יעל סנקין | מנהלת מרקום ודיגיטל בלשכת המסחר ת"א והמרכז | מאמרי דעה | 28/08/2023

החשיבות של בינה מלאכותית לניהול עסק

אנו חיים בפתחו של עידן חדש ומרגש, שבו עתידה טכנולוגיית ה-AI לעצב ולשפר, בין השאר, את הדרך שבה אנו מתנהלים עסקית. הודות לתכונות הייחודיות והמתקדמות שלה, בינה מלאכותית מסייעת לעסקים לשגשג ולהתבלט מעל המתחרים.

מקסימום תועלת במינימום השקעה

השימוש בבינה מלאכותית לא בהכרח מצריך השקעה מסיבית או תשתית מורכבת. כלים רבים המופעלים על ידי AI נגישים במחיר סביר אפילו לעסקים קטנים והשילוב שלהם מאפשר לכל עסק ליהנות מהיתרונות שלהם בכל הרבדים של העסק, החל מ-B2B וכלה ב-B2C.
על כן, שילוב AI בפעולות היום-יומיות יכול לייעל ולמנף עסק בכל גודל. בין הכלים הפופולריים ביותר כרגע הם:

  1. שירות לקוחות
    שירות לקוחות זמין ויעיל הוא דבר הכרחי בכל עסק, וכלים של בינה מלאכותית יכולים לספק תמיכה ראשונית ללקוחות, לספק מידע ואף לפתור בעיות מבלי לערב כוח אדם.
    כך, למשל, חנות קמעונאית מקוונת מקומית יכולה להפעיל צ'אט-בוט פשוט, אשר יכול לענות על שאלות נפוצות, לסייע בהזמנות או להפנות שאילתות למחלקה הנכונה. התועלת במקרה הזה היא כפולה: לצד החיסכון בכוח אדם אנושי, הלקוחות מקבלים מענה מיידי, המשפר את חוויית הרכישה שלהם ואת תחושת האמון שלהם בעסק.
  2. ניהול מלאי
    בניהול מלאי נדרש דיוק רב וכן מעקב רציף על התכולה, דבר הדורש זמן, סבלנות והרבה קפדנות, מרכיבים שלא פעם הנפש האנושית חוטאת בהם. במקרה כזה, אפשר להשתמש בבינה מלאכותית כדי לנטר את רמות המלאי, לחזות מתי האספקה תתרוקן ולבצע הזמנה אוטומטית מחדש של חומרים לפי הצורך. נוסף ליעילות, השימוש ב-AI מבטיח שלעולם לא יאזל המלאי או שתתבצע הזמנת יתר, וכן ימזער תקלות תוך שמירה על איזון תמידי.
  3. שיווק מותאם אישית
    כמו ששמו מעיד, שיווק מותאם אישית, המכונה גם 'שיווק אחד לאחד', הוא שיווק המותאם לצרכים ולרצונות של כל לקוח ולקוחה. גם כאן הבינה המלכותית יכולה למקסם את ההתאמה של המוצר והמסר שמגיע ללקוחות, היא יכולה לנתח את היסטוריית הרכישות והעדפות של הלקוחות וכך לשלוח מבצעים ממוקדים וקופוני הנחה על מוצרים ספציפיים. ככל שהשיווק יותר פרסונלי וההתאמה האישית יותר מדויקת, כך תעלה לא רק כמות המכירות, אלא גם רמת האמינות בעסק.
  4. גיוס והכשרת עובדים
    ההון האנושי הוא המשאב החשוב ביותר בכל עסק, ולכן עסקים וארגונים משקיעים מאמצים רבים בתהליכי גיוס והכשרה של עובדים חדשים וותיקים. כעת, בזכות הבינה המלאכותית, אפשר לקצץ ולזרז את התהליך. טכנולוגיית ה-AI יכולה למיין קורות חיים, לסנן מועמדים ולהתאים בעבורם תוכניות הכשרה בהתאמה אישית.
  5. חיזוי וזיהוי מגמות
    ניתוח נתונים וזיהוי דפוסים הם כלים המסייעים לעסק בקבלת החלטות, בשיפור תהליכים ובהפחתת סיכונים. טכנולוגיות AI שונות יכולות לחזות בלאי של ציוד או צורך בתחזוקה נקודתית או שוטפת. גישה פרואקטיבית זו יכולה למנוע תקלות פתאומיות וזמני השבתה ולהבטיח עבודה חלקה עם מינימום הפתעות. כמו כן, חנויות יכולות להשתמש בבינה מלאכותית לנתח נתוני מכירות מהעבר, לזהות מגמות קנייה ולחזות שיאי מכירות או שפל עתידיים. אלה מאפשרים תכנון טוב יותר של העסק ואף מסייע לצוות המכירות להתמקד בלידים המבטיחים ביותר.


