נשיא האיגוד בדיון בוועדת הכלכלה: ממשלת ישראל במחדלים ובפעולות תורמת ישירות להעלאת יוקר המחייה בישראל

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר הבוקר בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא יוקר המחייה בישראל, כי ממשלת ישראל במחדלים ובפעולות תורמת ישירות להעלאת יוקר המחייה בישראל.

לין הדגיש כי "כאשר חומרי הגלם בעולם עולים ומחירי ההובלה העולמית מזנקים גלובלית אי אפשר להיאבק בהורדת יוקר המחיה כאשר ממשלת ישראל ב 10 צעדים שאפרט לכם בהתמדה מעלה את יוקר המחיה, במחדלים ובפעולות, ומתעלמת ממעשיה כאילו שהיא לא מבינה מה שהיא עושה. לין סיפק שורה של דוגמאות : נמלי הים – שהם מוקד הפעילות של המשק עובדים בתת תפוקה והממשלה לא פותרת את הבעיה. כתוצאה מהפיגורים הנמשכים בנמלי הים בישראל, 60 אניות מחוץ לנמלים, ציפייה עד 30 יום. עולות באופן חד ההוצאות המושתות על היבואנים. על תוספת הוצאות זו כישלון העבודה בנמלים מוטלים מיסי יבוא ; מס הארנונה שעלה השנה לכולנו ב 1.92%, גם לצרכנים, גם לעסקים קטנים וגם לחנויות רחוב, מה עושים שרת הפנים ושר האוצר - מאשרים ל-51 רשויות מקומיות העלאות חריגות מעבר להעלאה האוטומטית במס הארנונה, במקום להתייעל ; ביוזמת האוצר, לאחרונה הועלו 8 מסים חדשים במשק, 2 על צרכנים , 6 על העסקים ללא שום הסבר וללא שום הצדקה אמיתית. מאיפה הם חושבים שהכסף למסים הללו מגיע? מהאוויר? הם לא מבינים שזה מעלה את יוקר המחיה ; הבנזין והסולר התייקרו, 54% מהמחיר זה מסים, בלו ומע"מ, האם אי אפשר למתן את המסים הללו ? ; מחירי החשמל שעלו ב 5.7% – למה אי אפשר לומר למונופול מוחלט בבעלות המדינה תתייעל ותספוג עלויות ? למה פונים רק למגזר העסקי לספוג עלויות ? ; הבירוקרטיה שקיימת בתחנות ההסגר בנמלי הים ומזון רגיש שמיובא מעוכב תקופות ממושכות. משרד הבריאות אינו מסוגל לנייד אפילו עובד אחד ממקום למקום כדי לשחרר את הלחץ ולפתור את הפקקים ולשחרר מזון רגיש ; מכסי מגן דרקוניים המוטלים על יבוא גידולים חקלאיים שלא מאפשרים תחרו ת אמתית - 272% על יבוא עגבניות, 340% על יבוא שום, 560% על יבוא תמרים.

לדבריו, אכן החלו בפעולות חשובות ותיקוני חקיקה להוריד את יוקר המחייה – הרפורמה בייבוא, הקלה בבדיקות במכון התקנים ואישורי היבוא, אישורי כשרות בייבוא מזון וגם ניסיון להורדת רגולציה.

לין סיכם ואמר כי "אם ממשלת ישראל תעשה את הפעולות הנחוצות להוריד את יוקר המחייה, אפשר יהיה לשתף פעולה עם המגזר העסקי ובאמת להוריד את יוקר המחייה. אפשר למתן העלאות בשיתוף פעולה עם הממשלה, לא כשהממשלה מעלה גם את העלויות ואת יוקר המחייה."

למידע נוסף בתחום זה