איגוד לשכות המסחר עתר לבג"צ בשם 14 רשתות שיווק קמעונאיות בבקשה כי יורה על ביטול ה"אישורים החריגים" להעלאת ארנונה לנכסים שאינם "למגורים

איגוד לשכות המסחר עתר לבג"צ בשמו ובשם 14 רשתות קמעונאיות ( אי פי קי אופנה, לירם אקסלוסיב 86 בע"מ, מ.ב.ס סוכנויות ספורט בע"מ, זר פור יו (2000) בע"מ, אופנה צרפתית לגבר בע"מ, היפרטוי בע"מ, קוסט 365 בע"מ, אלקטרה מוצרי צריכה (1951) בע"מ, טבסקו החזקות בע"מ, הום סנטר, המשביר בתי כלבו בע"מ, ניו פארם דראגסטור בע"מ, עיצובים שותפות מוגבלת, סופר פארם (ישראל) בע"מ ) עתרו (18.3.14) בבקשה לצרפם כעותרים לעתירה (בג"צ 4771/13) התלויה ועומדת בפניו של לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים ואח' נ' שר הפנים, שר האוצר ואח' (עתירה זו ממוקדת מול העיר פתח תקווה) ולצרף כמשיבים עוד 43 רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ.

במסגרת העתירה מתבקש בית המשפט להצהיר, כי ה"פיילוט" שנערך במשרד הפנים בשנת 2012 ושבמסגרתו ניתנו אישורים חריגים לכ-70 רשויות מקומיות בשיעור העלאה שנע בין 4% ל-15% ללא בדיקה פרטנית כמתחייב על פי חוק איננו עומד בדרישות החוק ואף סותר הוראות והנחיות שפרסם משרד הפנים עצמו.

בקשת ההצטרפות נערכה על ידי עו"ד שלומי לויה היועץ המשפטי של איגוד לשכות המסחר ו עו"ד דן כרמלי, סמנכ"ל יחסי ממשל כנסת וחקיקה באיגוד לשכות המסחר.

על פי העתירה, דיני ההקפאה ולאחר מכן חוק ההסדרים במשק המדינה משנת 1992 ביקשו להגביל את הסמכות של הרשויות המקומיות בקביעת הארנונה הכללית ולתת יותר שיקול דעת לשלטון המרכזי. השרים הם אלו שקובעים את הסכום המזערי והסכום המרבי של הארנונה לכל אחד מסוגי הנכסים ולרשויות המקומיות יש רק מרווח תמרון בין סכומי המינימום למקסימום שנקבעו.

יחד עם זאת, הרשות המקומית יכולה להגיש בקשה לשרי האוצר והפנים ל"אישור חריג" להעלאה של ארנונה. השרים מחויבים לבחון פרטנית כל בקשה ולוודא שאכן יש הצדקה להעלאה חריגה של ארנונה מעבר לנוסחת העדכון הכללית הקבוע בחוק. על השרים לקבל החלטה, תוך בחינת מכלול השיקולים הרלוונטיים, לרבות הגנה על ציבור משלמי הארנונה, הגיעו לכלל החלטה, שאכן יש הצדקה אמיתית להעלאת חריגה של תשלום הארנונה.

על רקע זה, נדהם איגוד לשכות המסחר לגלות בתגובה המקדמית של הפרקליטות לעתירה, שאוששה גם בפגישה שקיים נשיא האיגוד עם שר הפנים וצוות משרדו ביום 21/11/2013 כי בשנת 2012 הונהג "פיילוט", שבמסגרתו ניתן אישור גורף לכל בקשה למתן "אישור חריג" להעלאה חריגה של ארנונה בשיעורים של 15%-4%, תוך התפרקות מוחלטת משיקול הדעת של המשיבים, שרי הפנים והאוצר. מבדיקת איגוד לשכות המסחר עולה כי מדובר, כאמור, בלא פחות מ-70 רשויות מקומיות אשר פנו וקיבלו "אישור חריג" להעלאת ארנונה לעסקים. בדרך זו החריג לכלל הפך לכלל בניגוד גמור לכוונת המחוקק.

