סין - ההובלה הבינלאומית בצל משבר הקורונה

מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, פועל לגבש תמונת מצב עדכנית על תחום ההובלה הבינלאומית לאור משבר הקורונה, לצרכי החברות והתעשייה בישראל. תמונת המצב נשענת על שיחות עם חברות הובלה ולוגיסטיקה ועם התעשייה, פרסומים ודיווחים שונים וכן עדכונים מנספחים כלכליים הפרוסים ברחבי העולם.

הובלה ימית

להשבתת מרבית הפעילות הכלכלית בסין במהלך חודש פברואר, הייתה השפעה דרמטית על ענף ההובלה הימית העולמית. סין מהווה כ-40% מסך הפעילות הימית העולמית, בעיקר בהיבט של יצוא חומרי גלם ויבוא מוצרי אנרגיה. השבתת הפעילות הכלכלית הובילה לירידה חדה במדד עלויות ההובלה (BDI) ובהתאם לביטולי הפלגות של חברות ספנות במהלך חודש פברואר, בעיקר מנמלי סין. עם תחילת מרץ התבשרנו על מגמה של חזרה הדרגתית לשגרה בנמלי הים בסין בעידוד הממשל.

להלן תמונת המצב של הפעילות בנמלי הים במוקדים שונים ברחבי העולם:

נמלי הים בסין:

מחברת צים, חברת הספנות הפועלת בכל העולם ובין היתר בסחר שבין אסיה לארה"ב (חוף מזרחי) וים תיכון, נמסר כי נכון לתאריך 4 במרץ, נמלי הים המרכזיים בסין, פרט לנמל שנחאי (Shanghai) ונינגבו (Ningbo), פועלים כרגיל ומאפשרים פריקה וטעינה של מטענים. בנמל טיאנג'ין (Tianjin) ישנם עדיין עומסים קלים. עומסים החלו גם בנמל Xiamen בדרום סין.

מגמות מרכזיות: 

  • נפח המטענים בנמלי סין נותר נמוך אך עולה בהדרגה – עקב השבתת מרבית פעילות הייצור החל מראש השנה הסיני (סוף ינואר), נפח המטענים המיועדים ליצוא מנמלי סין נותר נמוך אך עולה ומתחדש בהדרגה. ישנה אינדיקציה לחידוש הזמנות מספקים בסין. כמו כן ישנה חזרה הדרגתית בזמינות של שירותי הובלה יבשתית בין המפעלים לנמלים.
  • תמריצים כלכליים של הממשל בסין לעידוד הובלה ימית – ראש ממשלת סין הכריז ב-3 במרץ על מדיניות תמיכה בשירותי לוגיסטיקה והובלה כדי לפצות על נזקים שנגרמו לתעשייה וכן כדי לעודד חזרה לשגרה. רוה"מ הדגיש כי:
    1. יש להנחות את כל החברות (לוגיסטיקה) לחזור לשגרת עבודה בצורה בטוחה ומסודרת בהתאם לנהלי הבריאות.  
    2. יש להגדיל את המאמצים להפחתת מיסים. בהתאם, החל מה-1 במרץ ועד ה-30 ביוני מיסים כמו מס ביטחון ומיסי נמל שונים יופחתו ב-20%.
    3. יש לעודד חברות ביטוח הובלה בינלאומית להפחית על עלויות ביטוח על שילוח באניות, מטוסים ורכבי הובלה יבשתית.

בתוך כך, בהונג קונג, איגוד חברות השילוח והלוגיסטיקה של הונג קונג פנו לראשת הממשלה של הונג קונג, בבקשה לסובסידיות לחברות הספנות ותעשיית ההובלה הימית.

  • היטלי צפיפות וקושי בקליטה וטיפול במכולות קירור – חברות ספנות הודיעו על הטלת היטלי צפיפות על מכולות קירור המיועדות לנמלי סין. זאת בשל קושי בקליטת מכולות קירור בנמלי שנחאי, נינגבו וטיאנג'ין. הדבר משפיע על יצואנים ויבואנים של סחורות כגון תוצרת טרייה, מזון, כימיקלים ותרופות. יחד עם זאת בסין מודעים למצב ומנסים לסייע בניתוב אניות לנמלים אחרים ויעדים אחרים.
  • ביטולי הפלגות מנמלי סין במהלך חודש פברואר בעקבות ירידה בביקוש – בשל המצב בוטלו מספר הפלגות של חברת צים שתוכננו לצאת במהלך חודש פברואר מנמלי סין לישראל ולצפון אמריקה. בחלק מהמקרים האניות נותבו ליעדים אחרים כמו קוריאה במקרה אחד ותורכיה במקרה אחר. הביטולים מעידים על עודף בהיצע של שירותי הובלה ימית לעומת הביקוש הנמוך. יחד עם זאת התבשרנו משיחות עם משלחים נוספים על כך שישנו חידוש בהפלגות מסין לישראל  (יבוא לישראל) כאשר אנייה אחת יצאה בתאריך 27 בפברואר מנמל שנחאי. הפלגה נוספת מתוכננת ל-10 במרץ.
  • הובלה יבשתית אל ומהנמלים – בהמשך לדיווח קודם, חברות עמן שוחחנו דיווחו על מגמה של התחדשות בזמינות של שירותי הובלה מהמפעלים לנמלים, כחלק מהחזרה ההדרגתית לשגרה בסין.

