פתיחת שוק בדיקות התקינה לתחרות תביא להוזלת המחירים לצרכן

לאחרונה התקיים פאנל בנושא פתיחת שוק בדיקות התקינה לתחרות, במסגרת כנס יבוא והורדת חסמים של איגוד לשכות המסחר ומשרד הכלכלה והתעשייה.

עו"ד דן כרמלי, המשנה למנכ"ל באיגוד לשכות המסחר, שהנחה את הפאנל פתח בנתוני המחקר של משרדי הכלכלה והאוצר לפיהם עלויות בדיקות התקינה עולות לכולנו למעלה מחצי מיליארד ₪ בשנה, ואמר כי: "הסכומים שהציגו משרדי האוצר והכלכלה הם רק העלות הישירה. ישנן עלויות נוספות והשפעה שלילית נוספת על המשק, בכל הקשור לקיומו של מונופול 'מכון התקנים'. הדבר בא לידי ביטוי גם בכך שההליכים הביורוקרטים והקשיים בתהליכי הבדיקה, גורמים לכך שיבואנים רבים מוותרים ולא מייבאים מוצרי צריכה רבים, שכן אין הם יכולים או מעוניינים להתמודד עם הקשיים, שגוזלים מהם תשומות עבודה רבות ועלויות בכ"א, שבסופו של יום מייקרות את המחיר לצרכן, ומחירו של המוצר המיובא הופך להיות בלתי תחרותי. המשק נחשף פחות למוצרים מיובאים, התחרות במשק קטנה, והציבור בכללותו משלם יותר".

חה"כ רועי פולקמן, הציג את הצעת חוק התקנים שיזם בנוגע לפתיחת בדיקות התקן לתחרות ונדונה בימים אלה בוועדות של הכנסת ואמר כי "ההצעה אם תעבור תטיב עם השוק והצרכנים. המעבדות הפרטיות בודקות כבר היום מוצרים קריטיים בתחומי התשתיות והבנייה, ומוצרי תעבורה מסוימים, ואין שום מניעה שיבדקו מוצרים נוספים."

חה"כ דוד ביטן, ציין כי הוא תומך בתחרות ובפתיחת בדיקות תקן לתחרות, אבל יש בהצעה בעיות שעדיין אין להן מענה, כמו התחייבות האוצר לפתור תקציבית את בעיית הפיצויים לאותם עובדים שיפרשו, כתוצאה מהליכי ההתייעלות שמכון התקנים יצטרך לעבור, ובעיה נוספת היא למנוע מצב שבבדיקות תקן רווחיות יקומו מעבדות מתחרות ואילו בבדיקות שאינן רווחיות לא תהיה תחרות ומכון התקנים יפסיד כספים ויקרוס. "אם באמת רוצים להפחית מחירים, על מדיניות הממשלה להשתנות ולבצע רפורמות רציניות בתקינה. "

מאיר קלוגהפט, מנכ"ל חברת הצעצועים "שחק נא" ויו"ר חטיבת הצעצועים באיגוד לשכות המסחר, אמר כי בשנים האחרונות חל שיפור בשירות הניתן ליבואנים ויש מודעות ודו שיח עם היבואנים, ויש כבר הכרה ב- 7 מעבדות בינלאומיות דבר שהוזיל את העלויות ועצר את העלייה במחירי הבדיקות. אך עדיין ישנה ביורוקרטיה מסובכת ועלויות בדיקות גבוהות מאוד. כיום, עלות הבדיקות לעסקים קטנים ובינוניים מגיעה עד כדי 25% מעלות הסחורה, דבר שפוגע בהם קשות. בענף הצעצועים יש כ 200 עסקים קטנים והם קורסים מעלויות אלה וכתוצאה מכך המגוון לילדים מצטמצם. אם התחרות תגבר והיבואן לא יספוג עלות זו, ניתן יהיה להפחית מחירים.

מימין לשמאל: דן כרמלי, אמיר רשף, מאיר קלוגהפט, דוד ביטן, רועי פולקמן, איגוד דסקלוביץקרדיט צילום: איתן שלו

אמיר רשף, רכז תעשיה ומסחר אגף התקציבים במשרד האוצר, אמר כי הנתון שכרמלי הציג בפתח דבריו מתייחס להיקפי יבוא סטטי ואנו צופים  שיישום הצעת החוק וצעדים נוספים יכניסו שחקנים חדשים ומוצרים נוספים, וההוזלה לצרכן תהיה גדולה יותר וההשפעה האמיתית תהיה גבוהה יותר. רשף לא הסכים עם דברי חה"כ ביטן ואמר כי למכון התקנים יתרון מובנה ונקודת זינוק טובה יותר ולכן עליו לראות ברפורמה כהזדמנות. כל שעליו לעשות זה לשפר את מתן השירות ואת לוחות הזמנים ללקוחות שהם בעיקר היבואנים.

בועז קולודנר, מנכ"ל מעבדת הרכב אריאל, ציין כי לקוחות רבים הגיעו אליהם כתוצאה מקשיים שחוו בעבודה מול מכון התקנים. להערכתו עלויות הישירות של כחצי מיליארד ₪ לא כוללות את העלות העקיפה, המשפיעה על הצרכן. קלודנר סיפר כי יבואנים רבים עובדים מולם והחליטו לייבא מוצרים חדשים בזכות השירות המהיר והזול שהמעבדה מספקת. "אנו זולים ממכון התקנים בכ 15% - 50% בבדיקות התקן, ומהירים יותר מבחינת השירות. אנו מציגים ליבואן דרישות מדויקות מבחינת הטפסים והמסמכים שהוא צריך להביא וחוסכים זמן יקר.

חה"כ פולקמן הוסיף כי החלק הקשה בכלכלה הוא לשחרר אותה ואסור שבגלל איומי פיטורי עובדים יפסקו הרפורמות. ברפורמת הסלולר אמרו שכ- 5000 עובדים יפוטרו אך יש 7 מיליון תושבים ובסוף צריך לקדם את המשק ולבצע שינויים מבניים.

איגוד דסקלוביץ, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, אמר כי בשנים האחרונות בוטלה רישמיותם של הרבה תקנים ישראלים והמגמה היא להמשיך ולהעביר קבוצות תקנים למסלולים המבוססים על הצהרות יבואן, תוך הגברת האכיפה בשווקים.

חה"כ ביטן אמר כי על אף ההתנגדויות, הוא מעריך כי הצעת החוק תעבור, כי הוא מחויב לקואליציה ולהחלטות ועדת השרים לענייני חקיקה ולהחלטות הממשלה בעניין זה, תוך ביצוע תיקונים נדרשים, במסגרת הליך החקיקה.

לשאלתו של עו"ד דן כרמלי: "האם הצעת החוק של חה"כ פולקמן תעבור, ותזכה להפוך לחוק בספר החוקים של מדינת ישראל, ותצא מן הכוח אל הפועל?", היו כל חברי הפאנל תמימי דעים שהצעת החוק תעבור. חה"כ פולקמן, יוזם הצעת החוק, הוסיף והדגיש: "עד לסוף השנה הזו, יסתיימו הליכי החקיקה, והצעת החוק תהפוך להיות לחוק במדינת ישראל."

 

עוד בנושא: 
הרגולציה היא עדיין אחד החסמים הקשים ביותר

למידע נוסף בתחום זה