דרישה מהמפקחת על הבנקים לבטל את ההוראה המאפשרת ביטול צ'קים

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה אל ד"ר חדווה בר, המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, בכדי שתשקול מחדש את ביטול ההגבלה על חשבונות בנק על מבטלי צ'קים.

 

לדברי לין, "החלטתכם לבטל את הוראת חוק שיקים ללא כיסוי, גרמה לעידוד ביטולם של צ'קים שכבר נחתמו והועברו כתשלום ללא הסנקציה הנקובה בחוק."

 

"מתוך רצון טוב עשיתם שגיאה המקשה מאוד על נזילות העסקים", הדגיש לין וציין כי "בפועל יצרתם עידוד לעסקים לבטל צ'קים שהיוו תשלום עבור מוצרים או שירותים שכבר סופקו בפועל." הוסיף ואמר, "באיזון בין ספק ללקוח זוהי שגיאה להכביד על הספק ולהקל על הלקוח. הנפגע הוא מי שסיפק שירותים או מוצרים ואין הוא מקבל תשלום עבורם. יצרתם מצב של אפשרות נוחה שלא לשלם עבור מוצרים או שירותים. הנטל מועבר לספק ללא הצדקה, וכך עודדתם את החלשת מוסר התשלומים במשק." נוכח מצב זה, לין מציע לממונה, כי ישקלו מחדש את הסרת ההגבלה.


כזכור, ביום 26.3.2020, הפיקוח על הבנקים קבע כי תושהה הגבלת חשבונות בנק בשל צ'קים ללא כיסוי החל מה-4 במרץ 2020. אמנם החזרת צ'ק לא תגרור הגבלה, ואולם, בפני מקבל הצ'ק תעמוד בהמשך האפשרות לפנות להוצאה לפועל לצורך הפעלת הליך גבייה (בהתאם למידע שיפורסם על ידי רשות האכיפה והגביה).

 

פניית לין נעשתה בשנית לאור פניות רבות שהגיעו ללשכת המסחר, מעסקים ממגוון תחומים, המתריעים על תופעה ההולכת וצוברת תאוצה של ביטולי צ'קים.

 

"בתאריך 30.3.2020 שלחתי אליכם פנייה בנושא תופעת ביטולי הצ'קים במגזר העסקי. לצערי, טרם קיבלתי מענה וחבל נושא זה דחוף וחמור מאין כמוהו."

לין למפקחת: "תוך 'רצון טוב' ביטלתם את הוראת חוק הצ'קים ללא כיסוי. בפועל יצרתם עידוד לעסקים לבטל צ'קים שהיוו תשלום עבור מוצרים או שירותים שכבר סופקו בפועל. הצ'ק הוא תשלום בפועל. הביטול משמעותו ביטול התשלום לאחר קבלת המוצר או השירות."

לדבריו: "באיזון בין ספק ללקוח זוהי שגיאה להכביד דווקא על הספק שכבר סיפק את הסחורה, שירותים או מוצרים, ולפטור את הלקוח מתשלום."

"אנו דורשים כי תבטלו בדחיפות את תקנת שעת החירום, מתאריך 23 במרץ. אסור שבנק ישראל יגרום ישירות לערעור מוסר התשלומים והיציבות במשק. מתחילה להיווצר נורמה חמורה של ביטול תשלומים וזו מפולת שלג שיש לבולמה", סיכם לין.


יצוין עוד כי איגוד חברות האשראי באיגוד לשכות המסחר שיגר אמש (1.4.2020) לראש הממשלה, בקשה דחופה לביטול תקנת שעת חירום המבטלת את המגבלות על צ'קים חוזרים. איגוד חברות האשראי מייצג עשרות חברות המעניקות אשראי עסקי לעמוד השדרה הכלכלי של המשק הישראלי – העסקים הקטנים והבינוניים - בהיקף של עשרות מיליארדי ₪ בשנה.
על פי בדיקת האיגוד, נכון לרגע זה, בעלי העסקים השונים בישראל מחזיקים בחשבונות הבנק שלהם צ'קים דחויים שקיבלו עבור שירותים וסחורות שכבר סופקו לפני משבר הקורונה בהיקף של למעלה מ- 25 מיליארד ₪.

 

לין אף פנה לח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת , כדי שיקיים בדחיפות דיון בהשתתפות חדוה בר המפקחת על הבנקים, בנושא תופעת ביטולי השיקים וכלל התנהלות המערכת הבנקאית.


לין כתב לפורר: "מתחילת המשבר ועד עתה אנחנו נתקלים בבעיות רבות מול המערכת הבנקאית כאשר הבעיה הגדולה ביותר קשורה בטעות שעשה בנק ישראל בתחילת המשבר, וביטל את הוראת חוק שיקים ללא כיסוי. בכך התיר הבנק פסילת שקים שכבר נחתמו והועברו כתשלום ללא הסנקציה הנקובה בחוק. כתוצאה מהחלטה זו נוצרה קרקע פוריה לא לשלם עבור מוצרים או שירותים שנמסרו / נמכרו וחלה התרחבות משמעותית ביותר של ביטולי שיקים ע"י לקוחות שכבר קיבלו סחורה וחלקם אף כבר מכרו אותה- זה כדור שלג עצום. בכך עודד בנק ישראל את החלשת מוסר התשלומים במשק. כמו כן, הבנקים עצרו מתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, הפסיקו בחלק מהמקרים לקבל שיקים דחויים כבטוחות לאשראי ובנוסף העלו את הריבית. לא יתכן שהמערכת הבנקאית תייצר חסם נוסף, על אילו שגם כך קיימים, שיאיץ את ההתדרדרות הכלכלית של העסקים הקטנים והבינוניים. נוכח המצב, אני פונה אליך לכנס ישיבת ועדת הכספים בנושא."

 

קישור לידיעה בנושא שיקים חוזרים - הנחיות בנק ישראל

 

מצ"ב המכתבים המלאים לעיונכם

למידע נוסף בתחום זה