נשיא איגוד לשכות המסחר לנגיד בנק ישראל: קריסה דרמטית במוסר התשלומים במגזר העסקי

מאז ההנחיה שהוציא בנק ישראל לבנקים ב 23.3.2020, לפיה המונעת הפיכת חשבונות לחשבונות מוגבלים עקב חזרת שיקים מחמת אי כיסוי, התקבלו באיגוד לשכות המסחר מאות פניות, מהן עולה כי לקוחות עוגן, אבל לא רק הם, מנצלים את מעמדם כלקוח חשוב של הספקים ודוחים את מועד התשלום באופן חד צדדי.

 

לאור זאת, פנה עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר פנה אל פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, בדרישה לבטל את הנחיה, אשר גרמה לקריסה דרמטית במוסר התשלומים במגזר העסקי.

 

לדברי לין, חשוב לזכור שהמשק הישראלי מורכב בעיקרו מעסקים קטנים ובינוניים. לכ-450,000 עסקים במדינת ישראל מחזור שנתי שאינו עולה על 1 מיליון ₪. במציאות כזו, כל עיכוב בתשלומים, יכול להנחית על העסק מכת מוות. כל עסק שנסגר הוא טרגדיה.

 

לדברי לין, "אחד הצעדים שננקטו, מתוך כוונה טובה לסייע, הייתה ההוראה של המפקחת על הבנקים, חדווה בר, לבנקים למנוע הפיכת חשבונות לחשבונות מוגבלים עקב חזרת שיקים מחמת אי כיסוי וזאת ביום 23.3.2020. הוראה זו נוצלה על ידי גורמים רבים במשק לרעה. רבים החליטו, על מנת לשפר את תזרים המזומנים, לבטל שיקים באופן גורף, גם במצבים שבהם כבר השירות או הסחורה כבר ניתנו או סופקו באופן מלא."

 

"בנק ישראל ורשות האכיפה והגבייה הוציאו ביום 7.4.2020 הודעה משותפת, שבו סויגה ההנחיה הראשונית שהוציאה המפקחת על הבנקים הגברת חדוה בר, אבל במציאות בה אנו נמצאים היום, שום הבהרה כבר לא יכולה לסייע, אלא רק הוראה חותכת וברורה שמשיבה את המצב החוקי לקדמותו."

 

על כן, מציין לין כי "נדרשות פעולות ממשיות של בנק ישראל על מנת לשקם את האמון במוסר התשלומים. לקוחות גדולים ימשיכו לנצל את המצב ומי שייפגע יהיו דווקא הלקוחות הקטנים יותר. על כן, חובה כי בנק ישראל יבצע פעולות, הן בתחום ההסברתי והן בתחום הביצועי כדי למנוע מחנק אשראי וקריסה מוחלטת של מוסר התשלומים במשק.

 

לעיונכם כתבה שפורסמה במעריב 3.5.2020

 

מצ"ב פנייה לנגיד בנק שיראל

למידע נוסף בתחום זה