ריבה גור-אריה שרון | חברת 'היבטים' | מאמרי דעה | 04/01/2023

יבואן נאות – להיות או לא להיות?

הרפורמה ביבוא מזון יוצאת לדרך ומביאה איתה הרבה שינויים לצד אי וודאות גדולה. אחד הנושאים החדשים בחוק, בהם קיימת אי וודאות לצד שינוי המצב הקיים, הוא "יבואן נאות".

לפי התיקון לחוק הגנת בריאות הציבור (מזון), במסגרת חוק ההסדרים 2021, החל מה- 1.1.2023 נכנסת לפועל הרפורמה ביבוא מזון, אשר כוללת שורה של שינויים והקלות ביבוא מזון לארץ. במאמר נתייחס, בין היתר, לשאלות המהותיות מי יכול להיות יבואן נאות, מהן הדרישות, מהם היתרונות והחסרונות והאם כדאי להירשם כיבואן נאות.

סעיף 115 לחוק -"מנהל שירות המזון או מי שהוא הסמיכו לכך (בסעיף זה מנהל שירות המזון) ירשום יבואן רשום כיבואן נאות ויחדש רישום של יבואן רשום כיבואן נאות אם מצא שהיבואן הגיש לו את כל אלה:(1) תכנית בקרת איכות ובטיחות שהיבואן הרשום מקיים, לכל סוג מזון מסוים שהוא מבקש לייבא, הכוללת נהלים וסקר סיכונים ובו התייחסות למערכת האיכות של היצרן, להרכב המזון, לבטיחותו, לסימונו, לתנאי הובלתו, לאחסונו ולמכירתו, להבטחת עקיבות ולנקיטת פעולות לתיקון ליקויים ומניעת הישנותם, והכול בהתאם לתהליכי בקרת איכות ובטיחות הקבועים בתנאים בין לאומיים מקובלים;"
לפי התיקון – "יבואן נאות" הוא יבואן רשום בעל תעודת יבואן בתוקף אשר נרשם על ידי משרד הבריאות במרשם יבואנים נאותים.
יבואן נאות נדרש לקיים מערכת בקרת איכות ובטיחות מזון ביבוא, המיושמת עבור מוצרי המזון אשר לגביהם הוא מעוניין לקבל הקלות ביבוא. מערכת זו מתייחסת לכל השלבים מרגע יציאת המזון מחזקת היצרן ועד לשיווקו לצרכן, לרבות שלבי ההובלה והאחסנה. מערכת הבקרה הינה מערכת עצמית ואינה נדרשת תעודת הסמכה מגופי הסמכה רשמיים, כגון מכון התקנים או IQC.

יבואן נאות לוקח על עצמו את מלוא האחריות, הן לבטיחות המוצר והן לפיקוח על המוצר לאורך כל הדרך. יבואן נאות מהווה למעשה סוג של "זרוע מבצעת" נוספת של משרד הבריאות לעניין הפיקוח על המזון ושמירה על בטיחותו. יבואן נאות נדרש, בין היתר, לבצע סקר סיכונים, לקבוע נהלים, להבטיח עקיבות המוצר, לנטר נקודות בקרה קריטיות ולבצע בדיקות במעבדה. משרד הבריאות מחייב יבואן נאות לעדכן אותו ללא שיהוי בליקויים שנמצאים בבדיקות וכן לפעול לתיקונם.

הקמת מערכת בקרה דורשת השקעה ראשונית, כמו כן ניהולה השוטף מצריך משאבים מהיבואן, כגון: כוח אדם מיומן, זמן וכסף.
יחד עם זאת מערכת זו מבטיחה ליבואן נאות סדר וארגון של תהליך היבוא, לרבות קיום תיק איכות ונהלים. כמו כן היא מאפשרת לו לוודא ולשמור על איכות ובטיחות המוצרים שאותם הוא מייבא לאורך זמן.
לפי החוק ליבואן נאות תהיינה הקלות ביבוא מוצרי מזון מסוימים. ההקלות הן גם בשלב האישור המקדים לפני היבוא וגם בשלב השחרור של המזון המיובא מתחנות ההסגר בארץ.

אישור יבוא למזון רגיש - אישור מוקדם ליבוא מזון רגיש הוא תהליך מול משרד הבריאות בו נבדקים המסמכים של המוצר. לעיתים קרובות מתקבלות דחיות והערות ממשרד הבריאות אשר דורשות מהיבואן להשקיע משאבים נוספים. במקרים רבים האישור מתקבל לאחר תהליך ארוך ומייגע.
סוגי מזון רגיש מסוימים, כגון גלידות או גבינות מחלב מפוסטר, אשר נדרשו עד כה בקבלת אישור מוקדם ליבוא, יקבלו הקלה בתהליך אישור היבוא.

יבואן נאות יוכל להגיש בקשה במסגרת "יבוא במסלול האירופאי" 
- המשמעות היא שהמזון הרגיש יזכה למסלול דומה למסלול של יבוא "מזון רגיל" ויעבור תהליך קצר שבסופו יונפק לו אישור הצהרה המאפשר לו לייבא את המזון. מדובר בהקלה משמעותית בתהליך וקיצור זמן.

שחרור מזון רגיש - גם בשלב זה "יבוא במסלול האירופי" מקנה הקלות בשחרור המזון, בדומה להליך של שחרור "מזון רגיל". נחסך זמן המתנה של משלוח המזון הרגיש עד לבדיקת נציג משרד הבריאות, כמו כן נחסכת עלות האחסנה בנמל עד לשחרור המזון הרגיש.

למי כדאי להיות יבואן נאות? יבואן המייבא מזון רגיש, אשר נכלל במסגרת "המסלול האירופאי" (לא כל מזון רגיש נכלל במסלול זה). ההקלות ביבוא הן משמעותיות אך ורק כאשר מדובר במזון רגיש. ליבואן נאות אין כרגע הקלות על יבוא מזון רגיל.

המלצה אישית - לפני ההחלטה על הערכות ל"יבואן נאות" כדאי לבדוק שאכן המזון הרגיש שאותו מייבאים נכלל באפשרות ליבוא במסגרת "המסלול האירופאי".


***
כותבת המאמר- ריבה גור-אריה שרון בעלת תואר שני בהנדסת מזון וביוטכנולוגיה, בעלים משותף, יחד עם ענת אברבוך, של חברת 'היבטים' - ייעוץ והדרכה בנושאי רגולציה במזון, איכות ובטיחות מזון. מומחיות ובעלות ניסיון של מעל 20 שנה בתחום.

אתר החברהhebetim@gmail.com | פייסבוק | ריבה: 054-4657121 | ענת: 054-4744899 

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.