זאב לביא | מנהל האגף לקשרים בינלאומיים באיגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 01/11/2018

Made in Poland: פולין - הכלכלה השישית בגודלה באיחוד האירופאי

יכולת הייבוא הגבוהות של פולין, ההקפדה על האיכות, כוח העבודה המיומן בשכר נמוך, כל אלו הופכים את פולין ליעד ייבוא נחשק.

בשנים האחרונות אנו עדים לפריחה ביחסי ישראל- פולין בשלל תחומים כגון תיירות, ביטחון, תרבות, השקעות וכלכלה.

 

לצד הפוטנציאל הרב עבור היצוא הישראלי, היבוא מפולין ואפשרויות הייצור שם תופסים חלק מרכזי מהיקף הסחר ומהעניין הישראלי במדינה. החל מבשר טרי וכלה באוטובוסים, המוצרים הפולניים כובשים את השוק והיבוא גדל.

 

פולין הצטרפה לאיחוד האירופאי בשנת 2004 ומיהרה לאמץ את החקיקה והסטנדרטים האירופאים, והחלה ברפורמות כלכליות ששיפרו את מצב הכלכלה והתעשייה המקומית. כיום, פולין היא הכלכלה השישית בגודלה באיחוד האירופאי, עם שטח הגדול פי 15 משטחה של מדינת ישראל ושפע משאבי טבע ושטחים חקלאיים (פולין היא המדינה המיוערת הרביעית ביותר באירופה).

 

בפולין קיימים מספר ענפי תעשייה מובילים המנצלים את המשאבים ועלויות הייצור המקומיים. המרכזיים שביניהם הם: בניית מכונות, ברזל ופלדה, כריית פחם, כימיקלים, בניית ספינות, עיבוד מזון ותוצרת חקלאית טרייה, זכוכית, משקאות, טקסטיל ועץ. ניתן לראות שיכולות הייצור וההקפדה על איכות המאפיינת את הפולנים ששואפים (ואף מצליחים) להשוות/להדמות למותג הגרמני- המאופיין ביעילות ובאמינות- בעלות פוטנציאל חיובי ואמין כאשר מדובר בייצור הנדסי של מכונות וציוד הדורשות הקפדה מסוג זו.

 

שכר העבודה הממוצע של פועל פולני עומד כיום על כ- 4000 זלוטי. על אף הגידול בשכר העבודה שחל בשנים האחרונות פולין עדיין שומרת על אטרקטיביות בעיקר מול השכר במדינות המערביות ביבשת. המטבע הפולני הגמיש, הזלוטי, מהווה גם הוא יתרון לייצוא הפולני. ערכו של המטבע הוא כמעט אחד לאחד לשקל.

 

אם כן, כוח עבודה מיומן, שכר נמוך, יכולות ייצור הנדסיות עם הקפדה על איכות, לצד מיקום מרכזי ושפע של משאבי טבע הם רק חלק מהסיבות המושכות יבואנים ותעשיינים רבים לפולין, בחיפוש אחר ספקים חדשים ויעד חדש למיקום קווי ייצור.

 

היבוא מפולין כולל בתוכו מגוון מוצרים בעיקר בתחום המזון, מיכון ואלקטרוניקה כגון: בשר טרי המיובא לרשתות המזון, שלדות אוטובוסים ציבוריים, מוצרי אלקטרוניקה רבים המיוצרים בפולין תחת מותגים מערביים, חלקי חילוף לרכב, כימיקלים, פלסטיק ועוד.

 

בשנת 2017 גדל היבוא מפולין לישראל ב- 14%, ובשנת 2018 אף הוסיף לגדול ב- 9%, בין החודשים ינואר לאוגוסט, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. 

 

עיקר הגידול מצוי ביבוא מוצרי מזון. זאת, מאחר ופולין היא ארץ חקלאית ברובה, בעלת שטחי גידול רבים ותעשיית מזון חזקה. מרבית מהמוצרים המיובאים לישראל מיוצרים בפולין עבור מותגים בינלאומיים, אך ניתן לראות יותר ויותר מותגים פולנים בתחום המזון הנכנסים לרשויות וכן גידול ברכש של חומרי גלם לתעשייה.

 

אין ספק כי החברות הישראליות מחפשות לגוון את מקורות הייצור, להתקרב לשווקים וליהנות מהסכמי האס"ח (אזור סחר חופשי) בין ישראל לאיחוד האירופאי.

 

לשכת המסחר מנהלת רשת רחבה של קשרים עם לשכות מסחר וארגוני סחר בפולין כדי להבטיח רכש איכותי ובטוח. הלשה מפעילה מספר כלים לאיתור ספקים ו – Matchmaking עסקי בין חברות ישראליות לחברות פולניות.

 

ביוני חתמה לשכת המסחר על הסכם שיתוף פעולה עם לשכת המסחר פולין ישראל מתוך כוונה להעמיק את שיתוף הפעולה ולאפשר שירות טוב יותר לפונים לשתי הלשכות וניצול היתרונות היחסיים של כל אחת במדינה בה היא פועלת.

 

פורסם  ב- the marker magazine המחלקה המסחרית

קבצים מצורפים

למידע נוסף בתחום זה