סיכום הכנס השנתי של מועצת איגוד לשכות המסחר 2020

ביום רביעי ה 23.12.2020, התקיים הכנס השנתי של מועצת לשכת המסחר תל-אביב והמרכז, בו לקחו חלק אורחי הכבוד חה"כ נפתלי בנט, שר הביטחון לשעבר ויו"ר קדימה, והגב' מיכל פינק, סמנכ"ל אסטרטגיה במשרד הכלכלה.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פתח את הכנס ואמר: "כדי שנתמודד עם המשבר הכלכלי נדרש כיום שינוי במדיניות הכלכלית, על אף ההליכה לבחירות. אין לנו את המותרות להמשיך במדיניות הכלכלית הנוכחית בגלל שב-26 במרץ תערכנה בחירות לכנסת חדשה".


כמו כן, לין הציג את האתגרים איתם נאלץ להתמודד המגזר העסקי בימים אלו: "במסדרונות השלטון ובמנטליות של כמה שרים עוד שוררת התפיסה של הנהגת מדיניות אפלייתית בעלת אופי סקטוריאלי. עלינו לדאוג לביטול האפליה החמורה מול המגזר העסקי המקומי. יש לבטל את הפטור ממע"מ בייבוא אישי. עם ביטול הפטור, תושגנה כמה מטרות עיקריות: תמיכה בקיומם של עסקים רבים בישראל; הזרמת כוח קניה מוגבר למגזר המקומי ויצירת מקומות עבודה; וביטול האפליה בין האוכלוסיות השונות בישראל, והשגת תמיכה חברתית לשכבות החלשות."


חה"כ נפתלי בנט
: "לב הבעיה הכלכלית היום זו הממשלה. היו לנו את כל התנאים להיות המדינה המובילה בעולם בהבסת הקורונה: אנחנו מדינת אי עם נקודת כניסה ויציאה אחת. רק כדי לסבר את האוזן, בגרמניה יש 120 כניסות ויציאות; אנחנו צעירים בצורה משמעותית ביחס לעולם המערבי; אנחנו אומת ההייטק עם מערכת בריאות מצוינת (ומשרד בריאות נוראי); אך התפיסה רגולטורית והביורוקרטית היא איומה ונוראה."


"הממשלה לא רואה את התמונה הרחבה. כל רגולטור רואה את הפינה שלו. זהו אחד הנושאים הליבתיים בהם זקוקים לטפל. אנו זקוקים למהפכה קיצונית דרסטית בהסרת רגולציה עודפת. בדרכים מאוד נועזות. עוצר כללי על רגולציה חדשה זה ברור מאליו. עצרנו רגולציות על דברים מטופשים ברמה שלא תאמן."


"נפגשתי עם מאות בעלי עסקים וכל צמרת הכלכלה הישראלית, ובניתי תכנית בחצי שנה האחרונה. לב התכנית זו צמיחה, אך צמיחה תבוא בחינם אם נבוא עם מצ'טה ונסיר באמת את הרגולציה."


"אני מצדיע לקהיליה העסקית בישראל. אני פוגש אנשים עם כל כך הרבה תושיה ויצירתיות. זו ארץ ישראל היפה, זה המהות שלנו. יש עשרות מדינות בעולם עם פגיעה כלכלית יותר נמוכה משלנו בעקבות הקורונה. הממשלה, בהתנהלות מטופשת, הכניסה אנשים למצוקה כלכלית ולסבל. וכשבני העם שלי סובלים אני לא יכול לעמוד ולהביט מהצד".

ראובן שליסל, סגן נשיא: סקר את הפעולות העיקריות של ענף המזון מול הרגולטורים ובעיקר פישוט ההליכים הבירוקרטיים והרגולטוריים מול משרד הבריאות/שירות המזון הארצי ומול הרבנות הראשית כדי להקל על העסקים בישראל ולהביא לצמצום עליות שיגרמו להוזלה רוחבית במוצרי המזון.


ישראלה שטיר, סגנית נשיא
: ציינה שהממשלה שכחה מענף עסקי שלם – תערוכות וכנסים מקצועיים - הסגור בהחלטת ממשלה מאז פרוץ המגיפה במרץ 2020 מבלי לתת את דעתה על העובדים שחלקם מובטלים מאז ועל אי המשכיות עסקית של העסקים הקיימים והיא קוראת לממשלה לתת פתרונות יצירתיים לעסקים אלה כדי שישארו קיימים גם אחרי שוך המגיפה.

 

מיכל פינק, סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה והתעשייה: קידום כלכלי של ענפי המסחר והשירותים לא זכה להתייחסות ממשלתית ישירה בשנים האחרונות. לפיכך, הוקמה ביוזמת משרד הכלכלה והתעשייה הוועדה לקידום כלכלי של ענפי המסחר והשירותים. מטרת הוועדה הינה לגבש המלצות לתכנית לקידום כלכלי של ענפי המסחר והשירותים, תוך שיפור פריון העבודה והפחתת יוקר המחייה.
שלושת הווקטורים בהם התמקדה הועדה היו: תחרות ורגולציה, הון פיזי וחדשנות, הון אנושי.
כאשר נבחרו למיקוד הענפים הבאים: קמעונאות, סיטונאות, שילוח ובלדרות, שירותי אירוח ואוכל, שירותים מקצועיים ושירותי ניהול ותמיכה.

מצ"ב ההודעה המלאה

למידע נוסף בתחום זה