לבנת קיזנר | מנהלת המכללה העסקית של לשכת המסחר ת"א | מאמרי דעה | 01/10/2017

נערכים לשער עולמי - מערכת המסחר המקוונת החדשה של רשות המסים

ביום ראשון 14.01.2018 תוחלף מערכת המחשוב הנוכחית של מנהל המכס במערכת סחר חוץ  חדשה שתקרא  "שער עולמי".

הרעיון להקמת מערכת חדשה נולד לפני כשבע שנים במטרה לשפר את רמת השירות לכל לקוחות סחר החוץ והתאמתו לסטנדרטים ולהסכמים להם שותפה מדינת ישראל, מתוקף חברותה בארגוני הסחר הבינ"ל.

המעבר למערכת החדשה יתבצע בשלושה שלבים: הראשון הוא שלב פיילוט, עד סוף שנת 2017, במהלכו קהילת הסחר תמשיך לעבוד במערכת המכס הקיימת ובמקביל יתקיים הליך ניסויי במסגרתו סוכני המכס נדרשים לשחרר רשימוני יבוא גם במערכת החדשה.
השלב השני הוא שלב ההסבות , שהתחיל בתאריך 10.07.17 ובו הנתונים יועתקו בהסבה מהמערכת הישנה לחדשה .  השלב השלישי הוא שלב היישום, שיתחיל עם עליית המערכת החדשה לאוויר בתאריך  14.01.2018, שלאחריו לא ניתן יהיה לשחרר טובין במערכת הישנה אלא רק במערכת החדשה. יבואן שלא יעמוד בדרישות החדשות ימצא את עצמו מחוץ למערכת סחר החוץ של מדינת ישראל.

 

המערכת מיועדת לשרת את כלל הגורמים המעורבים בסחר הבינ"ל, בין היתר: מכס, יבואנים, יצואנים, רשויות מוסמכות, חברות תעופה, ספנות, סוכני אוניות, תובלה, סוכני מכס, משלחים בינ"ל , מסופים עורפיים, מחסני רישוי ועוד.

בשל כך,  תהליך שחרור המטענים ממכס משתנה לחלוטין:

 

  • את "רשימון יבוא" תחליף "הצהרת יבוא".
  • ספר תעריף המכס עובר שינוי .
  • כל מסמכי היבוא המקוריים בנייר, לרבות חשבונות, מסמכי העדפה וכד', אשר בעבר הוגשו למכס, יידרשו לעבור סריקה ושידור מקוון למכס במהלך שחרור הטובין. מסמכים שאינם מודפסים , קרי דיגיטליים מקוריים , ישודרו אף הם באופן מקוון .
  • במהלך תהליך השחרור מול המכס, כל החתימות על תיקי היבוא יתבצעו על ידי פקיד רישוי עם וותק של חמש שנים או סוכן מכס, וזאת רק באמצעות חתימה דיגיטלית שתתבצע באמצעות כרטיס חכם .
  • מסמכים מקוריים שהועברו בעבר למכס יישארו בידי היבואנים. על היבואנים להיערך ולשמור את מסמכי היבוא המקוריים למשך שבע שנים לצורך בדיקות וביקורות כוללות של רשויות המס. בהתאם להוראות ניהול ספרים של מס הכנסה , ניתן לשמור מסמכים בארכיב אלקטרוני במידה והחברה מנהלת תיעוד חוץ  ( רכישות ) בספריה באופן דיגיטלי. מומלץ לבדוק עם רו"ח של החברה .
  • תהליכי ייפוי הכוח ותצהירי היבואן גם כן ישתנו לחלוטין. כל תצהיר וייפויי הכוח לסוכן מכס יוקמו וישודרו בצורה מקוונת למערכת המכס, תוך שימוש בחתימה דיגיטאלית באמצעות כרטיס חכם.