בינה מלאכותית – המנטור החדש של העובדים המודרניים

שימוש נכון ומדויק בכלי AI יכול לשפר משמעותית את ביצועי העובדים ואת רמת הידע המקצועית שלהם. למשל, בעזרת בינה מלאכותית ניתן ליצור מסלול למידה והכשרה בהתאמה אישית, וכך להתמקד בתחומים העיסוק העיקריים של כל עובד ועובדת.
בדומה לכך, אפשר להשתמש באלגוריתמים של בינה מלאכותית כדי להתאים משימות לעובדים על סמך הכישורים, הניסיון ועומס העבודה הנוכחי שלהם. זה מבטיח שהעובדים לא יהיו מוצפים או לא מנוצלים, וכן מקדם יעילות ושביעות רצון מצד העובדים עצמם.
כלים של בינה מלאכותית יכולים גם לנתח אינטראקציות טלפוניות, וכך, למשל, לספק משוב מיידי לנציגי שירות לקוחות. ה-AI יכול לנתח צליל קול ואינטונציה ולהסיק מהי רמת שביעות הרצון של הלקוחות. כך העובדים יכולים לקבל הצעות לשיפור מיומנויות התקשורת ופתרון בעיות מיד לאחר כל שיחה.
היבט נוסף ששווה להכיר הוא שיפור שיתוף הפעולה בין צוותים, הודות לכלי AI. בינה מלאכותית יכולה להציע זמני פגישות אופטימליים, לעקוב אחר התקדמות פרויקטים ואפילו להדגיש משימות קריטיות. שימוש זה מאפשר סנכרון הן בין חברי הצוות ובין צוותים אחרים וכן להעניק לכולם הזדמנות ללמוד זה מזה.

האתגרים של שילוב בינה מלאכותית בעסקים

לצד היתרונות המובהקים שלה, לבינה מלאכותית יש כמה חסרונות. כשהעיקרי שבהם הוא המחסור באלמנט האנושי.
חשוב לזכור כי בינה מלאכותית יכולה לעבד נתונים, אך היא חסרה אינטליגנציה רגשית. שימוש מוגבר באוטומציות עלולה להוביל לאינטראקציות מעט מנוכרות של הלקוחות עם המותג.
כמו כן, יש לשים דגש על הקפדה יתרה על הנושא של שימוש לרעה במידע רגיש, אבטחת מידע ושמירה על פרטיות הנתונים של לקוחות, ספקים ועוד.
שימוש מושכל בבינה המלאכותית יכול להועיל לעסק בהרבה מאוד אופנים, הן מהפן של העובדים, שהכלי יכול להקל על אלמנטים מסוימים של העבודה ומאפשר לעובדים להתמקד בפעילויות הדורשות יותר חשיבה, יצירתיות ושיתופי פעולה, והן מהפן של העסק כמכלול שהבינה המלאכותית יכולה לשפר ולייעל מכירות מוצר, זיהוי מגמות ומניעת בעיות תחזוקה.
עם זאת, חשוב לזכור, שהבינה המלאכותית היא כלי שבא לסייע ולא להחליף את כוח האדם ואת התמורה האנושית שיש לעובדים בעסק.

 

***
יעל סנקין היא מנהלת מרקום ודיגיטל בלשכת המסחר תל אביב והמרכז.

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.