איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי: אין להטיל מע''מ על רכב דו-גלגלי, במיוחד לאור העבודות של הרכבת הקלה

לקראת דיון שיתקיים מחר בוועדת הכספים בעניין תקנות מס ערך מוסף, גיבשה טלי דרורי-ברנר, יו"ר איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי באיגוד לשכות המסחר, נייר עמדת האיגוד בבקשה לסגת מהתיקון המוצע בתקנת מס ערך מוסף, אשר מכלילה בתשלום המע"מ גם רכבים דו-גלגליים.

נכון להיום, לא מוטל מע"מ על רכישת רכבים דו גלגליים השייכים לקטגוריה L2 , המכילה כ-40% מכלי הרכב הדו גלגליים שנמכרים בישראל וכוללת מנעד של כלים, רובם ככולם משתייכים לקבוצת הקטנועים הבינוניים בנפחים שבין 200 ל-300 סמ"ק.

 
לאחרונה, העביר משרד האוצר לדיון בוועדת הכספים תיקון לתקנות מס ערך מוסף, המבקשות להכניס תחת ההגדרה "רכב פרטי" החייב בתשלום מע"מ, גם רכבים דו גלגליים מקטגוריה L2, וזאת בשל העובדה כי גם רכבים אלו משמשים לנסיעה פרטית.


לדברי דרורי-ברנר, "מבנה הקטנוע, גודלו הפיזי והספק המנוע מכתיבים שימוש עירוני ברובו. המשמעות היא כי רכישות של כלים מקטגוריה זו שנעשות על ידי עוסקים (חברות או עצמאים) מובילות לשימוש עסקי רובו ככולו, בשעות העבודה, ובתוככי הערים. חלק גדול מכלל הרוכשים עושים שימוש ברכב וזאת בנוסף לקטנוע, בשעות הערב, בסופי שבוע, לצורכי קניות, נסיעות פרטיות עם המשפחה וכן הלאה, ומייחדים את הנסיעות על הקטנוע האמור לנסיעות שמשרתות רובן ככולן את צורכי העסק."

"אין דין קטנוע בינוני כדין רכב פרטי בשל מאפייני שימוש שונים בצורה משמעותית"

"אין דין קטנוע בינוני כדין רכב פרטי בשל מאפייני שימוש שונים בצורה משמעותית – האחד הינו קטנוע שרוב רובן של הנסיעות הינן עסקיות גרידא, והשני רכב שמאפשר שימוש מעורב סטנדרטי. באותה נשימה ניתן לומר כי ככל שמנעד השימושים יהיה רחב יותר בכלי רכב דו גלגלי, ובכלל זה כושר כיסוי מרחקים, נסיעות בשטח, הספק רב יותר, משקל גדול שמקשה על התפתלות בתנועה עירונית וכן הלאה – יש בכך כדי להעיד כי מנעד השימושים יטה לכיוון השימוש הפרטי ואולי אף שימוש מעורב, ללא מובהקות עסקית."

דרורי-ברנר מציינת בנייר העמדה כי כמובן לכל כלל יש יוצא מהכלל, הן מבחינת סוג הרוכש והן מבחינת הכלי עצמו. אולם אין בכך כדי לייתר את המובהקות באשר למרבית הרוכשים ומרבית הכלים בקטגוריה 2L המשמש לפעילות עסקית. "לא נוצר כשל שוק כלשהו שאנחנו מודעים אליו, לא נמצא ניצול לרעה של פרצת מס כלשהי, לא נמצא מידע מפורט על ידי רשות המסים שיכול להצביע על ליקוי מאורות; ומהיכרותנו עם השטח, אין מגמת סחף לכיוון מסוים של כלים שיכול להדאיג את רשות המסים."

דרורי-ברנר הוסיפה כי בימים אלה כאשר ברחבי גוש דן נערכים לעבודות הרכבת הקלה ולקשיים הרבים שינבעו מכך, "קשה שלא לתמוה מדוע לא יירשם עידוד ממשלתי לפתרון אפשרי לבעיית הגודש והפקקים, לא כל שכן על הרעה צפויה בנושא המע"מ."

למידע נוסף בתחום זה