שילוח בינלאומי: כל מה שחשוב לדעת

שילוח בינלאומי הוא מונח המתייחס לא רק לסדרה מגוונת של שירותי הובלת סחורות, אלא גם למכלול שירותים הניתנים לקהילה העסקית בכל הנוגע להסכמי סחר והנחיות רגולטוריות בייבוא ובייצוא.

מהו שילוח בינלאומי?

  1. שילוח בינלאומי הוא מושג שמתאר מצב בו חברה אחת לוקחת אחריות לתיאום השלבים הקשורים למשלוח בתהליך הלוגיסטי הבינלאומי, בשמו של הלקוח.

  2. שילוח בינלאומי הוא ענף בלוגיסטיקה העוסק בטיפול, תפעול ושינוע מטענים ותיאומי הובלה בינלאומית מול גורמים לוגיסטיים אחרים - בנמלי ים ואוויר, במעברים יבשתיים, במסופים ומול חברות ספנות ותעופה. המשלח הבינלאומי מהווה גורם ביניים המקשר ומתאם בין היבואן או היצואן לבין כל אחד ואחד מהשרשרת הלוגיסטית הארוכה בתהליך הסחר הבינלאומי.

  3. משלחים אינם משנעים פיזית את המטען. העמדה המסחרית של המשלח דומה למתווך בין לקוחות - שוגרים ונשגרים, למובילים. תפקיד זה הוא מכריע כאשר עוסקים בשילוב המורכב של נתיבי תחבורה מקומיים ובינלאומיים בין הספקים, הנמלים המסופים והנשגרים.

  4. העברת סחורה בין יעדים שונים בעולם אינה פשוטה ומחייבת ידע ויכולת רבים. לשם כך קיימים גורמים (חברות או אנשים פרטיים) אשר מקצועם הוא שילוח בינלאומי. המשלח הבינלאומי, הוא מומחה לוגיסטי, אשר עיקר תפקידו הוא תיאום ותיווך. המשלח מתאם בין הגורמים השונים (השולח, המקבל, המוביל היבשתי, המוביל הבינלאומי, נמלי הים, נמיל האוויר וגורמי המכס).

  5. ארגון המשלחים הבינלאומי FIATA - International Federation of Freight Forwarders Associations הגדיר את המשלח הבינלאומי כ"אדריכל תחבורה" או כ"ארכיטקט של השרשרת הלוגיסטית". מתפקידו של המשלח הבינלאומי להרכיב את מסלול ההובלה האידיאלי כדי שהסחורה תובל לייעדה בצורה הבטוחה ככל האפשר.

  6. במונחים הפשוטים ביותר, משלח בינלאומי הוא סוכן הנוטל על עצמו את תפקיד הסדרת תנועת הסחורה מנקודה המקור לנקודה הצריכה, בכפוף לדרישות הלקוח (יבואן/ יצואן).

  7. למשלח המטענים חלק חיוני בשרשרת האספקה כולה, ופעילותו יכולה להשתרע על פני כלל מגזרי התחבורה: ים, אוויר ויבשה.

  8. הדרישה הבסיסית הנדרשת ממשלח היא להבטיח כי המטען שנלקח מן הספק יועבר לנשגר במקום הנדרש, במחיר הנכון, ושהמטען יגיע אל הנמען באותו המצב שבו הוא נלקח מהספק. זאת, באמצעות שימוש במשאבים הטובים ביותר ותוך ניתוב מהיר ויעיל ככל האפשר.

שילוח בינלאומי לחו"ל – יתרונות

להלן חלק מיתרונות השימוש בחברת שילוח, והן נובעות מיכולותיה המקצועיות:

  1. לחברת השילוח מוניטין וניסיון עבודה מקצועי עם כלל הפלטפורמות הלוגיסטיות בשרשרת האספקה, על סוגיהן השונים: אוויר, ים ויבשה
  2. משלח בינלאומי מסוגל לספק פתרונות שילוח חסכוניים ויעילים המבוססים על דרישות הלקוח
  3. זמינות
  4. חברת השילוח מסוגלת לארגן גם את ההפצה של המטען בהתאם לבקשת הלקוח
  5. לחברת השילוח יש את היכולת לנהל משא ומתן על תעריפי המשלוח עם חברות הספנות, התעופה, ולדאוג לתעריף הטוב ביותר עבור הלקוח בהתאם לצרכיו
  6. לחברות השילוח יש את היכולת והידע לדאוג לתהליכי הדוקומנטציה של כל מסמכי המשלוח הרלוונטיים, כגון תעודות מקור, מפרט אריזות, חשבון ספק, שטר מטען מקורי/ העתק, מסמכי העדפה, אישורי רשויות ועוד.

המשלח יכול לדאוג להובלת המטען מ"בית לבית"

סוגי שילוח בינלאומי

מערך התובלה הבינלאומי פועל, כאמור, ב-3 חזיתות: האוויר, הים והיבשה. כל אחת מדרכי השילוח, היבשתית הימית והאווירי, נבדלת מהאחרות בשיטות התובלה, אמצעי התובלה, בנתיבי הסחר וזמני הגעת המשלוח לנקודת היעד.

