נשיא האיגוד: כל התמהמהות נוספת של קבינט הקורונה בקבלת החלטות מחסלת עוד עסקים

בישיבת חירום של נשיאות איגוד לשכות המסחר הבוקר (21.10.20) הועברה מחאה חריפה על התמהמהות קבינט הקורונה ומליאת הממשלה בקבלת החלטה ברורה לפתיחת מגזר המסחר לקבלת ציבור הצרכנים – פתיחת מרכזי מכירות פתוחים, חנויות רחוב וקניונים.

 

מרבית המשתתפים בישיבה הסכימו כי נגרם נזק והרס לעסקים שיהיה קשה מאוד לתקנו, ללא שום הצדקה עניינית ואמיתית. עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר בישיבה כי "קבלת קהל הצרכנים במסחר ניתן לבצע בכמעט אפס סיכון של התפשטות ההדבקה. הפעילות כולה יכולה להיעשות בתנאי התו הסגול ואף מעבר לכך: הקפדה על מדידת חום, היגיינת ידיים, חבישת מסכות וריחוק אנושי. ניתן לשלוט בכל שדרת המסחר ולתעל את התנועה האנושית, ואם יש צורך, גם להציב תוספת כוח אדם להשגת מטרה זו".

 

"מניעת קבלת ההחלטה או דחייתה של פתיחת המסחר לצרכנים משמעותה ברורה ביותר – עוד מאות ואולי אלפי עסקים יסגרו ללא אפשרות של הקמה מחדש, ובעיקר חנויות רחוב קטנות."

 

לין הדגיש כי הגישה של הנשיאות לפתיחת העסקים מגובה ומחוזקת באופן ברור גם על ידי מומחים וגם על ידי מחקרים חיצוניים שנעשו בנושא. לשם דוגמה, במחקר שבוצע במכון ויצמן עולה שהגורמים המשפיעים ביותר לבלימת התפשטות נגיף הקורונה היא עצירה של התקהלויות גדולות, צמצום נסיעות בתחבורה הציבורית –ובהחלט סביר שעסקים שלא קיבלו קהל לא היו צריכים להיסגר כלל.

 

"על קבינט הקורונה להתנער מכל הלחצים הפוליטיים והמאבקים הפנימיים בתוך הממשלה. עליה להתכנס, לקיים דיון ולקבל החלטות ענייניות בתהליך קבלת החלטות מסודר. עצם העובדה שהקבינט לא התכנס אתמול, משמעותה התנערות מאחריות; אבל זוהי התנערות מאחריות שעולה הרבה מאוד למדינה, בפגיעה בתוצר, בהגברת האבטלה ובהחלשת הסיכויים להתאוששות של עסקים בעתיד. והחמור מכל – כל התמהמהות מיותרת מחסלת עוד עסקים. שום תוכנית סיוע אותה בונה הממשלה כדי לסייע לעסקים לא תוכל לאורך זמן להציל עסקים שאינם חוזרים לפעילות, ומצער מאוד שקבינט הקורונה אינו מפנים דיו את חומרת המצב".

מצ"ב ההודעה המלאה

למידע נוסף בתחום זה