 

במערכת החדשה קיימות אפשרויות טכנולוגיות רבות. ראשית, עבודה בטכנולוגיה של SW ( SINGLE WINDOW ), המאפשרת חיבור של כל הרשויות המוסמכות הרלוונטיות, כמו משרדי ממשלה, מכון התקנים  חברת דואר ישראל ועוד, לבסיס נתונים אחד. בנוסף, מדובר על תהליכים ללא שימוש בנייר; שימוש בטפסים אלקטרונים בלבד לצורך קבלת היתרים או אישורים; שימוש בכרטיסים חכמים לחתימה דיגיטלית ; זמני שרות מבוקרים וכן ניהול משימות באופן ממוחשב.

לנוחיותכם, מספר המלצות אשר יסייעו לכם להיערך בהתאם לפני עליית המערכת החדשה לאוויר:

  • מומלץ לכל יבואן להצטייד בכרטיס חכם.  את הכרטיס ניתן לרכוש באחת משתי חברות הקיימות היום בישראל:

                                           1.חברת פרסונל איי. די (Personal ID) בע"מ                                   
טלפון: 03-7544666 
אתר:
 www.personalid.co.il

2.חברת קומסיין בע"מ
        טלפון: 03-644-3620
           אתר: www.comsign.co.il

 

  • כבר בתאריך 10.01.2018 המערכת הקיימת תפסיק לעבוד, ובמהלך שלושת הימים שלאחריה העבודה תתבצע מול המכס באופן ידני עד לעליית המערכת החדשה ביום 14.1.2018. 
  • קחו בחשבון כי בחודשים הראשונים לאחר עליית המערכת תהליכי העבודה של שחרור מטענים ממכס יחייבו זמני טיפול גדולים הרבה, וזאת בשל המורכבות הרבה וחינוך קהילת הסחר לשינוי שיטת העבודה.
  • על היבואנים להיערך לשמירת מסמכי היבוא המקוריים למשך שבע שנים, דבר שלא נדרש בעבר. כיום בתי התוכנה מציעים פתרונות שיסייעו ליבואן לתייק את המסמכים ולשלוף אותם בקלות כאשר יידרש להציגם מול המכס לצורך ביקורת.
  • מומלץ להצטרף לתוכנית השתתפות מרצון של המכס, שנקראת "יבואן מאושר" . מדובר בתוכנית אשר תכליתה להקל ולפשט את תהליכי המכס עבור היבואן, ובמסגרתה יתאפשר ל"יבואן מאושר" לקבל הקלות במסגרת תהליך השחרור. הקלות אלו יבואו לידי ביטוי באופן משמעותי עם עליית המערכת החדשה, כגון: אפשרות לאיחוד חשבונות ספק, קבלת פטור מתצהיר יבואן

ושליחת מסמכים באופן דיגיטלי ע"י סוכני המכס. אפשרי ישירות מהמשלח במידה וגם הסוכן הינו גורם כלכלי מאושר.

אמנם כל שינוי מצריך התאקלמות, אולם אין ספק כי קהילת סחר החוץ של מדינת ישראל תהנה מצמצום ביורוקרטיה משמעותי מול הרגולטור, פישוט תהליכים  וניהול סחר יעיל וזול יותר, ברגע שנעבור את תקופת החפיפה על המערכת החדשה.

לקריאת חומרים ומצגות מיום העיון שנערך בנושא בחודש ספטמבר 2017 לחצו כאן

לקריאת חומרים ומצגות מיום העיון שנערך בנושא זה ובנושא תצהיר יבואן בחודש דצמבר 2017 לחצו כאן

קישור להודעת המכס מיום 12.12.2017 בעניין היערכות לעליית שער עולמי

** המכללה העסקית של לשכת המסחר ת"א והמרכז, עם למעלה  מ-47 שנות ותק בתחום הסחר הבינלאומי, מציעה כיום מגוון רחב של קורסים בתחום החל  מקורס יבוא יצוא וסחר בינלאומי, קורס יבוא מסחרי ואישי וכלה בקורס פקידי רישוי, משלחים בינ"ל  וסוכני מכס לקבלת רישיון מטעם מנהל המכס.

 

למידע נוסף בתחום זה