תובלה ימית
שילוח ימי מתבצע באמצעות אוניות משא וספינות, ומותאם לשינוע סחורות בנפח גדול, משקל כבד וכמויות גדולות. סחורות כדוגמת תרופות, מזון, חלקי חילוף לרכב מועברות מנמל המוצא אל נמל היעד באחת מהשיטות הבאות:

  1. מטען חלקי - מוכר בעולם הסחר גם כאיחוד מטענים (קונסולידציה, גרופאג') או Less than Container Load) LCL). שיטת שילוח זו מיועדת להעברת מטענים במשקל קטן יחסית או בנפח קטן מנפח המכולה הכולל. כאשר מבצעים שליחה של מטען חלקי, בדרך כלל נהוג לאחד סחורות של מספר לקוחות לאותה מכולה.
  2. מכולות מלאות - Full Container Load, זו השיטה הנפוצה ביותר לביצוע הובלה ימית. היא מיועדת לסחורות בגדלים, כמויות ונפחים גדולים. המכולות נחלקות ל-2 גדלים עיקריים: 20 ו-40 רגל ומגיעות במספר וריאציות (מכולות עם גג פתוח, צד פתוח, מכולות גבוהות, פלטפורמות ועוד). בחירה בסוג מכולה מסוים מתבצעת בהתאם לסוג ואופי המטען.
  3. הובלה קונבנציונלית - מכונה גם General cargo או מטען שאינו ניתן להמכלה במכולות, כגון מטענים חריגים בגודלם או מטענים המובלים בתפזורת, נוזלית או מוצקה.


תובלה יבשתית
הסחורה מועברת במשאיות או רכבות ממסוף המוצא או מבית הספק אל מסוף היעד, או כתובת הנשגר.
שילוח דרך מעברי הגבול היבשתיים היא שיטה שעדיין פחות נפוצה בישראל. היא פעילה אולם בהיקפים מצומצמים, נוכח שנים של חוסר פעילות עם המדינות השכנות. עם זאת, היקפי הסחר הולכים ומתפתחים בשנים האחרונות עקב הפשרת היחסים עם מדינות באזור.

שינוע סחורות מתבצע דרך מעברי הגבול עם ירדן ומצרים:
מעבר רבין - Yitzhak Rabin Crossing
מעבר נהר הירדן - Jordan River/Sheikh Hussein Border Crossing ,
מעבר אלנבי - Allenby/King Hussein border crossing, כמו גם במעבר הגבול עם מצרים - Nitzana Border Crossing (מעבר ניצנה).

תובלה אווירית
שילוח בינלאומי אווירי מתבצע במטוסי נוסעים ומטוסי תובלה ומתאים להעברת משלוחים קטנים וקלים, פריטים יקרי ערך שבירים או רגישים וכן משלוחים דחופים. זהו שילוח בינלאומי מהיר, בו המשלוח מגיע במטוס ליעדו תוך יום או מספר ימים.

כיצד בוחרים את השיטה המתאימה לביצוע שילוח בינלאומי?

בסופו של יום, המטרה היא להבטיח שהסחורה תגיע ליעדה במהירות האפשרית וללא פגע. הבחירה באמצעי שילוח בינלאומי אחד על פני אחר מתבצעת בכפוף למספר קריטריונים:

  1. נפח ומשקל המטען - כמות פריטים במשלוח, גודל הפריטים, משקל המשלוח הכולל - אלו אלמנטים שבהחלט נלקחים בחשבון כשצריך לבחור שיטת תובלה. לפיכך, הובלת ארגז עם מסמכים והובלת אספקה של קטניות יתבצעו בדרכים שונות לחלוטין.
  2. עלויות המשלוח - לכל אחת מאופציות השילוח הבינלאומי יש עלויות שונות. כך למשל, יהיה הבדל במחיר בין הובלה של סחורה במשקל כמה מאות קילוגרמים בים לבין הובלת סחורה בנפח זהה באוויר.
  3. מידת הדחיפות - הבחירה בשיטה מהירה או איטית יותר להובלת סחורה בינלאומית, תלויה בין היתר בצרכי של הלקוח. למשל, מפעל שזקוק לחומרי גלם, איש עסקים שמחכה למסמך חשוב, או מוזיאון שצריך פסל יקר ערך לתצוגה הקרובה יבחרו בדרכי התובלה המהירות יותר.
  4. סוג המטען - ישנם מטענים המגיעים בתפזורת, מטענים נוזליים, מטענים רגישים מחומרים עדינים ושבירים כמו חרסינה, זכוכית, מטענים כבדים, מטענים מעץ ומטענים ממתכת. לכל מטען אתגרי שינוע ייחודיים הנובעים מהרכב החומרים ממנו הוא עשוי. כל אחת משיטות ההובלה מיועדת להובלת סחורות ספציפיות ומעניקה פתרונות מותאמים למטענים מחומרים שונים.
  5. שיטת האריזה - האריזה, או היעדר אריזה, היא פקטור נוסף בבחירת שיטת ההובלה המועדפת. ישנן סחורות בסדרי גודל קטנים יחסית שאפשר לעטוף בכמה שכבות הגנה ולאחסן בקופסאות, סחורות שאריזתן היא מלאכה מפרכת, וסחורות במימדי ענק או מצב צבירה שלא מאפשר אריזה כלל.
  6. המרחק היחסי - אלמנט נוסף המשפיע על בחירת שיטת השילוח, הוא המרחק בין מדינת המוצא ומדינת היעד. המרחק משפיע על המשאבים המוקצים לביצוע המשלוח על זמני המשלוח ועל הסיכונים שהסחורה חשופה להם בדרך.

