאריך בו הצהרה על החלפת מחזיקים בנכס והחלפת משלמים

ניתן לקבל זיכוי באחת מ-2 דרכים:

  • כשעוזבים את הנכס הקיים - יש לשלוח לעירייה בקשת חדילת חזקה בנכס, ובהתאם לסיבת העזיבה (קונים חדשים לנכס או סיום חוזה שכירות) יש לצרף את הדברים הבאים - ספח תעודת זהות של הדיירים היוצאים ועותק של חוזה השכירות או מכר. במידה ויש דיירים שנכנסים במקומכם לנכס או קונים שסגרו אתכם עסקה, יש לצרף צילום תעודת זהות ואת פרטיהם המלאים.
  • כשנכנסים לנכס חדש - אם קניתם דירה או התחלתם חוזה שכירות בדירה חדשה, עליכם למלא טופס חילופי מחזיקים בארנונה ולצרף צילום תעודת זהות וחוזה השכירות או מכר, בהם מצוין תאריך תחילת תקופת ההחזקה בנכס.

מחלקת הארנונה ברשות המקומית שלכם בוחנת את בקשותיכם, משתמשת בתאריכי תחילת חוזה השכירות וההצרה על החלפת משלמים כאמצעי לחישוב זיכוי ארנונה ומחלקת אותו בהתאם לפרק הזמן היחסי שאתם שוהים בנכס.

  • אם עוברים לנכס אחר באותה עיר - תקבלו את הזיכוי לכתובת החדשה בתור הנחה בחשבון הארנונה שלכם.
  • אם עוברים לעיר אחרת - תצטרכו לחזור בשנית, על תהליך הגשת הבקשה לזיכוי בארנונה ברשות המקומית החדשה ולבחור באיזה אופן תרצו לקבל את הזיכוי - כהנחה בחשבון ארנונה אחר או כסכום כסף שיועבר לחשבון הבנק שלכם (במקרה זה, יהיה עליכם למלא את פרטי הבנק בטופס של אתר הרשות המקומית)



הנחה בארנונה לעסקים

לאור התפרצות מגפת הקורונה בישראל, הוקמה תוכנית לסיוע לעסקים להשתקם מנזקי המגיפה, במסגרתה ניתנה אפשרות לעסקים שהכנסתם נפגעה באופן ניכר, להגיש בקשה להנחה של 95% במחיר הארנונה, לצורך זה הם נדרשו להציג מסמך מרשות המיסים, המעיד על זכאות ל-''מענק הוצאות קבועות'' ולציין את מחזור העסק והסכומים שהפסידו במהלך שנה מסוימת.

אך בפברואר 2021, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים החליטה לקצר את תהליכי הגשת הבקשה להנחה בארנונה, על מנת לסייע לבעלי העסקים להשתקם, ובערים ורשויות מקומיות מסוימות אף להתגבר על העלאת מחירי הארנונה לעסקים. כעת אין צורך עוד במסמכים מרשות המיסים אלא שבעלי עסקים שרוצים לבדוק את זכאותם להנחה, נדרשים רק למלא טופס דיגיטלי באתר הסוכנות ובו לציין את שם העסק ואת הרשות או הרשויות בהן הם משלמים ארנונה על העסק שלהם. בנוסף, עסקים שעומדים בקריטריונים וכבר שילמו ארנונה יהיו זכאים להחזרים.


שאלות ותשובות בנושא ארנונה

האם ישנה הנחה במחיר הארנונה לסטודנטים?

סטודנטים או תלמידי מכינה יכולים לזכות בהנחה במחירי הארנונה בהתאם לשיקולי העיר או היישוב בו הם מתגוררים ולומדים וכן בהתאם להכנסה החודשית הממוצעת (סכום ברוטו) - משמע זוהי הנחת רשות. ניתן לבדוק האם אגודת הסטודנטים במוסד הלימודים יכולה לסייע במילוי הבקשה, או לפנות לאגף גביית הארנונה ברשות המקומית, ולצרף לבקשה מספר מסמכים (העשויים להשתנות מרשות מקומית אחת לאחרת):

  • אישור לימודים חתום עדכני
  • צילום תעודת זהות
  • מערכת שעות של אותו סמסטר
  • צילום חוזה שכירות

מהן השיטות לחישוב גודל שטח הנכס, לצורך קביעת מחיר הארנונה?

העיריות או הרשויות המקומיות השונות מבצעת מדידות בנכס ולפיהן קובעת את גובה הארנונה, באחת מהשיטות הבאות לפי צו הארנונה של כל אחת מהן:

  • נטו - מחשבים רק את הרצפה והקירות הפנימיים של הנכס
  • נטו-נטו - בשיטה זו מחשבים רק את רצפת הנכס כדי לבדוק על כמה מ''ר הנכס מתפרש.
  • ברוטו - בקביעת תעריף הארנונה נלקחים בחשבון רצפת הנכס וקירותיו הפנימיים והחיצוניים.
  • ברוטו-ברוטו - מודדים את כל תכולתו של הנכס, לרבות קירות החוץ, קירות פנים, וכן שטחים משותפים כמו לובי הכניסה, חניה, מדרגות, מחסן חיצוני, מקלט.

האם אפשר לערער על מחירי הארנונה?

ניתן לערער על תשלומי ארנונה באמצעות פנייה לעירייה. על פניה זו להיעשות בתוך 90 ימים מרגע קבלת החיוב. מנהל הארנונה מחויב לענות לבקשתכם תוך 60 יום וגם אם בתום הזמן לא התקבלה תשובה קונקרטית זה ייחשב כמענה. במקרה ומנהל הארנונה דחה את הבקשה ניתן להגיש בקשה לוועדת ערער לענייני ארנונה בתוך 30 יום מקבלת התשובה ממנהל הארנונה. במקרה והוועדה דוחה את הערעור עומדים לרשותכם 45 יום להגשת ערעור מנהלי לבית המשפט המחוזי.

למידע נוסף בתחום זה