הגבלות גיאוגרפיות על העסקת מבקשי מקלט ומסתננים

נוהל הטיפול בקביעת תנאים לעניין תיחום גיאוגרפי ועיסוק ברישיונותיהם של מבקשי מקלט ומסתננים

ביום 30.06.22 פרסמה רשות האוכלוסין וההגירה נוהל הקובע תנאים לתיחום גיאוגרפי ועיסוק ברישיונות של מבקשי מקלט ומסתננים המחזיקים ברישיון ישיבה זמני לישיבת ביקור לפי סעיף 2(א)(5) לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב – 1952 (להלן: "הנוהל החדש").
מועד כניסתן לתוקף של הוראות הנוהל נכון להיום נדחה עד להחלטה אחרת במסגרת ערעור שהוגש על דחיית העתירה נגד הנוהל).

קישור לידיעה אודות ההודעה לציבור בדבר נוהל הטיפול בקביעת תנאים לעניין תיחום גיאוגרפי ועיסוק ברישיונותיהם של מבקשי מקלט ומסתננים


האזורים בהם תוגבל העסקה:

החל מיום 1.4.23 מסתנן/מבקש מקלט, כהגדרתם בנוהל , שיגיעו למינהל אכיפה וזרים לצורך הנפקת רישיון לפי סעיף 2(א)(5) לחוק או לצורך חידוש הרישיון, יונפק להם רישיון ובו יקבעו תנאים לעניין הענפים והערים בהם הפונה יהיה רשאי לעבוד . עובדים כאמור לא יורשו לעבוד בערים / אזורים להלן, אלא אם כן נקבע אחרת ברשיון:
מחוז תל אביב (אור יהודה, בני ברק, בת ים, גבעתיים, הרצליה, חולון, קריית אונו, רמת גן, רמת השרון, תל אביב - יפו ומועצות מקומיות אזור וכפר שמריהו) אילת, ירושלים, נתניה, אשדוד ופתח תקווה.

ענפים המוחרגים מהאיסור:

  • איסור העסקה כאמור לא יחול בענפים הבאים: בניין, חקלאות, סיעוד מוסדי, מלונאות ומסעדנות , וניקיון מוסדי (ביחס לתחום המסעדנות - יותר למי שעבד בפועל בתחום עד לחודש יוני 2022 להמשיך ולעסוק בתחום) כלומר עובדים בענפים אלה יורשו להמשיך לעבוד באזורים שהוגבלו.
  • עוד נקבע בנוהל החדש כי, המגבלה לא תחול על האוכלוסיות הבאות:
    א. קטין.
    ב. הורה לקטין הסמוך על שולחנו בישראל והוא לומד במערכת החינוך הישראלית.
    ג. מי שגילו עולה על 60.

עבירה פלילית - יובהר כי העסקת מסתנן ו/או מבקש מקלט כאמור בנוהל זה בניגוד לתנאים שנקבעו ברישיון מהווה עבירה לפי סעיף 2א(1) לחוק עובדים זרים, התשנ"א- 199.

הליך הטיפול:
החל מכניסתו של הנוהל החדש לתוקף, מסתנן/מבקש מקלט כהגדרתם בנוהל שיגיעו למינהל אכיפה וזרים לצורך הנפקת רישיון לפי סעיף 2(א)(5) (לחוק או לצורך חידוש הרישיון, יונפק לו רישיון ובו יקבעו תנאים לעניין הענפים והערים בהם הפונה יהיה רשאי לעבוד.

פנייה לביטול התנאים שנקבעו ברישיונות:

  • מסתנן ו/או מבקש מקלט הטוען לקיומן של נסיבות פרטניות שבגינן יש לבטל את התנאים שנקבעו ברישיונו, רשאי להביא את מלוא טענותיו בכתב בפני מטה מינהל אכיפה וזרים. לפנייה יש לצרף את מלוא האסמכתאות הרלוונטיות לבקשה.
  • מסתנן ו/או מבקש מקלט הטוען להיותו הורה לקטין הסמוך על שולחנו ואשר לומד במערכת החינוך הישראלית להציג אסמכתאות לטענותיו ובכלל זה אישור ממערכת החינוך וכן אסמכתאות המעידות על מגוריהם המשותפים.
  • יודגש כי הפניות תוגשנה רק על ידי המסתנן /מבקש המקלט ובשמו. לא תתקבלנה פניות לביטול התנאים ברישיונות מטעם מעסיק זה או אחר בטענה לפגיעה במשלח ידו של המעסיק.

סיום העסקה:
חשוב להבהיר, כי ככל שמדובר בעובדים שלא עומדים בתנאים הנדרשים לביטול האיסור כאמור, או שלא ניתן לנייד אותם לתחום / אזור גיאוגרפי בהם מותרת העסקה, על המעסיקים להתחיל ולפעול לסיום העסקתם. לרבות קיום הליך שימוע כדין. מומלץ להתחיל את ההליך מוקדם ככל שניתן על מנת שיוותר די זמן למתן הודעה מוקדמת.

מצ"ב נוהל טיפול בקביעת תנאים לעניין תיחום גיאוגרפי ועיסוק ברישיונותיהם של מבקשי מקלט ומסתננים

נוהל טיפול בקביעת תנאים לעניין תיחום גיאוגרפי



 

למידע נוסף בתחום זה