 

נמלי הים באסיה פסיפיק:

יישום נהלים ותקנות בריאות מחמירים למניעת התפשטות הקורונה בנמלי הים באזור אסיה פסיפיק, מוביל לעיכובים בקליטת אניות בנמלים ואיחורים בלוחות הזמנים. בנמלי הים בפיליפינים, סינגפור, אינדונזיה, הודו, דרום קוריאה ווייטנאם, מחייבים בידוד והסגר של צוותי אניות נכנסות מאזורים נגועים בקורונה. עגינה של אניות מאושרת רק לאחר ביצוע בדיקות והצהרת בריאות לצוות האנייה.

  • עומס בנמל הגדול בדרום קוריאה – ישנו עומס בנמל Pusan שהוא הנמל הגדול והעמוס בדרום קוריאה. העומס צפוי להשפיע בעיקר על טיפול במכולות קירור (כימיקלים, מזון, תוצרת חקלאית).
  • נמל סינגפור (PSA) – נמל סינגפור הוא הנמל השני העמוס ביותר בעולם ולו תרומה חשובה מאוד לתוצר הסינגפורי. אין כרגע מגבלות מהותיות על הסחר הימי בסינגפור. עם זאת, המגבלות שחלות על כניסת מבקרים מהמדינות הבאות- סין, דרום קוריאה, צפון איטליה ואיראן, חלות גם על מבקרים אשר מגיעים מנמלי הים (המשמעות היא שהספינות מיעדים אלו יכולות לעגון ולפרוק/להעלות סחורה אך אנשי הצוות שלהן לא יכולים לרדת מהספינה). כמו כן, כל כלי שיט שנכנס לסינגפור והיה ב-14 הימים האחרונים במדינות המצוינות לעיל (או עם אנשי צוות שהיו ב-14 הימים האחרונים במדינות הללו) וכל ספינות הנוסעים (Passenger ship), נדרשים למלא הצהרה על בריאות צוות כלי השיט ועל המדינות בהם היו לאחרונה כל האנשים שעל כלי השיט.
  • עומסים עקב השבתה בסיןאניות רבות הופנו לטיפול בנמל סינגפור. יש כעת עומס ועיכובים בטיפול במכולות קירור. הנמל הטיל מיסוי על חברות הספנות בגובה של 100/150 דולר למכולה.
  • מדיניות עידודבשבוע שעבר רשות הנמלים הסינגפורית הודיע על הנחה של 50% במיסי הנמל לספינות נוסעים (Passenger ships) שעוגנות בנמל סינגפור עקב הפגיעה שהתפשטות הווירוס גרמה לסקטור זה.

 

נמלי הים באירופה:

מדיווחים ומפרסומים שונים עלה, שמלבד איטליה, בה הוכרז על סגר כללי בתאריך 9 במרץ, אין כעת הפרעה משמעותית לפעילות הימית בנמלי הים המרכזיים באירופה. כן יש נהלי התמגנות ומניעת התפשטות הקורונה בנמלי ים רבים ומרכזיים באירופה אך אין לכך השפעה בהיבט התפעולי.

 

נמלי הים בישראל:

בנמלי חיפה ואשדוד החלו ביישום תקנות בריאות למניעת התפשטות הקורונה. מבירורים שעשינו עלה כי אין עיכובים בקליטת אניות מאיטליה, ספרד ויעדים אחרים. גם לא מצרים. אמנם יש נהלי התמגנות לעובדי הנמל ויש איסור על ירידה של צוותי אנייה זרים, אבל הדבר לא משפיע בכלל בהיבט התפעולי. העיכוב של האנייה מאיטליה היה עניין נקודתי.

 

הובלה אווירית

ביטול קווי התעופה הישירים בין ישראל לסין והונג קונג, ובין ישראל למדינות מרכזיות באירופה, הובילה להפחתה משמעותית של זמינות שירותי ההובלה, לעלייה בביקוש לטיסות מטען ובהתאם לעלייה במחירי הובלה אווירית, כאשר ההערכה היא שממוצע המטענים על גבי טיסות נוסעים סדירות מגיע לכ-20 טון מטען. ההכרזה על נהלי בידוד לשבים מכל מדינות אירופה (9/3), צפויה להוביל לירידה נוספת ומשמעותית בזמינות של שירותי הובלה אווירית בשבועות הקרובים.

