בחינת האפשרות להגביל את תכולת העופרת גם בצבעים תעשייתיים

קיבלנו פניה ממשרד הכלכלה שבעקבות פניה ממשרד הבריאות מבקש את התייחסותנו בעניין מוכנות המגזר העסקי (יצרני, יבואני ומשווקי צבעים תעשייתיים ומשתמשי צבעים תעשייתיים) להתארגן לייצור, יבוא ושימוש בצבעים תעשייתיים ללא עופרת- עד למועד 2020 המומלץ ע"י האו"ם, או מועד אחר.

ממשרד הכלכלה נמסר לנו כי:

"לאחרונה נערכה רוויזיה לתקן ישראלי 1343 "צבעים ולכות-דרישות כלליות" והוחלט בועדת התקינה (הוועדה הטכנית 5302 ) להגביל את תכולת העופרת בצבעים עד ל-% 0.009 [מסה], למעט בצבעים המסומנים לשימוש תעשייתי וגם מסומנים כצבעים שאינם מיועדים לשימוש במקומות אליהם יש גישה לילדים ולנשים הרות.  בנוסף, הועדה תתכנס בקרוב על מנת לדון בנושא הגבלת כמות העופרת גם בצבעים תעשייתיים. חשוב לציין כי ישראל הצטרפה ל - Global Alliance to Eliminate Paint, תכנית של ארגון בריאות העולמי להפסיק את השיווק של צבעים מכילים עופרת, וזאת לאור ההכרה של חומרת הסיכון לציבור מחשיפה לעופרת בצבע."

בפניה של משרד הבריאות למשרד הכלכלה נרשם בין היתר:

"באירוע שאורגן על ידי השגרירות האמריקאית בנושא עופרת בצבע,  הובהר בצורה ברורה מנציג השגרירות ומד"ר הנרי פאלק (נציג המרכז למניעת מחלות בארצות הברית) שההמלצה היא לאסור על עופרת בכל הצבעים, ללא החרגה של צבעים תעשייתיים, החל משנת 2020.
זאת ההמלצה שגובשה במסגרת שיתוף הפעולה הבינלאומי במאורגן על ידי האו"ם בנושא לאחרונה סיימנו (במכון התקנים) רויזיה של תקן 1343. בתקן זה לא הגבלנו ריכוז עופרת בצבעים תעשייתיים. אנחנו מבקשים לקיים דיון נוסף לפני אישור התקן וזאת על מנת להתיישר עם המלצות האו"ם בנושא. בחודשים האחרונים נפגשתי עם נציגי תעשייה והם מסרו שהם עובדים כבר לקראת הוצאת עופרת מכל הצבעים, כולל צבעים תעשייתיים."

נודה לקבלת התייחסות חברי לשכת המסחר לנושא.
נא התייחסותכם עד ליום 23.8.18 אל מנהל תחום הכימיקלים בלשכה עומר סלע, omers@chamber.org.il 

למידע נוסף בתחום זה