ועדת הכלכלה אישרה את התכנית להגברת בטיחותם של כלי רכב כבדים, המובילים מטענים כבדים

לידיעת העסקים המובילים מטען מעל 12 טון, או הינם בעלי רכבים מסוג 2N, 3N ו –O
כחלק מהמאבק בתאונות הדרכים אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את תכניתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, להגברת בטיחותם של כלי רכב כבדים, המובילים מטענים כבדים בכבישי ישראל.

על פי התקנות החדשות:

  1. משאיות, גרורים ונתמכים (רכבים מסוג 2N, 3N ו – O), יחויבו בהטמעת תקן ישראלי מחייב (ת"י 6395) שישפר משמעותית את רמת הבטיחות של ההובלה. התקן מתייחס לאופן ריתום והובלת המטענים ומתאים את הסטנדרטים הבטיחותיים לתקינה האירופאית ולדרישות הבטיחותיות הנהוגות בהובלת מטענים חריגים. לעניין הובלת גלילי פלדה, מוצע להחריג מטען זה מדרישות תקן אבטחת מטענים ולדרוש הובלה בעריסה ייעודית בלבד, להגברת בטיחות הובלתם של מטענים ייחודיים אלה
  2. נהגי רכב כבד ומטענים מסוג N3 (מעל 12 טון), יחויבו בביצוע השתלמות מקצועית, עד לסוף שנת 2021. נשיאת מטענים מעל 12 טון, ללא ביצוע ההשתלמות, תהווה עבירה פלילית ותחייב את הנהג בקנס ו-6 נקודות. התקנות יכנסו לתוקף ב-1 במרץ 2022(*).
  3. נקבעה חובת השתלמות מקצועית שתחייב בעלי רישיונות נהיגה קיימים לפי תקנות 182 (דרגה C) ו-183 (דרגה E+C), שיהיו בתוקף במועד תחילתו של תיקון זה (1.3.2022), בנושא יישום הוראות תקן אבטחת מטענים כפי שקבעה רשות הרישוי, אצל גורם שאישרה רשות הרישוי לביצוע ההשתלמות המקצועית. חובת ביצוע ההשתלמות מוחלת המקצועית על כלל בעלי הרישיונות לפי תקנות 182 ו-183 לתקנות העיקריות שהיו בתוקף במועד תחילתן של תקנות אלה.


יישום התקנות בעוד כשנה, נועד לאפשר לנהגי המובילים שהות מספקת לבצע את ההשתלמויות המקצועיות, ולבעלי כלי הרכב לבצע את ההתאמות הטכניות הנדרשות ברכבם. התקנות החדשות לא יחייבו ביצוע שינויים מבניים בכלי רכב קיימים עד 3.5 טון.


(*) שימו לב! בקובץ התקנות המצורף מצויין שהתקנות אלה יכנסו לתוקף בתאריך 1.1.2022, אך בפועל תקנות יכנסו לתוקף ב1.3.2022

לידיעתכם, קובץ התקנות טרם אושר סופית. עקבו אחרי עדכונים באתר משרד התחבורה.

להלן קובץ תקנות

למידע נוסף בתחום זה