יותר מכך, "אישור חריג", שניתן, איננו מוענק לתקופה זמנית כזו או אחרת אלא לעולמי עד. ה"אישור החריג" שניתן מהווה את הבסיס לחישוב תשלום הארנונה לשנים הבאות. כלומר, העסקים העותרים נמצאים כבר בשנה השלישית לפגיעה הנמשכת בהם: בשנת 2012 גדל תשלום הארנונה שלהם בעקבות מתן ה"אישור החריג", וסכומי הארנונה שהם משלמים לכל רשות מקומית בשנת 2013 ובשנת 2014, ולמעשה מכאן ולעולם ועד, מבוססים על אותו "אישור חריג" בלתי חוקי של שנת 2012.

בדרך זו , נטען בעתירה, "שומר הסף", שרי הפנים והאוצר, אפילו לא נרדם בשמירה - הוא פתח מיוזמתו את השער תוך הפרת הדין והפרת החובות המוגברות המוטלות עליו כמשרתו של הציבור.

יתר על כן, החוק מחייב כי העלאת ארנונה לעסקים תותנה בהעלאת ארנונה למגורים. בחלק מהמקרים לא התקיים תנאי זה, האישור החריג להעלאת ארנונה לעסקים ניתן בלא שהותנה בהעלאת ארנונה למגורים ורק מבחינה זו יש כאן הפרה בוטה של החוק.

עוד נטען בעתירה כי "חיוב בארנונה הוא לגיטימי כל עוד מדקדקים ופועלים בהתאם לחוק. אולם, שעה ששרי הפנים והאוצר כלל לא הפעילו את שיקול הדעת שלהם, ונעדרה הבחינה העניינית והפרטנית של כל בקשה לגופה, לא התקיימו כל התנאים המהותיים הנדרשים לפגיעה בזכות הקניין של בעלי העסקים שזכתה לעיגון במסגרת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. קניינם של בעלי העסקים איננו הפקר."

מעבר לכך, טוענים עוה"ד כרמלי ולויה, כי איגוד לשכות המסחר מנהל מאבק ארוך, רב שנים, בנוגע לנטל תשלומי הארנונה המוטלים על המגזר העסקי תוך התמקדות במגפת ה"אישורים החריגים". נטל זה הופך כבד מנשוא ולרכיב משמעותי ביותר במסגרת ההוצאות של כל עסק ועסק. "מדובר בהכבדה נוספת, קשה ביותר על המגזר העסקי אשר נמצא בתקופה האחרונה תחת לחץ כבד ביותר להורדת מחירים. ממשלת ישראל לקחה לה למשימה להילחם ביוקר המחייה, אך בד בבד היא מאפשרת למונופולים המוחלטים בבעלותה (ובהם הרשויות המקומיות) לגבות סכומים נוספים מהמגזר העסקי. המגזר העסקי ובעיקר עסקים מתחום המסחר והשירותים, כבר הגיעו לשיא כושר הספיגה. "

יצוין כי איגוד לשכות המסחר יזם הצעת חוק לתיקון העיוותים במס הארנונה. ההצעה כוללת, בין השאר, הסדרת התנאים למתן אישורים חריגים לגביית ארנונה ברשויות המקומיות, הגברת הפיקוח של הכנסת על תהליך הענקת האישורים, ביטול הצמדת העלאת הארנונה למדד השכר במגזר הציבורי והפחתה משמעותית בריבית הפיגורים אותה גובות הרשויות.

נספח:

טבלה המפרטת חלק מרשימת הרשויות המקומיות שקיבלו אישור חריג להעלאת ארנונה במסגרת ה"פיילוט", של שנת 2012, ולצד כל אחת מהן החברות שנפגעו ממתן ה"אישור החריג", ואחוז ההעלאה שאושר לכל רשות:

 


הרשות המקומית



החברות שנפגעו, המבקשות להצטרף לעתירה, יחד עם איגוד לשכות המסחר



אחוז (%) ההעלאה

1

אופקים

1. הום סנטר
2. סופר פארם (ישראל) בע"מ

7.5

2

אור עקיבא

1. טבסקו החזקות בע"מ
2. ניופארם דרגסטורס בע"מ
3. סופר פארם (ישראל) בע"מ

5

3

בית שאן

1. טבסקו החזקות בע"מ
2. סופר פארם (ישראל) בע"מ

3.33

4

בני שמעון

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

2.5

5

בנימינה גבעת עדה

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

15

6

גדרה

1. טבסקו החזקות בע"מ
2. ניופארם דרגסטורס בע"מ
3. סופר פארם (ישראל) בע"מ

10

7

גזר

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

20

8

גליל תחתון

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

15

9

גן רווה

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

25

10

גני תקווה

1. טבסקו החזקות בע"מ
2. סופר פארם (ישראל) בע"מ

7.67

11

הוד השרון

1. אי. פי. קיי אופנה
2. לירם אקסלוסיב 86 בע"מ
3. אופנה צרפתית לגבר בע"מ
4. טבסקו החזקות בע"מ
5. ניופארם דרגסטורס בע"מ
6. סופר פארם (ישראל) בע"מ

