דיווח מדיון בועדת הכלכלה של הכנסת בעניין הצעת חוק תכנון משק החלב

בתאריך 17.5.10 התקיים בועדת הכלכלה של הכנסת דיון בעניין הצעת חוק תכנון משק החלב. איגוד לשכות המסחר הכין נייר עמדה לגבי כוונת גורמים אינטרסנטים במשק (ארגון מגדלי הבקר וחברת תנובה), לבצע שינוי בנוסח הצעת החוק, לפיו יהיה צורך באישור משרד התמ"ת בכל יבוא של מוצר חלב.

בתאריך 17.5.10 התקיים בועדת הכלכלה של הכנסת דיון בעניין הצעת חוק תכנון משק החלב. איגוד לשכות המסחר הכין נייר עמדה לגבי כוונת גורמים אינטרסנטים במשק (ארגון מגדלי הבקר וחברת תנובה), לבצע שינוי בנוסח הצעת החוק, לפיו יהיה צורך באישור משרד התמ"ת בכל יבוא של מוצר חלב. 

עמדת האיגוד בנושא היא, כי שינוי כמוצע יוביל את המשק הישראלי עשרות שנים אחורה, ואינו מתאים למציאות הרגולטורית הנוכחית כמו גם סותר הסכמי סחר עליהם ישראל חתומה.

נציגי משרדי הממשלה (החקלאות, התמ"ת והאוצר) והיועצת המשפטית של ועדת הכלכלה קיבלו בצורה מלאה את עמדת האיגוד כפי שהוצגה על ידי נציגי האיגוד בועדת הכלכלה (עו"ד שוש רבינוביץ ועו"ד דן כרמלי).

נציגי משרדי הממשלה שהיו בדיון הבהירו כי הם אינם מתכוונים להסכים לשינוי נוסח החוק בדרך שתשנה את תנאי יבוא מוצרי החלב כפי שהם קיימים כיום.
נציגת משרד האוצר אף הפליגה והדגישה כי אם יעשה ניסיון נוסף לשינוי הנוסח הם ישקלו לפעול למשיכת הצעת החוק.

עו"ד דן כרמלי ציין בפני ועדת הכלכלה של הכנסת כי ההגנה היחידה המותרת על הייצור המקומי היא על ידי מכסים ובפועל גם קיימים מכסים גבוהים ביותר על מוצרי חלב שמהווים חסם יבוא כשלעצמו.

עו"ד כרמלי הוסיף, כי ניתן לצפות שמהלך כזה לא יעבור בשתיקה מצד השותפות להסכמי הסחר כגון ארה"ב והאיחוד האירופי ומהלך שכזה, כאמור, עלול אף לפגוע ביצוא הישראלי למדינות חשובות אלו.

במיוחד בימים אלו בהם אנו חוגגים את הצטרפות ישראל למדינות החברות ב- OECD לא יעלה על הדעת כי מדינת ישראל תאשר חקיקת חוק המעגן הפרות של הסכמי סחר בינלאומיים.

בסיכומו של דבר, הועדה לא ערכה הצבעה לגבי הסעיפים שבמחלוקת בנושא זה ונציגי הצדדים התבקשו להידבר ולהגיע להסכמות שיוצגו מחדש בפני הועדה.

למידע נוסף בתחום זה