עו"ד אוריאל לין | נשיא איגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 01/03/2012

כך נפרצו הסכרים

ידידי, יהודה שרוני, מתייחס במעריב היום, 28.2.2012, לגל השביתות התוקף את המשק ומעריך כי "....פרשת עובדי הקבלן פתחה להסתדרות ולוועדי העובדים את התיאבון" והם מנצלים כיום את החולשה השלטונית.

אני מסכים עם החלק הראשון של דבריו, שאכן שביתת עובדי הקבלן פתחה לועדי העובדים את התיאבון כאשר סנוניתה הראשונה פרשה כנפיה בהשבתת רכבת ישראל, אך אינני יכול להסכים עם המסקנה כי הם מנצלים את החולשה השלטונית.
 
מר יהודה שרוני לא היה במעמד הדיון על צו המניעה למניעת השבתת המשק בעילה של העברת כלל העובדים להעסקה ישירה. הוא לא ראה במו עיניו מה בפועל התרחש שם ולכן הוא כמו רבים מתעלמים מההתרחשות חסרת התקדים שהיא שהולידה את ההסכמים הסופיים.
 
בעוד משרד האוצר מנהל מדיניות עקבית ואחראית שנועדה לשמור על עתיד המשק ומעצב קו ברור שיש לשפר בכל המישורים את תנאי העבודה של עובדי קבלן, הייתה זו דווקא לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים שפעלה ישירות על מנת לקעקע את עמדת משרד האוצר ולחזק את טיעוניה של ההסתדרות.
 
לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים הסכימה בפועל, באחד מהסכמי העבודה התמוהים ביותר והחמורים ביותר שנחתמו עד היום, שגורם חיצוני, הווה אומר ההסתדרות, יתערב בשיקולי הבעלים של הארגון העסקי; כיצד הוא יבנה את מבנה התעסוקה שלו; מתי הוא יהיה חייב על פי תכתיב מההסתדרות להעסיק עובדים בהעסקה ישירה; ומתי יהיה מותר לו להזמין שירותים במיקור חוץ.
 
כל מי שמתמצא ולו במעט בתחום הניהול העסקי, מבין שאם המעסיק הנוטל סיכון בבניית עסק ומשקיע בבנייתו מאמצים רבים אינו יכול להתאים את מבנה התעסוקה לתנאי השוק המשתנים, הוא לא יוכל לשרוד בעולם תחרותי, ומדובר במאות אלפי עסקים קטנים ובינוניים הניצבים בפני תחרות אמת.
 
הויתור של לשכת התיאום היווה לאמיתו של דבר פריצת הסכרים המולידה את גל השביתות, שבירת העיקרון שגם למעסיק יש זכויות יסוד קנייניות וכי חובה לאפשר לו את החירות של עיצוב מבנה התעסוקה שכן זהו אחד מרכיבי העלויות הגבוהים ביותר בכל עסק ועסק.
 
כשלשכת התיאום שהתיימרה לייצג את המגזר העסקי הפשוט הייתה מוכנה להיכנע לדרישות ההסתדרות ולעשות עמה הסכם נפרד ולקעקע את עמדת משרד האוצר, היא נטלה על עצמה, את האחריות בנוסף על פגיעה חסרת תקדים בזכויות המעסיק אף את פריצת הסכר שיצרה את המוטיבציה למרבית מהשביתות המאיימות כיום על יציבות המשק. לא מדובר בחולשה שלטונית, מדובר בחתירה נגד המוסד שבידו הופקדה האחריות לניהול כלכלת המדינה. 

מאמר דומה התפרסם במעריב.

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.