הסבר ביחס לת"י 62133 חלקים 1-2- סוללות נטענות העשויות ניקל / ליתיום כולל נספח הש' של תקן זה

כידוע, ת"י 62133 חלקים 1 או 2- תאים וסוללות נטענים המכילים אלקליין או אלקטרוליטים לא-חומציים אחרים - דרישות בטיחות עבור תאים נטענים ניידים ואטומים ועבור סוללות העשויות מהם, לשימוש ביישומים ניידים: מערכות ניקל / ליתיום עודכנו בצו יבוא חופשי ב-25.12.22, אך למעשה מדובר בתקנים רשמיים שנכנסו לתוקף ב-28.5.22 והפכו מחייבים מחוק חוק התקנים, גם אם טרם עודכנו בצו יבוא חופשי.

  • ניתן לעיין בשני חלקי התקן המלאים באתר צפייה בתקנים החינמי- לחצו כאן
  • עדכון מיום 23.3.23: מינהל תקינה (משרד הכלכלה) פרסמו את נספח הש' של ת"י 62133 חלקים 1+2- לחצו כאן
  • עדכון מיום 30.3.23: נפתחה אפשרות להגיש בקשות לקבלת פטור מהצגת אישור תקן רשמי (2ג2) בעבור יבוא סוללות נטענות כחלקי חילוף מקוריים- לפרטים- לחצו כאן

 

על רקע שאלות רבות בדבר זהות הסוללות שהתקן הזה חל עליהם, הסתייענו באילן כהן, דירקטור טכני, מעבדות ITL (מעבדה מוכרת לת"י  62133) אשר שלח אלינו את ההסבר הנרחב הבא:

סוללות נטענות שמשמשות במוצרים שונים ומכילות סוללות ליתיום או ניקל נטענות נדרשות לעמידה בת"י 62133 חלקים 1 ו-2. התקן הוכרז כרשמי בישראל בשל הסכנה הטמונה בסוללות נטענות והנטייה שלהן לגרום להתלקחות ואש במיוחד תוך כדי טעינה, או בגלל פגיעה מכאנית ולעיתים גם בגלל פגמי ייצור. התקן מכסה סוללות בודדות ואת הדרישות של סוללות שמותקנות בגופי תאורה, מוצרי תקשורת, מוצרים ביתיים, אופניים חשמליים ועוד. הסוללות נדרשות לבדיקה במעבדה מאושרת ומוכרת.
 

התקן הבין לאומי שמקובל היום כמעט בכל העולם אומץ בישראל והפך להיות תקן רשמי ומחייב. בעבר התקינה האמריקאית הובילה את הדרישות בתחום הסוללות, כאשר בעשר שנים האחרונות הפך תקן ה- IEC62133, על חלקיו, לתקן המוביל ואומץ על ידי רוב מדינות העולם בעיקר עקב הפיכתו לתקן נדרש בתוך אמנת ה- CB Scheme IECEE. תקן שהופך להיות חלק מאמנת ההכרה של הCB Scheme הופך לתקן המקובל במעל 70 מדינות בעולם החברות באמנה, וישראל ביניהם.

ת"י 62133 חלקים 1,2 מטפל בסוללות בודדות או במארזי סוללות בהן הסוללות מחוברות בטור או במקביל (Battery Pack). חלק 1 של התקן מטפל בסוללות ניקל וחלק 2 בסוללות ליתיום. ההפרדה לשני חלקי התקן נובעת מדרישות בטיחות שונות לסוללות ניקל או סוללות ליתיום. התקן הישראלי זהה לתקן הבין לאומי ללא דרישות לאומיות מיוחדות.

מטבען סוללות נטענות אמורות לשמש קשת רחבה של מוצרים. לכל תקן של מוצר קצה כגון גוף תאורה, מוצר תקשורת, אופניים חשמליות או מוצר רפואי יש תקן ייחודי המציב דרישות נוספות לבטיחות הסוללה. הנושאים העיקריים שמטופלים על ידי התקנים הספציפיים הינם טעינה, פריקה, מעגל הגנה ועמידת הסוללה בתקן 62133 על חלקיו.

