גיל מילר | מנכ"ל אלאלוף ספנות ולוגיסטיקה | מאמרי דעה | 08/02/2021

הבנת התרבות העסקית באיחוד האמירויות היא המפתח לניצול הזדמנויות עסקיות

הסכמי אברהם שנחתמו בספטמבר 2020 עם איחוד האמירויות פתחו פתח להזדמנויות עסקיות מאוד מעניינות עבור השוק הישראלי.

הזמינות התשתיתית לעסקים משותפים היא מהירה וישירה, על מנת לעבוד בתבונה מול השוק החדש שנפתח, חשוב מאוד להבין שמדובר בשוק עם ייחודיות משלו והדרך בעולם העסקים האמירתי היא שונה משווקים אחרים המוכרים לנו מאוד ומומלץ ללמוד ולהתעניין במנהגים המיוחדים לשוק הזה לפניי שמתחילים לפעול שם.

התרבות העסקית באיחוד האמירויות היא בעלת מקצב משלה, ובראש ובראשונה דורשת הצטיידות בסבלנות שנחוצה ליצירת קשרים עסקיים עמוקים וארוכי טווח. מנסיוני כאשר סייענו ליצירת קשר בין לקוחות ישראליים לאנשי עסקים אמירתיים, גילינו שהזמינות הראשונית מצדם היא מיידית ומהירה, אלא שהתהליכים הנוספים, אלו שיובילו בסופו של דבר להבשלת העסקה, לוקחים זמן. בעולם העסקים האמריתי נוהגים לבדוק היטב ובסבלנות את כדאיות העסקאות ודורשים את "הריקוד המשותף" בין הצדדים שבסיסו הוא בניית אמון והיכרות אישית. משבר הקורונה העולמי אומנם מקשה על הגעה פיסית לאיחוד האמירויות, אך חשוב לדעת שהצורך להגיע לפגישות פנים מול פנים הוא הכרחי כדיי לבסס אמון ראשוני ושיתוף פעולה לטווח ארוך.

ההתנהלות הממשלתית משני הצדדים ראויה להערכה רבה, נוצרה תשתית ליצירת הסכמים שמסייעת בהליכי יבוא ויצוא בצורה יעילה ונכונה, נחתמו הסכמי ויזות והוקמו נציגויות דיפלומטיות כדיי לסייע לאנשי עסקים. האקלים העסקי השתנה במהירות בתוך זמן קצר, אם עד לפני מספר חודשים החוק אסר על עסקים עם ישראל הרי שהיום הכל גלוי, העסקים מתבצעים ישירות, ללא מתווכים בעלויות זולות יותר.

הבנת התרבות העסקית בעבודה מול אנשי עסקים וחברות באיחוד האמירויות היא רק השלב הראשוני, השלב השני הוא זיהוי הזדמנויות עסקיות והבנה היתרונות של ישראל וכיצד הם עונים על הצרכים בצד השני. למשל, בדובאי מכהנת שרה לענייני ביטחון למזון ומים, שני תחומים שבאיחוד האמירויות נמצאים בראש סדר העדיפויות לקידום. השרה התוותה לאחרונה אסטרטגיה מעניינת שמטרתה היא להעלות את איחוד האמירויות שנמצא כיום במקום ה-30 באינדקס העולמי, למקום הראשון. שאפתני בהחלט ומבחינת האמירתים גם ישים. ואיך הדברים יתבצעו? השרה התוותה תוכנית שמטרותיה הם עלייה של 15% בגידול יבולים בחוות מקומיות, עלייה של 10% בהכנסות חוות המזון תוך הפחתה של 15% בשימוש במים.

תוכנית השרה היא בדיוק המקום בו מתחברים העסקים הישראליים לדובאי. התעשייה הישראלית היא בעלת חוזקה בטכנולוגיה מתקדמת בתחום החקלאות וזאת בדיוק ההזדמנות עליה צריך לחשוב יזם בטרם הוא פונה לשוק האמירתי. אם בדובאי מעוניינים להקים חוות מזון, התשתיות יכולות להגיע מישראל וכך גם הטכנולוגיה. קו הספנות והלוגיסטיקה הישיר שהוקם בין ישראל לאיחוד משרת בדיוק את העסקים האלו.

בד בבד שרשרת האספקה והלוגיסטיקה בין המדינות הפכה למהירה וזמינה יותר ומסייעת בקיצור הליכים. אם פעם, העסקים בין שני הצדדים נעשו בתיווך של מדינות נוספות ללא שטרי מטען ישירים, הרי היום מהירות התגובה של חברות הספנות להסכמי אברהם היתה זריזה מאוד. היעילות הזאת הובילה למשל את חברת הספנות העולמית MSC להכרזה מהירה של הקמת קו ספנות ישיר בין נמל חיפה לנמל דובאי, שהחלו כבר לאחר שבועיים מחתימת הסכם השלום.

רק לאחרונה חתמה אלאלוף לוגיסטיקה הסכם עם SSL הזרוע הלוגיסטית של חברת DP WORLD הגדולה בדובאי בתחום הלוגיסטיקה שמנהלת את נמל ג'אבל עלי בדובאי, שממוקם במקום ה-12 בעולם מבחינת גודל. החברה מנהלת מלבד הנמל גם את אזור הסחר החופשי שממוקם על שטח עצום, מעין עיר שלמה שמחוברת לכל התשתיות הימיות והאוויריות במדינה וממוקם רק 40 קילומטר משדה התעופה המרכזי. באזור הסחר פועלות כיום 7,000 חברות בינלאומיות מהגדולות בעולם והפוטנציאל העסקי שם הוא ענק.

כל המכשולים העסקיים הוסרו, התשתיות מהירות ומתקדמות ולאנשי העסקים הישראלים נותר רק לזהות את ההזדמנויות ולהסתגל לתרבות העסקית באיחוד האמירויות. אנשי העסקים הישראלים נחשפים רק כעת לפוטנציאל העסקי העצום שקיים באיחוד האמירויות ואני אופטימי שמדובר רק בהתחלה.

 

***
גיל מילר הוא מנכ"ל אלאלוף ספנות ולוגיסטיקה- חברת אלאלוף ושות' ספנות בע"מ מקבוצת אלאלוף, הינה סוכנות אוניות מהמובילות בתחומה.
החברה נוסדה ביוון בשנת 1919, בשנת 1932 הרחיבה את פעילותה לישראל. אלאלוף מייצגת בישראל חברות ספנות מהמובילות בעולם ובאמצעותן מספקת מגוון רחב של שרותי הובלה לכ- 200 נמלים ויעדים באירופה, אסיה, אמריקה הצפונית, אוסטרליה ואפריקה. היום החברה מונה 9 חברות בנות המספקות פתרונות לוגיסטיים מלאים ללקוחותיה בתחומי השילוח הבינ"ל, עמילות המכס, הובלה יבשתית ואווירית, מסופי מטענים, תיקוני מכולות, אחסון מכולות ריקות ובניית מבנים ממכולות.
באתר החברה 

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.