נשיא האיגוד לשר האוצר: הצעה למתווה פיצויים לעסקים שנפגעו מנגיף האומיקרון

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין הגיש לשר האוצר ליברמן הצעה למתווה פיצויים לעסקים שנפגעו כתוצאה מגל החמישי של נגיף הקורונה. ההצעה מתייחסת לשורה של נושאים, בין היתר החזרת מנגנון הפיצויים על בסיס ירידה במחזור, הקמת רשת בטחון כלכלית, דחיית תשלומי מע"מ, הגדלת ערבויות המדינה במתן הלוואות לעסקים ועוד.


לדברי לין, "העיקרון שחייב להנחות אותנו הוא מאוד פשוט. כל העסקים זכאים לפיצוי, בין אם נוצר מצב חרום כתוצאה ממלחמה או סגר או ירידה עובדתית עקב נגיף הקורונה, אפילו אם לא הוכרז על סגר כולל."

לדעת לין, אין זה נכון להשהות את נוסחת הפיצוי. "ציר הזמן הוא קריטי והזכאות של עסקים לפיצוי אינה מחייבת המתנה ממושכת. די אם יודעים בוודאות שהייתה פגיעה עקב ירידות אמתיות במחזור העסקים לתקופה העולה על חודש ימים. נוסחת פיצוי הולמת גובשה כבר בשנת 2006 במלחמת הלבנון השנייה, ומה שנעשה לאחר מכן היו התאמות למצב החדש שנוצר."

מתווה הפיצויים המוצע ע"י איגוד לשכות המסחר כולל 6 סעיפים:

  1. החזרת מנגנון ירידת מחזורים:
    מוצע לחזור למסלול ירידת מחזורים, כאשר עסק שמחזור עסקיו בתקופה הנבחנת ירד מעל ל 25% לעומת שנת 2019 יקבל החזר בגין ירידת המחזורים. הודאות למגזר העסקי מייצרת יכולת לנהל את תזרים המזומנים בצורה יעילה יותר.
    המועד לתחילת המנגנון צריך להיות תחילת / כניסת האומריקון לישראל, כלומר במהלך בחודש דצמבר 2021.

  2. עסקים עונתיים:
    עבור עסקים עונתיים שנסגרו (תיירות, אירועים, תערוכות) המספקים שירותים בארץ ובעולם, מוצע לקבוע מנגנון פיצויים על בסיס השוואה לשנת 2019.
    כמו כן, מוצע להקים רשת בטחון לענפי הכנסים והתערוכות אשר תאפשר להם להפיק ולהשקיע באירועים בינלאומיים ומקומיים, עם קביעת רשת בטחון כלכלי לענף בכללותו עד סוף שנת 2031.

  3. מענקים:
    מתן מענק של 50% מהסכום המבוקש בגין עסקים שמחזור עסקיהם בתקופה הנדונה ירד מעל 50%. המענק יקוזז מהסכום הכולל שיאושר.

  4. תשלומי מע"מ:
    דחיית תשלומי מע"מ ב- 3 חודשים קדימה, החל מ-1.2, ולא ב- 10 ימים כפי שמוצע.

  5. הלוואות לעסקים:
    הגדלת ערבויות המדינה במתן הלוואות לעסקים קטנים ובינונים כדי להגדיל את פוטנציאל ההלוואות ולתת לבנקים יותר אפשרויות.

  6. החזרת עובדים למעגל התעסוקה:
    נוכח העובדה שעדיין לא מעט עובדים לא מצליחים למצוא עבודה, מוצע לייצר מנגנון של שיפוי החזרת עובדים למעגל התעסוקה, תוך התניה של תעסוקה מינימלית של 6 חודשים.


לדברי לין, "כולנו שותפים למידת האחריות שיש לנהוג בתקציב המדינה ומניעת בזבוזים מיותרים, אך עניין העיתוי קריטי לעתיד העסקים, התעסוקה והמשק בכללו. בסופו של דבר החיסכון כתוצאה מעיכוב במתן התמיכה הנחוצה לעסקים יפגע במשק כולו ובהכנסות המדינה בעתיד."

מצ"ב ההודעה המלאה

קבצים מצורפים

למידע נוסף בתחום זה