אוריאל לין לשר האוצר: נחוצה תכנית כלכלית אמיצה ומקיפה שתיתן מענה אמת לעסקים במגזר הפרטי ולעובדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שיגר הבוקר לשר האוצר משה כחלון, פנייה דחופה בדרישה לגבש תכנית כלכלית אמיצה ומקיפה שתיתן מענה אמת לעסקים במגזר הפרטי ולעובדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו.

 

"אינני מזלזל בשום פעולה המסייעת לעסקים בפתרון בעיות הנזילות. אך חלף כבר חודש מאז החמרת המשבר ואין עדיין תכנית פעולה כלכלית מוגדרת המבטיחה כי עשרות ואולי אף מאות אלפי עסקים לא יקרסו. מה שיש בפנינו כיום זו מדיניות של טלאים. מגבשים טלאי על טלאי כדי לנסות ולסייע לעסקים. המדיניות בעיקרה דחיית תשלומים, הוצאה לחל"ת, ונטילת הלוואות. מה שנחוץ כיום ומיד זה תכנית מקיפה שתיתן מענה אמת לעסקים במגזר הפרטי ולעובדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו." כותב לין.

 

לדברי לין, "עסק החייב להיסגר על פי צו - איך יתקיימו בעליו בעתיד לאחר שהרזרבות יגמרו? ; עסק שמחזור עסקיו והכנסותיו ירדו ב 80% - איך הוא אמור להתקיים, לאחר מיצוי הרזרבות ? . צריך לזכור שלרבים מעסקים אלה כמעט ואין רזרבות. אלה השאלות הבסיסיות עליהן חייבות להינתן תשובות."
"המגזר העסקי ימשיך לפעול ככל יכולתו. הוא לא רוצה להיות נסמך סעד. אך נוכח ההחמרות, צמצום העסקים וירידת הביקושים, שום מאמץ מצדו לא יפתור את בעיית הנזילות וההפסד הכספי. עליכם להביא בחשבון כי יתכן ויהיה צורך להזרים למעלה ממאה מיליארד ₪ ואולי אף יותר. למדינה יש מקורות. מקורות אלה צריכים להגיע מהמגזר הציבורי באמצעות צמצום של אמת בהוצאות, אפילו במחיר של פגיעה בעובדים. כמו כן, יש לעשות שימוש ברזרבות של החברות העסקיות שבבעלות המדינה ובקרן הדולרית של בנק ישראל, שכבר צברה 130 מיליארד דולר.

 

"לא יתכן כי המדינה תרשה כי כלל האוכלוסייה שמקור הכנסתה במגזר העסקי הפרטי תיוותר ללא כל, בעוד המגזר הציבורי לא יתרום את חלקו. אסור לפלג את העם. אנו זקוקים למדיניות כלכלית אמיצה בהובלת משרד האוצר."

למידע נוסף בתחום זה