לין בביקורת חריפה על נגיד בנק ישראל על רקע מדיניות בנק ישראל בהענקת מקורות אשראי

"קיפחתם את חברות האשראי החוץ בנקאי בחלוקת מקורות דווקא בשעה שחשיבותם לעסקים היא קריטית".

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, העביר ביקורת חריפה על פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, בכל הקשור בהעמדת מקורות הון זולים לגופי האשראי שאינם בנקאיים וזאת לקראת הדיון שיתקיים בכנסת ביום שלישי, 5.12.2023, בוועדת הכלכלה והוועדה למיזמים ציבוריים, שתדון בהנגשת מקורות הון לגופים שאינם בנקאיים.

לאור המלחמה וקושי כלכלי של עסקים רבים, בנק ישראל יצא בתוכנית הלוואות מוניטריות בסך 10 מיליארד ₪, לפיה בנקים יוכלו לגייס הון ישירות מבנק ישראל בריבית מופחתת של 3.25% ולהעמיד כסף זה כהלוואות לעסקים קטנים בריבית מקסימאלית של 6.25% לכל היותר.

לאחר מספר פניות, בנק ישראל הסכים להרחיב את התוכנית ולהוסיף 1 מיליארד ₪ לטובת העמדת הון לגופי אשראי שאינם בנקאיים. אולם, בניגוד לבנקים, חברות האשראי יצטרכו לבצע עסקת ריפו ולהעמיד לבנק ישראל בטוחות של אג"ח ממשלתי, מהלך שמייקר את עלות ההלוואה, עד לחוסר כדאיות כלכלית.

לדברי לין "הצעה להעמדת מקורות הון לגופי אשראי שאינם בנקאיים, בתנאי שיעמידו בטוחה של אג"ח לבנק ישראל, נוסתה במשבר הקורונה, אולם אף גוף אשראי לא גייס כסף זה, לאור העלויות והפרוצדורה לביצוע עסקאות ריפו".

"משכך, בנק ישראל שוגה שהוא חוזר שוב לאותו המתווה בדיוק, תוך שהוא יודע שהוא מדיר את גופי האשראי שאינם בנקיים מהיכולת להעמיד הלוואות לציבור. כך, עסקים קטנים נתונים לחסדיהם של הבנקים בלבד, שיחליטו אם יקבלו הלוואה בריבית מוזלת או לא" ציין לין.

לין מציע כי בנק ישראל ינקוט במהלך אמיץ כפי שנוקטים בנקים מרכזיים נוספים בעולם, תוך העמדת מקורות הון זולים לגופי האשראי, שבתמורה הגופים יעמידו בטוחות אחרות, כגון שעבוד או המחאת תיק ההלוואות. כך גם לעסקים הקטנים יהיה מענה במידה והבנקים ידחו את בקשותיהם לקבלת הלוואות, גם בנק ישראל יקבל בטוחה ראויה, כך גם תהיה תחרות מול הבנקים, כך שנוכל לצלוח את המלחמה, עם פגיעה מינימלית בעסקים הקטנים, הכל על מנת שלא ייסגרו.

למידע נוסף בתחום זה