תעודת בדיקה - כיצד נדע האם הבדיקה בוצעה במעבדה אשר הוסמכה ע"י ארגון החבר ב-ILAC?

במסגרת הרפורמה החדשה בתקינה שנכנסה לתוקף ב-1.6.22, ניתן לבסס את הצהרות היבואן במסלול התקינה הישראלי בקבוצה 3 על בסיס שתי חלופות: תעודת התאמה לתקן ישראלי רשמי (אישור דגם) שניתנה על ידי מעבדת בדיקה או תעודת בדיקה שניתנה על ידי מעבדה מוסמכת על ידי גוף החבר בארגון ILAC ככל שהתקן הישראלי הרשמי החל על הטובין המיובא זהה לתקינה הזרה. ככל וישנם סעיפים בתקן הייחודיים לתקן הישראלי הרשמי תידרש הוכחת השלמה עבור סעיפים אלו על ידי מעבדה מוסמכת (ואין מניעה כי מעבדה זו תהא גם מעבדת היצרן).


כמו כן, במסלול יבוא על בסיס התאמה לתקן הבין-לאומי יש לבסס את ההצהרה על תעודת התאמה לתקן הבין-לאומי שניתנה ע"י מעבדה מוסמכת על ידי גוף החבר בארגון ILAC לעניין התקן הבין-לאומי הרלוונטי או על ידי מכון התקנים.

 

בהתאם לכך, נשאלת השאלה כיצד יכול יבואן ישראלי לבדוק האם מעבדה בחו"ל, שבדקה טובין, הינה מעבדה מוסמכת ע"י גוף הסמכה החתום על אמנת ILAC?

מוזמנים לעיין במסמך הבא ששלחה אלינו אתי פלר, מנכ"לית הרשות הלאומית להסמכת מעבדות הכולל הסבר מפורט לצד התייחסות לסעיפים שתעודות הבדיקה- ככל שהבדיקות בוצעו תחת הסמכה- נדרשות להכיל על פי דרישות התקן הבינלאומי ISO/IEC 17025: 2017 ושורה של קישורים חיוניים. 

קישור למסמך המלא

קישור לסרטון How to check Accredited Certificates and Reports

נקודות שחשוב לשים לב אליהם, כפי שהעבירה לנו גב' פלר:

  • שם הארגון הבודק ותאריכי ביצוע הבדיקות והחתימה על התעודה.
  • לוודא שזו תעודת בדיקה ולא העתק נאמן למקור.
  • יש לבדוק את שמות המוצרים המיובאים ולראות כי התקינה האירופית / זרה מצוינת במפורש בתעודה.
  • שימו לב כי לחלק מהתעודות יש תוקף. לכן, יש לוודא שבעת הגשת המידע התעודה בתוקף.
למידע נוסף בתחום זה