מסמך הסבר לתיקון לחוק הגנת הצרכן - פיצוי על איחור בהגעת טכנאי

אוקטובר 2008

סימוכין: 381764

 

תיקון לחוק הגנת הצרכן – "חוק הטכנאים" 

כללי 

ביום 26.6.08 פורסם ברשומות תיקון לחוק הגנת הצרכן הקובע חובות וכללים ספציפיים באשר לביקור טכנאי במענו של הלקוח. התיקון ייכנס לתוקף ביום 26 לספטמבר 2008. 

לגבי  יצרן או יבואן של מוצרי חשמל, אלקטרוניקה, גז, ורהיטים עם מנגנון מכני, הוראות התיקון מוסיפות על החובות המוטלות על נותני השירות כמתחייב מכוח תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה), תשס"ו – 2006, בכל הקשור למתן אחריות בשנה הראשונה. 

כמו כן, התיקון חל על חוזה למתן שירות שבו השירות מותנה בתקינות הטובין הנמצאים אצל הצרכן, כשהכוונה היא לשירותים כגון  הטלוויזיה הרב ערוצית (יס והוט). 

הכללים באשר לביקור טכנאי במענו של הצרכן

נדרש ביקור טכנאי במענו של הצרכן לשם תיקון ליקויים ופגמים והחלפת טובין, או לשם התקנה או הדרכה אם נדרש על ידי היצרן/יבואן: 

א.     יתאם נותן השירות את המועד ואת שעת הביקור עם הצרכן, כלומר, יום ושעה.

ב.      זמן ההמתנה לטכנאי לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שתואמה.

ג.       נותן השירות רשאי להציע לצרכן, להמתין לקריאה טלפונית כתחליף לתאום מראש, בתנאי שזמן ההמתנה של הצרכן במענו לא יעלה על שעתיים והובהר לצרכן שזו הצעה בלבד שהוא יכול לסרב לה.

ד.      נותן השירות רשאי להודיע לצרכן על דחיית הביקור שתואם, עד לשעה 20:00 בערב  קודם למועד שנקבע, ולתאם עמו מועד ושעה חדשים. בכל מקרה, לגבי מי שמחויב על פי תקנות אחריות ושירות לאחר מכירה, אסור לדחות את מתן השירות מעבר לפרק הזמן שנקבע בתקנות אלו (למשל, תיקון מכונת כביסה ייעשה תוך 3 ימים מרגע הקריאה, ואילו תיקון  מקפיא או מקרר תוך יום).

התוצאה של הפרת החובות בעניין ביקור טכנאי במענו של הצרכן

הצרכן יהיה זכאי לפיצוי בלא הוכחת נזק במצבים הבאים:

א.     איחור של שעתיים מעבר לזמן ההמתנה (כלומר המתנה של לפחות ארבע שעות) – פיצוי בסכום של 300 ₪. (לדוגמא: אם נקבע ביקור לשעה 8:00 והטכנאי הגיע לאחר השעה 12:00)

ב.     איחור של שלוש שעות מעבר לזמן ההמתנה (כלומר המתנה של לפחות חמש שעות)  – פיצוי של 600 ₪. (לדוגמא: אם נקבע ביקור לשעה 8:00 והטכנאי רק הגיע לאחר 13:00)

ג.      נותן שירות שהציע קריאה טלפונית כתחליף לקביעת מועד ולא הגיע בהתאם לסיכום בינו לבין הלקוח או איחר מעל לשעתיים או לא הבהיר כי הצרכן רשאי לסרב להצעה זו – פיצוי של 300 ₪.

ד.      נותן השירות רשאי להציע לצרכן הזכאי לפיצוי, פיצוי בשווי כסף, בטובין או בשירותים, בתנאי שהודיע לצרכן כי הוא רשאי לבחור בין הפיצוי הכספי לבין הפיצוי בשווי כסף והצרכן הסכים לקבל את הפיצוי בשווי כסף. אם הצרכן בכל זאת יחליט לתבוע את נותן השירות בעניין זה, אזי נטל ההוכחה כי הצרכן הסכים לפיצוי חלופי, יהיה על נותן השירות.

ה.      אם איחור הטכנאי נבע מסיבות שנותן השירות לא ידע עליהן בעת קביעת המועד ושעת הביקור ולא היה עליו לדעת עליהן, או שלא ראה ולא ניתן היה לראותן מראש, ולא היה יכול למנוע אותן, לא יהיה הצרכן זכאי לפיצוי.

הערות נוספות

  1. הוראות החוק לא יחולו על חוזה למתן שירות מעבר לתקופת האחריות שחובה לתת על פי חוק. אמנם שר התמ"ת  רשאי להרחיב את תחולת החוק לחוזה שירות ארוך טווח אך כרגע חוזים אלה לא הוכללו בחוק.
    בכל אופן, בקשר להסכמי שירות שאינם נכללים בחוק, ימשיכו לעמוד לצרכן הדרכים המקובלות לתבוע את העוסק על נזקים שנגרמו לו, בין היתר בגלל  איחור של טכנאי, כפי שהיה גם טרם כניסתו לתוקף של התיקון לחוק.
  2. מתן אפשרות לצרכן לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק אינו שולל ממנו כל זכות לתבוע  בנוסף לפיצוי נזקים ממשיים בהליך משפטי רגיל, כגון תביעה אזרחית או תביעה ייצוגית. 

יובהר בכל אופן שנוסח החוק הוא הנוסח המחייב.  

לשאלות ו/או הבהרות נוספות אשמח לעמוד לרשותכם.

בברכת שנה טובה וגמר חתימה טובה,
 

שוש רבינוביץ, עו"ד

הלשכה המשפטית

5631049 – 03

shoshr@chamber.org.il

 

 

למידע נוסף בתחום זה