 

סין:

בשל הנחיית משרד הבריאות על ביטול כניסת טיסות מסין החל מה-30 בינואר, קווי התעופה הישירים של חברות אל-על, היינאן וסצ'ואן אירליינס הופסקו לחלוטין. נכון ל 09/02 גם טיסות אל-על להונג קונג הופסקו. חברת קתאי פסיפיק הודיעה (18.02) גם כן על ביטול כל הטיסות להונג קונג עד סוף מרץ. חברות קרגו ממשיכות כל התקופה להוביל סחורות בין סין לישראל ומעידות על עליית ביקושים. חזרה הדרגתית לשגרת ייצור בסין מובילה להתאוששות בנפח טיסות המטען לסין וממנה.

  • הובלה אווירית בין סין לישראל נמשכת כל התקופה – בשיחה עם נציגי חברת DHL אקספרס ישראל, המפעילה טיסות מטען מישראל ליעדים שונים בסין, דרך הונג קונג, עלה כי בשבוע האחרון ישנה עלייה הדרגתית בנפח הפעילות של החברה. מרכזי השירות והתפעול של החברה בסין חזרו לפעילות בהיקף של 93% וכן שפעילות חברה חברת DHL בקו בין סין לישראל חזרה ל-98%. 
  • עליה בביקוש להובלה אווירית- בשיחה עם חברה נוספת בתחום השילוח הבינלאומי עלה כי ישנה עליה משמעותית בביקוש להובלה אווירית מסין לישראל ובהתאם עליית מחירים משמעותית. ישנה גם עליה בביקוש ליצוא בהובלה אווירית לסין. מחברת חיים נתנאל, חברה ותיקה בתחום השילוח הבינלאומי, נמסר לנו שהתקבלו בעשרת הימים האחרונים בקשות רבות בתחום האלקטרוניקה לייצוא לסין.
  • התחדשות בזמינות של שירותי הובלה יבשתיים ולוגיסטיקה– כחלק מהמגמה הכללית יש גם התחדשות וחזרה הדרגתית לשגרה בכל הקשור בטיפול בסחורות ביציאה מנמלי התעופה.
  • נמלי האוויר בסין פתוחים– בתוך כך, להבנתנו מרבית נמלי האוויר ברחבי סין פתוחים לקבלת סחורות וכן המכס עובד. בהונג קונג, יעד השילוח הראשוני דרכו מועברות סחורה לשנז'ן ויעדים נוספים – ישנה חזרה מלאה לשגרה.

אירופה:

בעקבות הרחבת הנחיות הבידוד למדינות נוספות באירופה בתאריך 5 במרץ, בוטלו טיסות סדירות של חברת אל-על, לופטהנזה וחברות נוספות ליעדים רבים באירופה. טיסות נוסעים ישירות לאיטליה, גרמניה, צרפת וספרד בוטלו נכון לשעה זו. מבחינת טיסות המטען, מחברת DHL נמסר שכל טיסות המטען של DHL לישראל מגיעות מגרמניה, שזהו המרכז הלוגיסטי של החברה. זו הסיבה שתנועת סחורות מסין והונג קונג המשיכה כל התקופה ולאחרונה ובשבוע-שבועיים האחרונים חזרה להיקפים מלאים. בעקבות ההכללה של גרמניה במדיניות הבידוד, נוצר קושי חדש עם קליטת טייסים שהגיעו מגרמניה. אך בחברה בינתיים הצליחו להכיל זאת. הטייסים לא נכנסים לארץ וחוזרים לגרמניה. הסגר הכללי שהוטל אתמול (9/3) על איטליה עלול להקשות גם על הובלה של טיסות מטען בין איטליה וישראל.

 

אסיה פסיפיק:

  • ירידה בנפח הנוסעים בנמלי תעופה מרכזיים – בנמלים מרכזיים באסיה פסיפיק מדווחים על ירידות חדות בנפח הנוסעים. כך בשדה התעופה המרכזי של סינגפור, בו עוברים בכל שנה כ-65 מיליון נוסעים, מדווחים על ירידה של כ-25% בתנועת הנוסעים במהלך השבועיים הראשונים של פברואר.
  • בדיקות לנוסעים נכנסים– בנמלי תעופה מרכזיים מיישמים בדיקת תקנות בריאות הכוללות בדיקת טמפרטורת גוף. בסינגפור לא מאפשרים יציאה למי שמפגין תסמינים של הוירוס. בהודו ישנם דיווחים על עומסים כבדים בנמלי התעופה. בנמל התעופה במומבאי כל נוסע מתושאל ועובר בדיקת חום ומדדי חולי אחרים. בחלק מנמלי התעופה, פועלים ההודים ליצירת מעברים נפרדים לנוסעים המגיעים ממדינות הנחשבות כנגועות.
  • עלייה בעלויות ההובלה האווירית– הירידה בתעופה האווירית בין מדינות מרכזיות באסיה פסיפיק לסין העלתה משמעותית את עלויות התובלה האווירית של סחורות.

 

* הפרסום עודכן בתאריך 10/03.

*נכתב ע"י תומר היווי, דסק סין, מנהל סחר חוץ- משרד הכלכלה.

 

למידע נוסף בתחום זה