פורסמו ברשומות תיקונים לצו יבוא חופשי המוסיפים את ת"י 62133- מצברי ליתיום יון ומצברי ניקל מתכת והגדרת רכב היברידי

ביום 25.12.22 פורסמו התיקונים לצו יבוא חופשי במסגרת קובץ מס' 2047- לחצו כאן

לעיון בהודעה לעיתונות בנושא זה באתר משרד הכלכלה- לחצו כאן

ת"י 62133 הנוגע למצברי ליתיום יון ומצברי ניקל מתכת הוכרז כרשמי בנובמבר 2021 ונכנס לתוקף ב-28.5.22. התקן חל על מערכות ניקל ומערכות ליתיום, והוא אימוץ רגולציה בינלאומית ללא שינויים ייחודיים.

כעת, ביום 25.12.22 תוקן צו יבוא חופשי במטרה להחיל תקן זה ביבוא על הטובין הרלוונטיים. התיקון מבחין שני מצבים ליישום התקן החדש – מצברים שאינם נשלפים המיועדים לרכבים יקבלו אישור דרך מעבדה מוסמכת לרכב, ומצברים אחרים ידרשו בעמידה בתקן בהתאם להנחיות הממונה על התקינה.

התקן הוכרז לבקשת גורמי כיבוי והצלה, נוכח אירועים רבים של דליקות שנגרמו ממצברים אלו, שהביאו לפגיעות ברכוש ואף בנפש. במסגרת התקן האמור, אומץ התקן הבינלאומי בתחום זה. על מנת לאפשר את אכיפת דרישת התקן האמור בכניסה לישראל, ובכך למנוע סכנה לציבור, תוקן סעיף 85.07 לתוספת השנייה לצו.

 

כמו כן, התווספה לצו הגדרה לרכב היברידי, שכן מונח זה נצרך לצורך פירוט המקרים בהם נדרשים רישיון או עמידה בתקן עבור המצברים האמורים. הגדרת רכב היברידי מתבססת על הגדרת ארגון המכס העולמי לרכב המשלב מנוע בוכנה פנימית ומנוע חשמלי אחד או יותר, לצורך הנעה מכנית של הרכב, ברכב זה הנעת הרכב יכולה להתבצע באמצעות מנוע בוכנה פנימית בלבד או המנוע חשמלי בלבד, או שילוב של שניהם. המערכת ההיברידית יכולה להיות במבנה מקבילי בו שני המנועים משמשים להנעה או במבנה טורי שבו מנוע הבוכנה טוען את המצבר באמצעות גנרטור והרכב מונע ע"י מנוע חשמלי בלבד. בהגדרה זאת לא נכללים רכבים בהם מקור החשמל הוא לדוגמא אלטרנטור הרכב שהוא גם המתנע (mild hybrid) או לדוגמא כלי רכב המוגדרים כבעלי טכנולוגיית "מיקרו היבריד" (micro hybrid).

 

לעיון בקובץ המלא שפורסם ב-25.12.22 (מס' 2047)- לחצו כאן

למידע נוסף בתחום זה