לכן יש הבדל בין שילוח בין מדינות קרובות יחסית כמו נגיד ישראל ויוון, שילוח למדינות הממוקמות על אותה יבשת במקרה של שילוח בינלאומי לארצות הברית או לאמירויות, ושילוח בין מדינות שכל אחת מהן ממוקמת בצד אחר של כדור הארץ.

שילוח בינלאומי - סיכום הדברים

שילוח בינלאומי הוא שירות המשמש להובלת סחורות ממדינה אחת לאחרת ברחבי העולם - הן בשימוש תעשייתי, מסחרי ועסקי והן בשימוש פרטי. הוא אלמנט חשוב בסחר בינלאומי, תהליכי היבוא והיצוא הגלובליים בפרט ומתחלק ל-3 מערכות - ימית, יבשתית ואווירית. כל אחת מהמערכות השונות מציעה מגוון אמצעי הובלה והסתעפויות של שיטות הובלה מותאמות לסחורות ספציפיות. הבחירה בשיטת שילוח מסוימת נשענת על מספר פרמטרים, ביניהם: נפח ומשקל המטען, סוג המטען, המרחק בין מדינת המוצא ומדינת היעד ושיטת האריזה.

חברת השילוח היא גוף המכיל מחלקות שאחראיות על יבוא וייצוא, לצד מחלקות נוספות שמטפלות בסוגי תובלה שונים: ימית, אווירית ויבשתית. משלח בינלאומי הוא איש מקצוע שעובד במסגרת חברות שילוח בינלאומיות ודואג לכל ענייני המשלוח, תוך עבודה ישירה מול הגורמים הרלוונטיים: הלוקח, חברת הספנות והתעופה, המכס, הסוכנים בחו''ל ועוד. זהו אדם שלמד שילוח בינלאומי ועומד בדרישות של מינהל המכס וארגון המשלחים הבינלאומי - FIATA.

לחברת השילוח קיימת יכולת מוכחת בכל הנוגע להעברת מידע, לכן יש לבדוק:
טכנולוגיית מידע - האם מערכת המידע של המשלח מותאמת למערכת של הלקוח? האם המידע המסופק הוא בהתאם לצרכים? האם המידע הנחוץ מסופק במהירות, במדויק ובאופן ידידותי למשתמש? האם המשלח מתחדש ומתעדכן בתחום המחשוב?
מידע ON LINE - חברות השילוח הגדולות מספקות מידע ON LINE בשקיפות מלאה, כלומר המידע הקיים במערכת אמור להיות זמין ללקוח באינטרנט ללא סינון המידע.


שאלות ותשובות בנושא שילוח בינלאומי

מהו היתרון הגדול של כל אחת מהשיטות לשילוח בינלאומי?


היתרון המהותי בשיטת השילוח ימי הוא שניתן לשנע סחורות בגדלים ונפחים גדולים ומשקלים כבדים ביעילות. לעומת זאת, שילוח אווירי מספק את זמני ההמתנה למשלוח הקצרים ביותר.

מהם תחומי ההתמחות העיקריים בשילוח בינלאומי?


כל חברת שילוח בינלאומי מתמחה בשילוח סחורות מסוגים שונים בשימוש התעשייה והמסחר. לדוגמא, יש חברות המתמחות בהובלת מטעני קירור, בעלי חיים, חברות המתמחות בהובלת כלי נגינה, חברות המתמחות בהובלת ציוד לתערוכות (אלו חברות העומדות בתקנים בינלאומיים כמו ISO או C.E.F.A.T) ועוד.
יתר על כן, ישנן חברות שילוח בינלאומי המתמחות בהובלת חומרים מסוכנים. אלו עלולים להוות נזק לאדם או לרכוש ומחויבים לעמוד בתקני אריזה וסימון קפדניים, הצגת מסמכים המפרטים את היקף החומרים במשלוח וסיווגם. חברות מסוימות מתמחות בשינוע חפצי אומנות ופריטים יקרי ערך, ואחרות בהובלת אופנועים.

למידע נוסף בתחום זה