על רקע הדיון בכנסת: מדוע "חוק המבצעים" מיותר?

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, העביר ביקורת חריפה על הרשות להגנת הצרכן בכך שהיא ממשיכה לקדם את חוק הגנת הצרכן תיקון 54 הידוע כ"חוק המבצעים".

לדברי עו"ד לין: "זו דוגמה של שיא של רגולציה, בניגוד לעקרונות חופש הניהול העסקי, בלתי נחוצה ומיותרת לחלוטין. זוהי דוגמה בוטה של מעורבות הרגולטור בניהול העסקי, כאשר המטרה מושגת בדרך פשוטה המצויה בחוק הגנת הצרכן עצמו: לקמעונאים אסור להטעות את הצרכנים ולהציג מחיר רגיל כאילו היה זה מחיר מבצע. הטעיית הצרכן היא כבר היום עברה פלילית בהגדרה ספציפית בחוק עצמו".

 

הוראת היסוד ברגולציה זו קובעת שאסור להפחית את המחיר הרגיל אלא אם עברו 21 ימים מיום שהונהג. לטענת לין, זוהי הוראה שיסודה בשיבוש מוחלט של שיקול הדעת הרגולטורי. אין שום סיבה למה שעסק לא יפחית את המחיר, אפילו שבוע או עשרה ימים לאחר שהונהג, כאשר הוא סבור שהמחיר המקורי לא התאים לצרכי המסחר ובוודאי שאסור לו להטעות את הצרכן כמפורש בחוק.

 

במקום לבטל הוראה שאינה עומדת במבחן המציאות העסקית, עושה הרשות להגנת הצרכן מה שעושים רגולטורים צמאי רגולציה למיניהם: מצניחים עוד עומסי רגולציה על גב רגולציה שגויה. אם מישהו במדינה סבור שככה ניתן לנהל עסק, הרי שחסרה לו השכלת יסוד בכל מה שקשור לניהול העסקי".

 

לצפייה בדבריו של עו"ד לין בדיון שהתקיים בכנסת בנושא בתאריך 17/01/18 

למידע נוסף בתחום זה