חיים כהן | מנכ"ל קבוצת D&B ישראל | מאמרי דעה | 04/03/2012

ניהול סיכונים בעולם משתנה

תמונת הסיכונים וההזדמנויות המקומית והגלובלית חשופה כיום לשינויים הדורשים מהמנכ"ל וממנהלי העסקים והסיכונים בארגונים התמודדות רב ממדית ודינמית, מהירה ויעילה. במפגש מועדון המנכ"לים של לשכת המסחר -  Chamber100 שנערך בקבוצת D&B ישראל,  דנו בסיכונים הצפויים בשנת 2012 והוצגו הכלים הטכנולוגיים כדי להתמודד עימם.

איך מתכוננים לאירועים בלתי צפויים ומורכבים? איך מתכוננים להתממשות סיכונים?

1. בכל פעולה עסקית, ובכל רגע נתון קיים סיכון – אל תכחישו את קיומו. כל עסק מתמודד עם סיכונים וסיכויים ולכן בכל פעולה עסקית צריך לבחון שני צדדים אלה. במקרה של פעילות מול עסק יש לבחון את הענף ואת אופי הסביבה העסקית במדינה בה הוא פועל. למשל, מה רמת הממשל התאגידי במדינה זו? האם ניתן לאכוף בה חוזים? האם מכבדים בה את החוק? האם למרות מצבו העסקי הסביר של העסק יש סכנה של מחנק אשראי במדינה זו?

2. תמונת הסיכונים רבת ממדים ולכן עליכם ללמוד אותה היטב ולפרקה לגורמים כל חברה פועלת במרחב שבין סיכון לסיכוי. יש לבחון את הסיכונים העסקיים של כל עסק, לשקלל את הסיכונים הפיננסים ולהשתמש בדגמים סטטיסטיים לבחינת רגישות העסק לסיכונים אלו. יש לבחון את הסיכונים התפעוליים והמשפטיים של העסק. כל אחד משדה סיכונים זה מורכב מפרמטרים שונים המשפיעים ומושפעים זה מזה.
3. מרבית הסיכונים אינם בשליטתכם אבל ההכנה וההיערכות לקראתם בשליטתכם.
אל תחמיצו את ההזדמנות להתכונן. להגדיל כריות מזומנים, להגדיל בטחונות להגדיל מסגרות אשראי כל עוד ניתן לעשות זאת בעלות נמוכה. חשוב ביותר להכין תכניות תגובה מראש.

4. בצעו מעקב ובקרה שוטפים אחר רשימת טריגרים המצביעים על התפתחות סיכונים.
חשוב לעקוב אחר התפתחות סימני סיכון שיוגדרו מראש כרשימת טריגרים לפעולה בתחומים שונים המהווים יחדיו את פנורמת הסיכונים של העסק.

5. תכנית התאוששות – הכינו את העסק שלכם להתמודדות עם חזרה לתפקוד שוטף ורגיל אחרי התממשות סיכון. הכינו מראש תכנית להתאוששות ממצבי סיכון שהתממשו, תכנית חירום שתופעל ברמות שונות ובשלבים רלוונטיים בכל פעם שסיכון התממש. המטרה לשמה תעובד תכנית ההתאוששות הינה חזרה לתפקוד נורמלי בזמן המהיר ביותר. תכניות אלו צריכות להיות ממוקדות, קלות ליישום ומקובלות על היחידות העסקיות. בניית התכניות נעשית על פי אסטרטגיית ההתאוששות של הארגון ועל ידי כל יחידה עסקית.

6.העריכו את כיוון התפתחות הסיכונים ומקורות פוטנציאליים להפסד.
במקרה בו עסק הפועל בתעשייה או בענף כשחקן מוביל, יצרן או ספק, לקוח או נותן שירות, נקלע לקשיים או נסגר, רצוי ללמוד בהקדם את הסיבות לקשיים ולהעריך את הסיכון לעסק שלך. יש להעריך את רמת הסיכון של השותפים העסקיים של מתחרים, לקוחות וספקים בכדי לדעת מה היקף הסיכון שהעסק חשוף אליו מצדם.

7. שפרו את רמת הניהול שלכם ושל הארגון שלכם: שקיפות, יעילות וצמצום של פעילויות שלא תורמות לצמיחת העסק. התייעלו באופן קבוע ושפרו את יכולת הספיגה של העסק: כריות מזומנים, משאבי אנוש באיכות גבוהה, ספקים ואלטרנטיבות.

8. אל תהססו לשאול את עצמכם האם אנחנו מוכנים לסיכון החמור ביותר שיכול לחסל את העסק שלנו, אפילו אם הוא בסבירות מאד נמוכה. הכינו תכנית להתמודדות עם התממשות הסיכון החמור ביותר. סיכון שיכול להביא למשבר קשה לעסק, גם אם סבירותו נמוכה, צריך לקבל מענה בתכניות החירום של החברה.

9. הפיקו לקחים גם מהתנהגות מתחרים, חברות אחרות במשק, מדינות ותעשיות ומהדרך בה הם התמודדו עם סיכונים. ניתן ומומלץ ללמוד מניסיונם של אחרים. יש לבחון את פעילותם של עסקים דומים במדינות שונות. מומלץ לעקוב ולנטר את פעילותם של עסקים דומים בסביבות עסקים שונות כדי ללמוד מן המהלכים השיווקיים, העסקיים והפיננסים שלהם כדי להבין כיצד להימנע מטעויות ולהעריך נכון את סיכויי ההצלחה של הזדמנויות.

10. הגבירו את השימוש בתבונה ובהבנה של המידע העסקי שאתם מקבלים
מידע עסקי עדכני הוא המנוף החזק ביותר לניהול סיכונים. בעזרת המידע העסקי המתאים בזמן ובמקום הנכונים עשוי להפוך סיכון להזדמנות והזדמנות תוכל להפוך לרווח.

קבוצת D&B ישראל עוסקת במחקר ובפיתוח כלים חדשים ומתקדמים ליצירת פתרונות לניהול סיכונים עסקיים.
www.dbisrael.co.il

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.