משרד התקשורת מפרסם הודעה בנושא הסדרה חדשה הכרוכה בשינוי פסי תדרים לשימוש מיקרופונים אלחוטיים

כידוע, בחודש אפריל 2021 נכנסו לתוקף תקנות הטלגרף האלחוטי (אישורי התאמה), תשפ"א-2021  לצד תקנות הטלגרף האלחוטי (פטור מרישוי), תשפ"א-2021. שני קבצי תקנות אלו החליפו לחלוטין את צו הטלגרף האלחוטי (אי תחולת הפקודה) (מס' 2), התשמ"ב-1982 ואת התנאים ההנדסיים המנויים בו.

כעת, במטרה לקדם את הטכנולוגיות שבהן פועלים מיקרופונים אלחוטיים, בכוונת משרד התקשורת לשנות את התדרים המיועדים לשימוש הציבור במיקרופונים אלחוטיים ולהתאימם לנהוג באירופה.

מזה כ– 20 שנה מותר השימוש לציבור הרחב במיקרופונים אלחוטיים בישראל, בפס התדרים 794 עד 806 מה"ץ. כעת, בכוונת משרד התקשורת להועיד ולהקצות פסי תדרים חדשים למיקרופונים אלחוטיים שיאפשרו שימוש נרחב יותר מהקיים, לצרכים מגוונים- הן לשימוש עצמי והן לאירועים ומופעים.

אחד מפסי התדרים המשמשים כיום בישראל מיקרופונים האלחוטיים, הוא חלק מתחום התדרים 791 עד 862 מה"ץ שבו מופעלות מערכות סלולר בטכנולוגיות דור 4 באירופה, ובעתיד מתוכנן גם בישראל, כאשר פס התדרים 791 עד 821 מה"ץ משמש לשידורים של תשתיות המערכות הסלולריות.

 

בהתאם לכך, ועל מנת שלא תיגרמנה הפרעות הדדיות לשני השימושים, סלולר ומיקרופונים אלחוטיים, הוחלט להקצות פסי תדרים חלופיים ורבים יותר לשימוש מיקרופונים אלחוטיים, ולצד זאת לבטל את תנאי ההועדה וההקצאה הקיימים לשימוש זה בפס התדרים 794 עד 806 מה"ץ. 

תנאי ההועדה וההקצאה הקיימים יבוטלו במסגרת התיקון הבא של תקנות אישורי התאמה, הצפוי להיערך בחודשים הקרובים. אנו נעדכן במסגרת לשונית "עדכוני יבוא" באתר הלשכה כאשר טיוטת תקנות אישורי ההתאמה העדכנית תפורסם להערות הציבור.

 

מה קורה עם אישורי התאמה קיימים?

כרגע, נוכח השינוי הצפוי, מרבית אישורי ההתאמה המונפקים למיקרופון אלחוטי הפועל בפס 794-806 מה"ץ הם לשנה אחת מיום הנפקתם (במקום שנתיים). מתן אישורי ההתאמה למיקרופון אלחוטי הפועל בפס 794-806 מה"ץ יופסק כאשר יעודכנו תקנות אישורי ההתאמה, אולם לאחר מועד זה ניתן יהיה להמשיך לשווק ולהשתמש במכשירים שכבר יובאו.

נבהיר כי מכשיר אלחוטי המיובא כיום לישראל בהתאם לתקנות אישור התאמה - משתמש הקצה לא נדרש לכל רישיון או אישור של המשרד, רק היבואן נדרש לקבל אישור התאמה.
גם לאחר שיתוקנו תקנות אישור ההתאמה ולא יינתנו עוד אישורי התאמה לפס התדרים הרלבנטי, ניתן יהיה להמשיך ולהפעיל את הציוד שכבר יובא לישראל כדין, כפי שהיה קודם לכן, ללא רישיון.
עם זאת, יובהר כי פעולתם של מיקרופונים אלחוטיים הפועלים בפס התדרים הנוכחי (794 עד 806 מה"ץ) צפויה להיות מופרעת בעתיד, כאשר רשתות סלולריות תפעלנה בפס תדרים זה, וההפרעה עשויה להיות הדדית. זו אחת הסיבות לכך שמשרד התקשורת יצא בפרסום מוקדם המאפשר ליבואנים ולמשתמשים פרק זמן מספק להיערכות.

עד לתיקון "תקנות אישורי התאמה" ניתן להגיש בקשה לקבל רישיון סחר המאפשר ייבוא וסחר של מכשירים אלה, בכפוף להוראות הדין.

