עתרנו לבג"צ נגד שרת הכלכלה והתעשייה והרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן בדרישה שלא ניתן יהיה להפקיע זכות קניין חוקתית על-חוקית

איגוד לשכות המסחר עתר אתמול לבג"צ (בג"צ 1481/22) נגד שרת הכלכלה והתעשייה והרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן להוצאת צו על תנאי שיורה להם לנמק מדוע לא ישונה סעיף 14ג(ד) לחוק הגנת הצרכן, תשמ"א – 1981, היוצר מצב המאפשר להפקיע רכוש של מוכר באמצעות הוראה רגולטורית במצב בו הרכישה נעשית מרחוק. העתירה באה לשים סוף למצב האבסורדי ולפיו על פי החוק הקיים מי שרכש מוצר באינטרנט ועשה בו שימוש שהוריד את ערכו, יכול עדיין להחזיר את המוצר ולקבל החזר כספי מלא, בניכוי 5% או 100 ש"ח בלבד, הנמוך מביניהם.

העתירה מבקשת לשנות מצב משפטי קיים מעוות, על פיו בעסקה של מכר מרחוק מחויב העוסק לקבל בחזרה מוצר, גם אם נעשה בו שימוש וגם אם ערכו ירד בצורה דרמטית ולקבל פיצוי ברף עליון של 100 ₪ אפילו אם הורדת הערך הסתכמה בכמה מאות או בכמה אלפים. חשוב להבהיר, איננו מבקשים לאיין את זכות הביטול במכירה מרחוק. אנחנו מבקשים לשים מחסום על זכות הביטול, בדיוק כמו במכירה פרונטאלית, על זכות הביטול של מוצר שנעשה בו שימוש.

מדובר בחוסר צדק הזועק לשמיים, שמגדיל את ההוצאות של העוסק, פוגע בקניינו בצורה דרמטית ויש בו פוטנציאל לגרום גם לייקור המוצרים על מנת לגלם בתוך המחיר גם מקרים כאלו של השבה של מוצר משומש מבלי שניתן פיצוי המשקף את ירידת הערך האמיתית של המוצר המשומש המוחזר.

לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, "הגענו נוכח תנופת היצירה הרגולטורית למצב של ליקוי מאורות. אנו מאפשרים באמצעות הוראה רגולטורית רגילה להפקיע רכוש של עוסק בניגוד לזכות הקניין החרוטה"

 

מצ"ב ההודעה המלאה

קבצים מצורפים

למידע נוסף בתחום זה