צריך להבחין במקרים מיוחדים שבהם התקן אינו חל או לא נבדק במסלול שקבע משרד הכלכלה. ישנם סוללות המותקנות על כלי תחבורה ולכן נמצאות בפיקוח משרד התחבורה. לדוגמא סוללות ליתיום ברכבים חשמליים לא נדרשות לעמוד בתקן. סוללות לאופניים חשמליות או קורקינטים גם כן נדרשות לאישור לפי תקנות של משרד התחבורה ולא משרד הכלכלה. סוללות אלו מאושרות במעבדות המוסמכות על ידי משרד התחבורה ולא במסלול של משרד הכלכלה.

תשומת ליבכם להודעה שהתקבלה משלומי אביסרור, מנהל תחום חשמל ואלקטרוניקה במינהל תקינה במשרד הכלכלה ביום 23.1.23:

"לאחרונה התקבלו אצלנו פניות רבות מיבואני סוללות שחל עליהם ת"י 62133 בטענה כי בשל ראש השנה הסיני החל כעת בסין, לא ניתן לקבל כרגע מיצרני/ספקי הסוללות תעודות בדיקה זרות שיש ברשותם.
לנוכח זאת, אין לנו התנגדות שמעבדת הבדיקה הישראלית תאפשר בבקשות שנפתחו / ייפתחו בחודש זה לטובין הנ"ל, שחרור תחת התחייבות לטובין ,במידה והיבואן ימציא מאוחר יותר תעודות בדיקה אשר יאפשרו לו הצהרה במסלול קסיס או הכרה של המעבדה הישראלית במסלול תקינה ישראלית, יוכל לעבור לאחת מהאפשרויות הנ"ל במידה ולא ימציא תעודות רלוואנטיות לאחת מהאפשרויות הנ"ל, יישאר בהתחייבות לפי קבוצה 1."

להלן סקירה של האופציות שעומדות בפני יבואנים על מנת להוציא אישור עמידה בדרישות הממונה על התקינה עבור תקן זה:

במסלול ההתאמה לתקינה ישראלית, ת"י 62133 חלקים 1 או 2 נמצאים בקבוצת יבוא 2- יש לבצע בדיקה מלאה במעבדה מוכרת לתקן זה על ידי משרד הכלכלה (נכון ל 25.1 מדובר רק במעבדת ITL) או במכון התקנים (שלהבנתנו נכון ל 25.1.23 אינו ערוך לבדיקה פיזית אלא לcmg בדיקה בהתבסס על מסמכים מתאימים מחו"ל), כאשר בהתאם למסלול זה ניתן יהיה לשחרר משלוחים בהמשך על ידי הצהרה שמפנה לאותה בדיקה. כאמור ניתן להכניס את המוצר לבדיקה מלאה למעבדה מתאימה או להגיש תעודת הבדיקה לתקן הזר, למשל IEC 62133-1 כפי שתקבלו מהספק שלכם למעבדת החשמל על מנת שיבדקו אם יכולים להכיר בתעודה הזו, כדי לחסוך זמן וכסף. כתבנו מדריך הסוקר את הנושא הזה בקישור הבא- לחצו כאן 

יש גם חלופה נוספת - מסלול ההתאמה לתקינה זרה, במסלול זה יש לצרף תעודת בדיקה מלאה לתקן הזר: IEC62133-1/2 בהסמכת ILAC / תעודת CB / תעודת NB כמפורט ברשימה החיובית של מסלול זה + הצהרה מתאימה למסלול הזה

הסתייגות: האמור לעיל נועד לסייע בהבנת הדרישות, בכל אופן הדרישות המחייבות הן אלו שמופיעות בתקינה הרשמית, בחוק ובהנחיות הרלוונטיות מטעם משרד הכלכלה.

למידע נוסף בתחום זה