לין: "בית המשפט העליון, בהחלטת הדרי, מחזק את עיקרון חופש העיסוק בישראל. רשויות מדינה אינן יכולות לנהוג בשרירותיות ובתוקף נהלים לגדוע פרנסתו של אדם".

פסק דין של בית המשפט מיום 27/11/2023 (פוגלמן, מינץ ואלרון) העליון אסר על משרד הבריאות להחיל נוהל על אמנון הדרי לעסוק במקצוע בו עסק בארבעים השנים האחרונות. משרד הבריאות סבר שהוא יכול במסגרת נוהל, לא בחקיקה ראשית, לקבוע, כי החל מיום מסוים יהיו רשאים לעסוק בעבודות מסוימות רק בעלי הכשרות ספציפיות והתעלם לחלוטין מאלמנט הניסיון במקצוע. אמנון הדרי החליט שלא לאפשר למשרד הבריאות לפגוע במטה לחמו וכי לא ייתכן שלא תהיה כל משמעות לניסיונו עתיר השנים במקצוע.

הדרי עתר לבג"צ ובשבוע שעבר החליט בית המשפט, גם נוכח הסכמת משרד הבריאות לאפשר להדרי להמשיך לעבוד במקצועו, לעת עתה, כי הנוהל לא יחול על הדרי וככל שמשרד הבריאות מעוניין לשנות את הקריטריונים, הוא ראשי לעשות כן במסגרת חקיקה ראשית.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שהיה זה שהוביל בזמנו את חקיקת חוק יסוד: חופש העיסוק כיו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט: "פעם נוספת מתברר עד כמה חשוב היה החוק שהעברנו. העמדנו את חופש העיסוק ברמה של חוק יסוד בישראל. אלמלא חוק זה היה עובר, המדינה הייתה יכולה לגדוע פרנסה של אנשים טובים ומוכשרים כמו הדרי, אבל דאגנו להציב חומה שתעגן את חופש העיסוק ותמנע החלטות שרירותיות של השלטון. אין ספק שכולנו מעוניינים בעובדים מקצועיים מוכשרים ומיומנים ואיננו רוצים באסונות, אבל חייב להיות פתרון גם לדור הביניים וחייב שיהיה משקל גם לניסיון של עוסקים בתחום ואי אפשר לזרוק אותם לכלבים יום אחד".

מצ"ב ההחלטה

למידע נוסף בתחום זה