נשיאות איגוד לשכות המסחר ממליצה: לבחון שינוי מבני במערכת המע"מ וליצור קטגוריה של מע"מ חברתי

בישיבת נשיאות איגוד לשכות המסחר שהתקיימה ב- 17.6 בבית לשכת המסחר בת"א הוחלט להציע לממשלה תוכנית להחלת מע"מ חברתי דיפרנציאלי על מוצרי מזון בסיסיים הכוללים: מזון בסיסי, תרופות, פירות וירקות. יחד עם זאת, בנשיאות האיגוד הוחלט כי ההצעה תובא לממשלה רק לאחר סיום הדיונים על התקציב הנוכחי.

על פי התוכנית המוצעת ישונה מיסוי המע"מ כך שהוא יופחת בקטגוריות מוצרי המזון הבסיסיים (ביצים, חלב, לחם, טונה , עופות, שמן וקמח) והתרופות, משיעור של 18% כיום לשיעור של 8%, ומנגד בקטגוריית הפירות והירקות הפטורה ממע"מ יועלה המס לשיעור נמוך של 8%.  במקביל להורדת המע"מ על מוצרי היסוד תורחב חובת הדיווח המקוון לבעלי עסקים.
 
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר בישיבה כי החלת המע"מ הדיפרנציאלי תסייע לקידום השכבות החלשות אשר נשכחו בשנות הפריחה הכלכלית. "ב- 10 השנים האחרונות הייתה צמיחה ריאלית גדולה, אחוז המועסקים גדל, התוצר לנפש זינק ל-28 אלף דולר לשנה, אך כל זה לא חלחל לשכבות החלשות שהמשיכו להיפגע." 
    
"המע"מ הדיפרנציאלי המוצע על ידינו הינו מע"מ חברתי שיכול להוזיל את יוקר המחיה ביותר מ-10%, זאת מאחר ואחוז ההוצאה החודשית הממוצעת של משק בית על מוצרי מזון עומד על כ- 13.2% ומנגד אחוז ההוצאה על פירות וירקות עומד על 2.9% בלבד.", ציין.
 
במשולב  עם הצעה זו-  הרחבת חובת הדיווח המקוון אשר תשפר משמעותית את גביית המס בישראל. "כיום חובת הדיווח המקוון חלה על כל בעל עסק שמנהל מחזור של יותר מ 2.5 מיליון שקל ואנו מציעים כי החובה תחול גם על עסקים שמנהלים מחזור שנתי של מיליון שקל ומעלה. בדרך זו גם נצמצם משמעותית הגשת חשבוניות פיקטיביות", אמר לין בישיבה.
 
לדבריו, "ברור לנו שזה לא הליך נוח עבור בעלי עסקים רבים, אבל יש בו כדי לשפר באופן ניכר את גביית המס ולהרחיב באופן ניכר את מספר הנישומים ברשת המס."

למידע נוסף בתחום זה