עו"ד לין בפנייה לשר הפנים דרעי בעניין עלות יום השבתון והתניית קבלת יום חופש מהמעסיקים בהצבעה בפועל

בתאריך 04.06.19 נשיא איגוד לשכות המסחר פנה לשר הפנים דרעי בהצעה שיום החופש על חשבון המעסיק ינתן רק למי שמצביע בפועל, היות והמגזר העסקי הוא הנפגע המרכזי מהליכה לבחירות נוספות לכנסת שיערכו בספטמבר. 

המגזר העסקי, שהוא המעסיק הגדול ביותר במשק הישראלי עומד בפני מצב חסר תקדים, שבו בתוך פחות משנה הוא יממן שלושה ימי שבתון בגלל מערכות בחירות. הראשון בחודש אוקטובר 2018, שבו היה לראשונה יום שבתון בבחירות לרשויות המקומיות; באפריל 2019 כשאזרחי ישראל בחרו את הכנסת ה-21; והשלישי יתרחש ב-17 לספטמבר השנה, שבו יתבקשו אזרחי ישראל להגיע שוב אל הקלפיות כדי לבחור את הכנסת ה-22.

 

על פי סעיף 10 לחוק יסוד: הכנסת, יום הבחירות הוא יום שבתון. נוכח העובדה שלאחר פיזור הכנסת ה-21 וקביעת בחירות נוספות ליום י"ז באלול תשע"ט, 17/9/2019, מדובר ביום חופש שני באותה שנה על חשבון המעסיק   (ועוד יום חופשי שניתן על חשבון המעסיק ביום הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2018). מן הראוי לבצע שינוי בחוק על מנת למנוע העמסת יתר בלתי הוגנת על גב המגזר העסקי.

 

לפי הנתונים שמציגים הארגונים היציגים במגזר העסקי, המחיר של יום שבתון אחד נע בין 2 ל-2.5 מיליארד שקל, מהם לפחות 1.5 מיליארד שקל משקפים אובדן הכנסות ותשלום של שכר גבוה, בשיעור של 200%, לעובדים שמתייצבים לעבודה ביום זה.

 

את עיקר הפגיעה של יום הבחירות השלישי בתוך שנה, צפויים להרגיש העסקים הקטנים והזעירים, שממילא מקיימים מחזורים קטנים, חלקם זעומים, ונאנקים מדי יום עם מסים גבוהים, ארנונה שמתייקרת, עלויות יצור גבוהות וכל אלה אל מול רמת פריון שנמוכה בכ-30% לעומת הממוצע במדינות ה-OECD.

 

מצ"ב המכתב המלא שכתב עו"ד לין לשר הפנים דרעי.

 

קבצים מצורפים

למידע נוסף בתחום זה