איגוד לשכות המסחר מגיש לשרי האוצר והכלכלה מהפכת מיסוי צרכנית

התכנית כוללת ביטול מסי קניה, מכסים ומע"מ על מוצרי אופנה, קוסמטיקה ומוצרי חשמל קטנים, בדומה לרכישה באתרי הקניות הבינלאומיים. התוכנית הוגשה גם לוועדת ההיגוי לבחינת תהליכים בתחום היבוא האישי.

איגוד לשכות המסחר הגיש היום לשרי האוצר והכלכלה תכנית מיסוי מהפכנית בתחומים צרכניים ובכללם האופנה, מוצרי החשמל הקטנים, הקוסמטיקה, מוצרי החשמל לבית, חלקי חילוף לרכבים והצעצועים.

על פי הצעת איגוד לשכות המסחר, יש להמשיך בפטור ממסי קניה ומכסים שונים לאותם מוצרים המיובאים באופן אישי מחו"ל, באמצעות אתרי המכירות השונים, עד לגובה של 500 דולר ואת הפטור ממע"מ על אותם מוצרים עד לגובה של 75 דולר ואף לשקול את הרחבת הפטור לסכומים גבוהים יותר.

יחד עם זאת, על פי תכנית המיסוי החדשה של האיגוד, יש להעניק את אותו הפטור גם למוצרים אלו הנרכשים בישראל.

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "מערכת המיסוי חייבת להתאים עצמה לעולם המסחר המודרני. התחרות בין הייבוא האישי מאתרים בחו"ל ובין המסחר הקמעונאי חייבת להיות על בסיס שוויוני שישרת את כל הגורמים הרלוונטיים: יאפשר לקמעונאים בארץ להתחרות מול הייבוא האישי ולהציע לציבור הרחב את היתרונות שברכישת אותם מוצרים בארץ. השוואת המיסוי יאפשר לכלל הציבור, ובכלל זה גם לאוכלוסיות שאינן פועלות מול אתרי מכירות בחו"ל, ליהנות גם הן ממחירים מוזלים על אותם מוצרים תוך קבלת שירות ואחריות בישראל ותוך מתן ביטחון כי מדובר במוצרים שעברו את אישורי הבטיחות המחמירים".

על פי התוכנית "הרב-שנתית" ליצירת בסיס תחרותי-שוויוני ברכישת מוצרים בדרך מקוונת מחו"ל ("יבוא אישי"), למול המסחר הקמעונאי המקובל בארץ, שהוגשה לשירה גירנברג, סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יו"ר ועדת ההיגוי לבחינת תהליכים בתחום היבוא האישי, התחרות במשק בין המסחר הקמעונאי לבין רכישות באתרי סחר מקוונים מחו"ל חייב להיעשות על בסיס שוויוני מבחינת מסי היבוא (מכס, מס קנייה ומע"מ) ו"חוקיות היבוא". באיגוד לשכות המסחר לא מתנגדים להעלאת תקרת הפטור ל"יבוא אישי", כל עוד ייושם עקרון השוויון שיאפשר תחרות על בסיס שוויוני בין "היבוא האישי" לבין רכישות אצל הקמעונאים מקומיים.

באיגוד לשכות המסחר אומרים כי הורדת המיסוי על מוצרים הנרכשים בישראל והשוואתו לפטור הניתן על מוצרים בייבוא אישי צריכה להיעשות בתכנית רב שנתית בשתי פעולות מרכזיות מקבילות:

  1. הורדת מיסי קנייה ומכסים בצורה מדורגת, ועפ"י קטגוריות לאורך 3 שנים:
  • הקטגוריה הראשונה - המומלצת לטיפול בהפחתת מכסים היא שוק האופנה (הנעלה והלבשה)  - הרכישות בתחום האופנה המקוון  הינן מרכזיות ביותר בהעדפות הצרכנים. שוק זה מובל  ע"י אתרים בינלאומיים, המחזיקים נתח של 60% משוק האופנה המקוון בישראל המוערך בכ – 1.7 מיליארד ₪ . וההערכה היא ששוק האופנה המקוון צפוי להכפיל את עצמו עד ל – 2020.
  • הקטגוריה השנייה – שוק הקוסמטיקה וטואלטיקה ותוספי תזונה, צעצועים, ותחפושות לפורים.
  • הקטגוריה השלישית – כלי בית וחלקי חילוף לרכב.
  • הקטגוריה הרביעית -  מוצרי אלקטרוניקה קטנים.
  1. "מתן פטור ממע"מ למכירות בארץ עד לסכום של 75 דולר לכל אותם מוצרים הנכללים בארבעת הקטגוריות המפורטות לעיל.
  • המהלך יצור סביבת תחרות על בסיס שווה, מבחינת כלל מיסי הקנייה (מכס, מס קנייה, מע"מ) בין הרכישות באתרי סחר אינטרנטיים מחו"ל לבין רכישות בחנויות קמעונאיות בישראל. בדרך זו יוכל הצרכן הישראלי להמשיך ליהנות, עפ"י בחירתו, מהיתרונות הרבים הגלומים ברכישה של מוצרים הן מהאינטרנט בחו"ל והן בישראל מעסקים מקומיים.
  • המהלך כאמור יתקן בפועל את האפליה שמקורה ב"פטור ממע"מ", הניתן כיום רק ברכישות באתרי סחר מחו"ל, וייצור שוויון ברמת המיסוי.

 

לסיכומו של דבר, באיגוד לשכות המסחר אומרים כי מערך המיסוי כיום הינו מיושן ואינו מתחשב בעולם החדש של ייבוא אישי. באיגוד מציעים להתאים את מערכת המיסוי על ייבוא מוצרים מחו"ל לעולם המודרני ולאפשר לציבור בארץ ליהנות מתחרות הוגנת, שוויונית תוך זכייה ביתרונות הצרכניים הרבים והטובים ברכישה בארץ.

למידע נוסף בתחום זה