בכירי המגזר העסקי תוקפים בחריפות את שורת הגזירות הכלכליות שאישרה הממשלה

הגזירות הכלכליות הן פגיעה קשה במעמד הביניים; המשך ההכבדות על המגזר העסקי יגרור צמיחה שלילית 
# אוריאל לין: הציבור בכללו לא יכול יותר לשאת על גבו את אותו חלק באוכלוסיה שיכול לעבוד אך לא עובד
# ישראלה שטיר: זה כמו לשים פלסטר על פצע שזקוק לניתוח עמוק. בדרך זו לא בונים כלכלה בריאה 
# אורן שחור: הגזירות הכלכליות הן פגיעה קשה במעמד הביניים ובעיקר בבעלי העסקים הקטנים והבינוניים
# רפי פרידמן: הממשלה פועלת בחוסר עקביות. המגזר העסקי צריך לפעול באופק ברור, יציב ועקבי, דבר שלא קורה כרגע.
# סולי סקאל: נוצר מצב בו אין כמעט גורם שרוצה להמשיך לעשות עסקים בישראל.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, התייחס הבוקר לכל הסעיפים שאושרו בישיבת הממשלה (30.7.2012) ואמר כי זוהי נטישת המדיניות התקציבית שעוצבה במחצית 2003 ונשמרה בעיקריה עד היום, מהלך שיצור מגמה של אנטי צמיחה. המשך ההכבדות על המגזר העסקי יגרור אף הוא צמיחה שלילית.
 
בהתייחסו להעלאת המס הישיר על יחידים אמר לין כי מדובר בפגיעה באלה הנמצאים בשכבות השכר הנמוכות-בינוניות. מדובר במהלך פסול אשר עלול לגרום ללחצים בלתי נמנעים ואף מוצדקים מצד השכירים, שהשכר שלהם נפגע, להעלאת שכרם ע"י המעסיקים.
 
לגבי הגדלת תשלומי המעסיקים לבטל"א ציין כי מדובר בעול נוסף שמטילים על המגזר העסקי למרות שרק לאחרונה העלו את המיסוי לעסקים - העלאת מס החברות ב 1% לרמה של 25%, והעלאת המס על משיכת דיבידנד מ 25% לרמה של 30%. בדרך זו שוב נמנעים מלשתף בעול את החברות העשירות והחזקות ביותר הנהנות מהטבות מס מפליגות לפי לחוק עידוד השקעות הון.
לעניין מס המעסיקים אמר כי השבת מס זה מחזיר אותנו למדיניות המדיניות הכלכלית של מפא"י בשנות ה- 60 וה- 70, שהתמקדה בהוצאת כספים מציבור הרחב והמגזר העסקי. זהו מכשיר פסול של אנטי צמיחה ואנטי עבודה.
לעניין העלאת המע"מ ציין לין כי מדובר במהלך מיותר לחלוטין. הוא יצור לחץ להעלאת מחירים ולהתייקרות מוצרים. יחד עם זאת אמר כי זהו פתרון עדיף על פני העלאת המס הישיר על יחידים או העלאת מס החברות.
 
לגבי הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה אמר לין כי מדובר בהתחמקות של הממשלה מלהתמודד עם מה שצריך לעשות והוא שינוי סדרי עדיפויות תקציביים. הציבור בכללו לא יכול יותר לשאת על גבו את אותו חלק באוכלוסיה שיכול לעבוד אך לא עובד. הממשלה, כנראה משיקולים פוליטיים, מתחמקת מלפתור בעיה זו.
 
אלוף במיל. אורן שחור, יו"ר ICC ישראל וסגן נשיא אמר כי הגזירות הכלכליות הן פגיעה קשה במעמד הביניים, במגזר העסקי ובעיקר בבעלי העסקים הקטנים והבינוניים. "מהלך זה יביא בסופו של דבר לפגיעה בצמיחת המשק. שחור תומך בכיוון שהציע שר הרווחה משה כחלון בהקשר של גביית מלוא המס מול החברות הגדולות ולא לגרום לפגיעה בציבור הרחב."
 
לדברי ישראלה שטיר, נשיאת קבוצת שטיר, אמרה כי מדובר בקטסטרופה לעסקים. "הממשלה חיפשה את הפיתרון הקל והמהיר לכיסוי הגרעון ללא תכנון וללא מחשבה לטווח ארוך ובלי לשתף את המעסיקים במשק. זה כמו לשים פלסטר על פצע שזקוק לניתוח עמוק. בדרך זו לא בונים כלכלה בריאה. נמאס לכולנו לשאת את הנטל על כתפנו הן המעסיקים והן העובדים. "
 
רפי פרידמן, מנכ"ל ברימאג דיגיטל אייג' ויו"ר חטיבת יבואני מוצרי חשמל לבית באיגוד ציין כי "הממשלה פועלת בחוסר עקביות וחוזרת בה מהחלטה שקיבלה לפני שבועיים בנוגע להפחתת המכס על מוצרי חשמל. המגזר העסקי צריך לפעול באופק ברור, יציב ועקבי, דבר שלא קורה כרגע. "
פרידמן ציין עוד כי העלאת המע"מ, עליה הודיעו בהתראה מאד קצרה ולאחר מכן דחו את כניסתה לתוקף, ממחישה את חוסר התכנון בקבלת ההחלטות של הממשלה. היערכות העסקים לעניין שינוי המע"מ הינו מהלך מסובך ועל כן צריך להודיע על כך תקופה מראש כדי לאפשר לעסקים זמן להיערך בכדי למנוע בלבול וטעויות.
 
סולי סקאל, נשיא קבוצת סקאל, אמר כי "אני התרעתי לפני כשנה כי המהלכים של הגבלות האשראי והשינויים במיסוי בעקבות המחאה החברתית, יביאו לירידה בהכנסות המדינה, יגדילו את האבטלה ויגרמו לגרעון תקציבי של כ 35 מיליארד ש"ח בשנה. "
"אנו נמצאים במיתון שמתעצם מידי יום, בו המגזר העסקי עצר את תוכניות הפיתוח, ומתרכז איך לצמצם את עסקיו, וזה מתבטא מיידית בפיטורין והקטנת הפעילות העסקית. הגזירות והתקנות החדשות חיזקו מגמה זו, ולמעשה נוצר מצב בו אין כמעט גורם שרוצה להמשיך לעשות עסקים בישראל. כיום הנבואות התגשמו והממשלה החליטה כי הדרך הנכונה היא להטיל גזירות חדשות שיקטינו את הגרעון הצפוי. אולם, הצעדים הנכונים הם בדרך של להקל על המגזר העסקי לפתח עסקים מחדש ולהחזיר את המשקיעים מחו"ל. לא רק שזה לא נעשה, אלא להיפך, כל הצעדים שננקטו יביאו להחרפת המצב וישיגו תוצאה הפוכה.
"בנוסף, הממשלה פגעה בגופים רבים במגזר העסקי וצמצמה את רווחיהם ביותר ממחצית, דבר שגרם לירידה בגבייה המיסים. למדינה אין היום כסף והשוק נכנס למיתון שמימדיו עדיין לא ידועים. ייקח זמן רב על מנת להחזיר את המצב למה שהיה. להערכתי זוהי רק ההתחלה. "
למידע נוסף בתחום זה