נשיא האיגוד בתגובה להעלאת הריבית: העלאת הריבית, מהלך בלתי נמנע כדי לבלום את האינפלציה הגואה המאיימת על יציבות הכלכלה כולה אם לא תיבלם האינפלציה כבר עכשיו, יהיה קשה מאוד לרסנה בעתיד

החלטת בנק ישראל לעלות את הריבית במשק בשיעור של 0.75% הוא מהלך משלים לעליות ריבית קודמות שהגיעו לשיעור של 1.15% בשנת 2022. משמעות המהלך הינה עלייה חדה בהוצאות כל משפחה ועסק שנטלו הלוואות ומשכנתאות בריביות נמוכות בשנים האחרונות.

משקי בית ועסקים קטנים נטלו מהבנקים הלוואות בריביות נמוכות, בעיקר זוגות צעירים חסרי דיור שרכשו דירות במסגרת פרויקטים של "מחיר למשתכן" או "דירה בהנחה". מאמצע שנת 2014 עד אמצע שנת 2022, ריבית בנק ישראל הייתה פחות מ-0.5% (בהתאמה, ריבית הפריים הייתה פחות מ-2%).

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "העלאת הריבית על ידי בנק ישראל ככל שנועדה לבלום את האינפלציה היא מוצדקת, אך אסור שתעשה ללא שיובאו בחשבון השפעות הרוחב על החברה והכלכלה ומבלי שתופעל תוכנית תומכת לזוגות צעירים נוטלי משכנתאות".

רונן סולומון, סמנכ"ל פיננסים ושוק ההון, באיגוד לשכות המסחר "מדובר במהלך שבנק ישראל נוקט כדי לרסן את האינפלציה, אלא שבדרך זאת הוא פוגע קשות במשקי הבית והעסקים בישראל. המערכת הבנקאית עודדה ב-8 השנים האחרונות את אזרחי ישראל לקחת הלוואות בריבית נמוכה. אולם, כיום כשהריבית עולה בשיעור חד, משמעותה תוספת הכנסות לבנקים בהיקף של כ-5 מיליארדי ₪ (מתחילת השנה תוספת הכנסות לבנקים בהיקף של כ-12 מיליארד ₪). העלאת הריבית היום, תעמיד את ריבית בנק ישראל על שיעור של 2% ובהתאם ריבית הפריים תעמוד על 3.5%. המשמעות לציבור הינה ייקור ההלוואות הצרכניות והעסקיות לריבית ממוצעת של 9-7 אחוזים (לחלק מהלקוחות אפילו ריבית מעל 10%)."

 

הנושא בתקשורת

וואלה כסף 22.8.22

 

מצ"ב ההודעה המלאה

קבצים מצורפים

למידע נוסף בתחום זה