 

מה יקרה לאחר עדכון תקנות אישורי ההתאמה? יהיה צורך לבדוק באיזה פס תדרים עובד המיקרופון האלחוטי שברצונכם לייבא, שכן ליבואנים יעמדו שתי אפשרויות:

א. יוקצו פסי תדרים חדשים לשימוש ללא רישוי, כלומר יהיה צורך בקבלת אישור התאמה מתאים של המכשירים האלחוטיים לשם שחרורם מן המכס.
ב. יוקצו פסי תדרים חדשים ברישוי. כלומר, יהיה צורך בקבלת רישיון סחר עבור יבואנים בכדי לייבא את המכשירים האלחוטיים (יונפק "אישור סוג") + על משתמשי הקצה יש להצטייד ברישיון עבור הקצאת התדר. חלופה זו מתאפשרת כבר עתה.

פסי התדרים החדשים שיוקצו עבור 2 האפשרויות הנ"ל מפורטים בנספח א' להודעת משרד התקשורת- לחצו כאן

 

אם המיקרופון האלחוטי שבכוונתי לייבא פועל בפס התדרים שיוקצו במסגרת הרישוי, מה עליי לעשות ולכמה זמן יינתן הרישיון?

  • הוצאת רישיון סחר ועיסוק במכשירים אלחוטיים כמפורט באתר משרד התקשורת- לחצו כאן
  • מתכונת הרישוי המדויקת תיקבע בהמשך.
  • הרישיון הינו אישי.
  • נושא השכרת המכשיר האלחוטי והקצאת התדר לצד ג' טרם נקבע, נמצא בבחינה פנימית במשרד התקשורת. 
  • אגרה- שיעור האגרה שיהיה צריך לשלם עבור הקצאת התדר הטעון ברישוי טרם נקבע. 
  • תוקף הרישיון – טרם נקבע. כאשר מדובר ברישיון להפעלת תחנת אלחוט מקומית, ייתכן רישיון להופעה בודדת.

 

תנאים לרישיון – התנאים בהתאם לפקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב - 1972:

תנאים עבור יבואנים:

1. בשלב הראשון, במידה והמיקרופון האלחוטי פועל בפס התדרים שיוקצו במסגרת חלופת הרישוי, על יבואנים להוציא רישיון סחר ועיסוק במכשירים אלחוטיים כמפורט בקישור הבא באתר משרד התקשורת- לחצו כאן 

השיווק / המכירה / המסירה של המיקרופון המיובא יתאפשרו לאחר הצגת רישיון מתאים ובתוקף של המשרד. כמו כן, בכל חידוש רישיון ובהתאם לתנאי הרישיון יש לדווח תנועות מלאי.

2. בשלב השני, יש להגיש בקשה לאישור סוג. מדובר באישור מאת משרד התקשורת לדגם מסוים של מכשיר אלחוטי או למכשיר אלחוטי מסוים, שלפיו המכשיר מאפשר ניצול יעיל של תדרי הרדיו ואין בהפעלתו כדי לשבש או להפריע לפעולתם של מכשירים אלחוטיים אחרים הפועלים כדין, שניתן מכוח סעיף 4ג' לפקודת הטלגרף האלחוטי.
תנאי לשיווק הציוד שמקבל אישור סוג הוא שבידי מי שמקבל לידיו את הציוד, כלומר הרוכש, יש רישיון הפעלה בתוקף.
האישור משמש גם לשחרור מתמשך מהמכס של ציוד מהדגם הרשום בו, ותוקפו בדרך כלל חמש שנים.

תנאים עבור משתמשי קצה במיקרופון האלחוטיים: 

עליהם להוציא רישיון הפעלת תחנת אלחוט והקצאת תדר מתאים של המשרד ולהציגו בפני היבואן בכדי לקבל לידו את המכשירים האלחוטיים ולפעול בהתאם לתנאי הרישיון. כל הקשור בהוצאת רישיון ההפעלה כאמור טרם נקבע, ונמצא בעבודה פנימית במשרד התקשורת. 

  • שימו לב- על יבואנים למכור מיקרופונים אלחוטיים הפועלים בפסי תדרים המחייבים ברישוי רק למשתמשים אשר הציגו רישיון הפעלה מתאים ובתוקף של המשרד.

 

לעיון בהודעה המלאה של משרד התקשורת- לחצו כאן

משרד התקשורת קורא לציבור היבואנים והמשתמשים במיקרופונים האלחוטיים להיערך לשינויים העתידיים באסדרה.

 

יבואני מיקרופונים אלחוטיים שהינם חברי לשכת המסחר ויש להם השגות / הערות / התייחסויות להודעה זו, מוזמנים ליידע את מירב קפלן, סגנית מנהל אגף יבוא מכס ותקינה בלשכת המסחר בכתובת המייל meravk@chamber.org.il או בטלפון 03-5631116

למידע נוסף בתחום זה