הרפורמה שתוזיל את מחירי המזון בישראל

נשיא איגוד לשכות המסחר בתגובה לרפורמת שר האוצר: "יש לבטל לחלוטין ובתקופת זמן קצובה של לא יותר משנה אחת את כלל מסי הייבוא על מוצרי מזון וחומרי הגלם למזון."

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אשר כיהן בעבר בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה, ברך היום על כוונת שר האוצר להחיל רפורמה בתקציב 2017 במסגרתה יוסר המכס על כל מוצרי המזון הטרי.

לדבריו, תוכנית שר האוצר כיום להפחתת מכסים על מוצרי מזון התבקשה כבר לפני עשרות שנים, וזוהי תחילתה של הדרך, והפעם בכיוון הנכון. לין הדגיש שיש כמובן להפריד בין מוצרי מזון וחומרי גלם למזון לבין גידולים חקלאיים: "יש לבטל לחלוטין ובתקופת זמן קצובה של לא יותר משנה אחת את כלל מסי הייבוא על מוצרי מזון וחומרי גלם למזון. על המפעלים בישראל להתמודד עם מהלך זה; שכן, אם הם לא יתמודדו, הם ייקרו מלאכותית את מחיר מוצרי המזון לכלל הציבור בישראל."

"רצוי שמשרד האוצר היה משלב גם תכנית אקטיבית להפחתת העלויות המושתות על המפעלים על ידי רשויות המדינה המונופוליסטיות עצמן, כמו תעריפי הנמלים, תעריפי חשמל והארנונה של הרשויות המקומיות."

"התעשייה הישראלית כבר הוכיחה בעבר את יכולתה להתמודד בתחרות העולמית. רצוי שמשרד האוצר היה משלב גם תוכנית אקטיבית להפחתת העלויות המושתות על המפעלים על ידי רשויות המדינה המונופוליסטיות עצמן, כמו תעריפי הנמלים, תעריפי חשמל והארנונה של הרשויות המקומיות. מהלך כזה היה מבטיח יכולת התמודדות טובה יותר של המפעלים."

באשר לגידולים חקלאיים, אומר לין כי "הכרחי לבטל את המכסים שהם ברמה שערורייתית. כיום בישראל, על יבוא שום, המכס הוא 340%; יבוא אגסים 438%; יבוא תמרים 560%; וייבוא תפוחי אדמה בחודשים מאי-יוני 634%. מכסים דמיוניים אלה מנעו את הייבוא וכשאין תחרות מול הייבוא אין תחרות אמת. כל תעשיית המזון והגידולים החקלאיים חייבת להיחשף במלואה מול תחרות עולמית, כאשר את מכסי המגן יש להחליף בסובסידיה ישירה לחקלאי באופן הדרגתי; מהלך אשר יהיה אפקטיבי ויוביל לצניחת המחירים כמו באשר לכל מוצר אחר."

"יחד עם זאת, את הפחתת המכסים מהרמות המטורפות ניתן להפחית כבר עכשיו ומיידית לרמות סבירות יותר, כמו של 50% - 100%". לין מסביר כי כאשר מכסי המגן מוחלפים בסובסידיה ישירה, מי שנושא בעול הם משלמי המסים ולא השכבות החלשות: "בישראל מס הכנסה משולם רק ממדרגת המס החמישית ומעלה. כאשר מגנים על החקלאות באמצעות מכסי מגן גבוהים, מי שנושא בעיקר הנטל הם השכבות החלשות."

"הדרך הנכונה והאמיתית להפחתת מחיר מוצרי המזון בישראל, אינה בעיצוב שיטה ביורוקרטית סלקטיבית מסואבת הפותחת, פתח לשיקולי דעת של פקידים ורמאויות ותמרונים אינספור, אלא בחשיפת כל השוק המקומי לתחרות עולמית. זה בדיוק מה שעשינו מאז שנת 1985. חשפנו את התעשייה כולה, פרט למזון, לתחרות עולמית, באופן הדרגתי, אבל התעשייה בכללותה לא נפגעה והיא כיום ניצבת בהצלחה בתחרות העולמית ללא כל הגנה."

למידע נוסף בתחום זה