לין: "כל מי שמציע כיום להעלות מיסים על מנת להגדיל את הכנסות המדינה, ואין זה משנה מה תפקידו, מעיד על חשיבה שטחית ושבלונית וחוסר הבנה של מערכת המס השוררת כיום בישראל".

"העלאת מיסים תוריד את הכנסות המדינה על שום שהיא תאט את הצמיחה במשק ותצמצם את היקף הפעילות העסקית. אפשר להגדיל את הכנסות המדינה ללא העלאת מיסים ובדרך של שיפור מערכת המס כמהלך ראשון בהיקף של 16.6 מיליארד ₪".

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אשר שימש בעבר גם בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה, אמר היום כי ההצעות המובאות כיום להעלות את המיסים כדרך לפתרון בעיות תקציביות, ואין זה משנה מיהו המציע, מעידות באופן ברור על שטחיות מסורתית בחשיבה, היעדר הבנה של מערכת המס וחוסר אחריות כלכלית.


לין הסביר כי אפשר לשפר את מערכת המיסים ולעשותה שוויונית יותר בעיקר בדרך של ביטול פטורים בצורה מדודה וכמעט מבלי לפגוע בעובדים. יתר על כן, המשק מגיב להעלאות מיסים. בהרבה מקרים העלאת מס מאטה את הצמיחה ומפחיתה את הכנסות המדינה. במקום ליזום העלאות מיסים מן הנכון לבחון ביטול של פטורים ממס שהיקפם בשנת 2023 הגיעה לסכום הדמיוני של 83.6 מיליארד שקלים.


כמו כן, יש לחזור למהלך של שחרור רווחים כלואים כפי שנעשה בשנת 2017. הפחתת המס על משיכת דיבידנד מרמה של 30% או 33% לרמה של 25%. לין הדגיש כי מס זה נוסף למס החברות של 23% ושיעורו ברמה של 25% אינו הטבת מס. זהו שיעור המס הנורמטיבי על משיכת דיבידנד. הוא הועלה מסיבות פוליטיות בעקבות המחאה החברתית של 2021.


לין הוסיף כי הערכות האוצר על הפסד הכנסות המדינה כתוצאה מהענקת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, נעשו בחסר. לא הובא בחשבון היקף הרכישות של מוצרי צריכה באתרים זרים מכוח כרטיסי אשראי, וכן לא הובא בחשבון שיצירת מצב בו המגזר העסקי משלם מע"מ על מוצרי צריכה בעוד שספקים בחו"ל פטורים ממס זה, מפחית את רווחי החברות המקומיות וגורר אף הוא הפסד לקופת המדינה.
מעבר לכך יש פה התעלמות מוחלטת מהנזקים הנגרמים בשיטת המע"מ בישראל שהוא כיום המס השני בחשיבותו.


על פי החישובים של איגוד לשכות המסחר רק בכמה סעיפים בודדים אפשר להגדיל משמעותית את הכנסות המדינה:

א. שחרור רווחים כלואים דוגמת מה שנעשה בשנת 2017 – 8 מיליארד.
ב. ביטול הפטור ממס על השכרת דירות - 3 מיליארד.
ג. ביטול הפטורים של הכנסות מהימורים – 2.1 מיליארד.
ד. ביטול הפטור ממע"מ ביבוא אישי – 2 מיליארד.
ה. צמצום של 20% בהטבה המוענקת לקרנות השתלמות – 1.5 מיליארד.
סה"כ: 16.6 מיליארד.


לדעת לין הכל בר ביצוע ובמיוחד בתקופה הנוכחית שהוצאות הביטחון גדלות משמעותית, ומצווה עלינו לעשות הכל כדי לחזק את המגזר העסקי ולייצר מקומות עבודה.

למידע נוסף בתחום זה