אז מה היה לנו בכנס עתיד המגזר הקמעונאי?

בתאריך 11/07/18 התקיים כנס למען עתיד המגזר הקמעונאי בו לקחו חלק נשות ואנשי עסקים רבים מכלל ענפי המגזר העסקי שהגיעו למחות על מדיניות הממשלה. 

בעלי העסקים הביעו מחאתם על כך שהממשלה שואפת לעודד תחרות למגזר העסקי בישראל, אבל, בפועל, מבצעת מדיניות בלתי מאוזנת ובלתי שקולה המאיימת באופן ממשי על בסיס הקיום של 100 אלף עסקים קמעונאים ויצרנים, חצי מיליון מועסקים ו-2 מיליון איש שפרנסתם תלויה בעסקים אלה.

 

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר פתח את הכנס ואמר כי: "במאבק להפחתת יוקר המחיה השרים נוטשים את אחד העקרונות היסודיים ביותר בשיטה הדמוקרטית- עקרון השוויון. אי אפשר באופן מלאכותי להעמיד מגזר עסקי גדול ולגיטימי המפרנס מאות אלפי משפחות במצב של נחיתות מול ספקים מחו"ל. איגוד לשכות המסחר אינו מתנגד להפחתת רגולציה ואין לנו שום התנגדות לביצוע של יבוא אישי. אולם, אנו לא מוכנים שתתפתח תפיסה של תחרות לא הוגנת ואי שוויון נעדר אחריות בין היבוא המסחרי לבין היבוא האישי, בדרך שתהרוס עסקים רבים".

 

בהמשך דבריו ציין כי "הנושא הדחוף ביותר על סדר היום הוא 'צו היבוא האישי' שיוליד מערכת של יבוא מסחרי מקביל ופרוץ, ועל גב זאת עוד שלוש אפליות חמורות: אפליית המיסוי של המגזר הקמעונאי לעומת היבוא האישי; אפליה בדרישות תקינה וחוקיות היבוא בהגנה על בריאות ובטיחות הציבור; ואפליה בהתמודדות המגזר הקמעונאי מול עומס הרגולציה אדיר המימדים המוטל עליו, בהשוואה לצרכנים פרטיים. תזכיר צו יבוא אישי הוא אחד המהלכים הכי משמעותיים שאי פעם הועברו בישראל ויש להצטער על כך בוחנים כראוי את כל ההשלכות שיש לשינוי היסטורי ומרחיק לכת זה על תפקוד המגזר הקמעונאי ופעילות היבוא הקשורה אליו".

 

עוד הוסיף כי "בכלכלה לאומית צריך לדעת לזהות תהליכים לפני שמגיע המשבר, ולא רק לאחריו, ולכן יש להתוות מדיניות כלכלית בתבונה ובזהירות. אסור לנו", חוזר ומדגיש לין, "להרשות לעצמנו שעסקים יהרסו עסקים בגלל אפליה ולא בגלל תחרות הוגנת, משום שרוצים לעודד את היבוא האישי בכל מחיר. אני מקווה שהשרים שלנו וגם רה"מ יצאו מאדישותם ויבינו שיש פה בעיה חמורה ורצינית, ושהממשלה צריכה לקבל החלטות אמיצות גם כאשר פעמוני הבחירות יצלצלו".

 

לצפייה בפאנל המגזר הקמעונאי VS מדיניות הממשלה 

לצפייה בפאנל אפליית המגזר הקמעונאי לעומת היבוא האישי

לצפייה בדבריו של גדעון סער מהכנס

 

קרדיט צילום: יאיר שגיא

למידע נוסף בתחום זה