ועדה פריטטית בהשתתפות הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן

ביום שלישי 21.05.19 התקיימה בבית לשכת המסחר בתל-אביב ועדה פריטטית בהשתתפות הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. בפני הוועדה הועלו על ידי צוות העובדים וחברי לשכת המסחר נושאים מקצועיים הנמצאים על סדר היום של איגוד לשכות המסחר, לצורך טיפול ותגובה מצד הרשות.

מטעם איגוד לשכות המסחר השתתפו עו"ד קרן חן-סופר, יועצת משפטית בענייני מסחר וצרכנות; רז הילמן, מנהל אגף יבוא, מכס ותקינה; יפה חובב, מנהלת תחום ענפי; נמרוד הגלילי, מנהל תחום ענפי; עו"ד לילך דחוח, יועמ"ש מגה-יינות ביתן; גדי גרטל, יו"ר ענף התכשיטנים; עו"ד שוש רבינוביץ, כנציגת איקאה; דניאל בר שדה, חב' Ynet shop; לנה לוין – אחראית רגולציה אלקטרה; וכן עובדי לשכה נוספים.

 

מטעם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן השתתפו עו"ד מיכאל אטלן, ראש הרשות; אניטה יצחק, סגנית ראש הרשות; ונציגים בכירים נוספים: ענת בן עזרא דוקן; חנה וינשטוק טירי; וטימור זרין. 

 

הנושאים שהועלו לדיון:

  1. קידוםשינוי סעיף החוק הנוגע למכר מרחוק, הן בהיבט של הצבת כלל חדש המחייב החזרה של מוצר שלא נעשה בו שימוש ולא נפגם על-ידי הצרכן, והן בהיבט של התאמת החריגים לחריגי תקנות ביטול עסקה.

נושא זה הוצג בין היתר על-ידי גדי גרטל שהסביר על הבעייתיות בענף התכשיטים, הסובל לטענתו מהחזרות ברמה של חמישים אחוז. הפער בין החזרה תוך יומיים ברכישה פרונטלית, לבין החזרה תוך 14 יום ברכישת אונליין - הוא פער אדיר. הציג אף את הבעייתיות בהעדר החרגה, תוך ניצול צרכנים את המצב ורכישת תכשיטים יקרי ערך לטובת אירועים ואז החזרתם.

הגב' לילך דחוח ציינה כי בנוסף יש להחריג את תחום המזון מכיוון שלא ניתן להחזיר לדוגמה מוצר מזון שנקנה לאחר עשרה ימים כשלא ניתן לדעת גם כיצד אוחסן.

 

תת נושא – דמי ביטול עסקה. הנושא הוצג ע"י דניאל בר שדה מחברת- Ynet Shops שציין כי מאחר ודמי הביטול הנמוכים שמותר לעוסק לגבות כוללים גם את דמי המשלוח, יוצא שעוסקים נפגעים משמעותית מביטולי עסקאות, בעיקר בשוק האלקטרוניקה. הבעיה היא לספוג את עלויות ההובלה שרק הולכות ועולות כל הזמן (כפי שקרה בעקבות שינוי חוק הגנת הצרכן, במה שמוכנה "חוק ההובלות" אשר ייקר לעוסקים את עלות ההובלה) ונדרשת החרגה של עלות ההובלה מדמי הביטול או העלאת הרף שנקבע.

     

נציגי הרשות הקשיבו לבעיות, הציפו שאלות וקשיים מצדם ויבחנו את הנושא.  

 

  1. קידום נושאים העומדים לפתחה של הרשות:
    1. שינוי שיטת הצגת המחיר ומעבר לצג אלקטרוני - הוסברה שוב החשיבות הגדולה עבור העוסקים והועלתה הצעה לפיילוט. הרשות הבהירה כי הדבר תלוי בשר הכלכלה.  
    2. שינוי נוסח טיוטת תקנות אחריות ושירות לאחר מכירה  - עו"ד קרן חן-סופר הבהירה כי נושא ביטול מדבקת האחריות מבורך, אולם נוסח התקנות שהועבר טומן בחובו בעיות רבות עבור העוסקים והועברו לרשות הערות שלא קיבלו התייחסות. עו"ד מיכאל אטלן ציין כי הרשות החליטה לא לשנות את התקנות, אלא רק לפעול לביטול מדבקת האחריות, כאשר כל שאר המנגנון ממשיך כרגיל.

 

  1. רפורמה כוללת בצו סימון טובין – קרן הציגה את הבעיות הקיימות בצו והצורך לבצע התאמה לסעיף 17 בחוק, שינוי של פרק הוראות השימוש, שינוי אופן סימון חומרי יסוד, וקידום אימוץ ה- OIML לגבי סימון תכולה. סוכם כי הלשכה תעביר את התיקונים המבוקשים והרשות תבחן את הנושא.  

 

  1. ריענון ההנחיה הנוגעת להבדלים בין תו קנייה לשובר מתנה והבנה כי ישנם מקרים בהם ניתנת מתנה על-ידי עוסק שאינה בגדר אף אחת מההגדרות בחוק. הרשות הסבירה מצידה את הקושי בהגדרה אחת למתנה שתתאים לכל המקרים. הוסכם כי הלשכה תפעל לניסוח כלל משפטי נכון שיועבר לבחינת הרשות.  

 

  1. ביטול צו הגנת הצרכן (סימון ואריזה של מוצרי מזון)– בהמשך לפגישה קודמת מול נציגי הרשות בדרישה לביטול הצו, אשר איננו מעודכן. נמצא כעת בבחינה חיצונית וסוכם כי הרשות תפעל לקדם את הנושא.

 

קרדיט צילום: דוברות לשכת המסחר 

 

 

למידע נוסף בתחום זה