15

12

חבל יבנה

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

20

13

חבל מודיעין

1. מ.ב.ס סוכנויות ספורט בע"מ

11.55

14

חוף אשקלון

1. אלקטרה מוצרי צריכה (1951) בע"מ

21.24

15

טובה זנגריה

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

1.8

16

טייבה

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

12.52

17

יוקנעם עילית

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

10-11.5

18

ירושלים

1. אי. פי. קיי אופנה
2. לירם אקסלוסיב 86 בע"מ
3. זר פור יו (2000) בע"מ
4. היפר טוי בע"מ
5. אלקטרה מוצרי צריכה (1951) בע"מ
6. טבסקו החזקות בע"מ
7. המשביר בתי כל-בו בע"מ
8. ניופארם דרגסטורס בע"מ
9. א.פ. עיצובים שותפות מוגבלת
10. סופר פארם (ישראל) בע"מ

15

19

כפר סבא

1. לירם אקסלוסיב 86 בע"מ
2. אופנה צרפתית לגבר בע"מ
3. היפר טוי בע"מ
4. קוסט 365 בע"מ
5. אלקטרה מוצרי צריכה (1951) בע"מ
6. טבסקו החזקות בע"מ
7. המשביר בתי כל-בו בע"מ
8. ניופארם דרגסטורס בע"מ
9. סופר פארם (ישראל) בע"מ

3

20

לכיש

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

15

21

מגידו

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

6.9

22

מטה יהודה

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

25

23

מיתר

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

4

24

מנשה

1. היפר טוי בע"מ
2. אלקטרה מוצרי צריכה (1951) בע"מ
3. סופר פארם (ישראל) בע"מ

25

25

מעלות תרשיחא

4. סופר פארם (ישראל) בע"מ

10

26

מצפה רמון

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

11.54

27

משגב

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

18

28

נס ציונה

1. אלקטרה מוצרי צריכה (1951) בע"מ
2. טבסקו החזקות בע"מ
3. המשביר בתי כל-בו בע"מ
4. סופר פארם (ישראל) בע"מ

4

29

עומר

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

3.88

30

עמק הירדן

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

15

31

עמק המעיינות

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

2

32

עמק חפר

1. ניופארם דרגסטורס בע"מ
2. א.פ. עיצובים שותפות מוגבלת
3. סופר פארם (ישראל) בע"מ

15

33

עמק יזראל

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

3

34

עמק לוד

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

25

35

קריית עקרון

1. היפר טוי בע"מ
2. אלקטרה מוצרי צריכה (1951) בע"מ
3. הום סנטר
4. א.פ. עיצובים שותפות מוגבלת
5. סופר פארם (ישראל) בע"מ

18

36

ערערה בנגב

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

3

37

פתח תקוה

1. אי. פי. קיי אופנה
2. לירם אקסלוסיב 86 בע"מ
3. אופנה צרפתית לגבר בע"מ
4. קוסט 365 בע"מ
5. אלקטרה מוצרי צריכה (1951) בע"מ
6. המשביר בתי כל-בו בע"מ
7. ניופארם דרגסטורס בע"מ
8. א.פ. עיצובים שותפות מוגבלת
9. סופר פארם (ישראל) בע"מ

5

38

צפת

1. ניופארם דרגסטורס בע"מ
2. סופר פארם (ישראל) בע"מ

7.1

39

קריית מוצקין

1. טבסקו החזקות בע"מ
3. ניופארם דרגסטורס בע"מ
2. סופר פארם (ישראל) בע"מ

2

40

ראש העין

1. טבסקו החזקות בע"מ
2. סופר פארם (ישראל) בע"מ

4

41

שדרות

1. אלקטרה מוצרי צריכה (1951) בע"מ
2. סופר פארם (ישראל) בע"מ

6

42

שעב

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

1.8

43

שער הנגב

1. סופר פארם (ישראל) בע"מ

15


למידע נוסף בתחום זה