עו"ד שושנה רבינוביץ' | בעלת משרד עו"ד שושנה רבינוביץ' | מאמרי דעה | 02/05/2019

יבוא מוצלח מבלי להסתבך

הדרך להצלחה של יבואנים, בוודאי הקטנים והבינוניים, רצופה באתגרים כלכליים, לוגיסטיים ומשפטיים. במאמר שלהלן נציג מספר בעיות שעלולות לצוץ מהשטח, דרכי התמודדות וטיפים למשתמש.

בישראל ישנם עשרות אלפי יבואנים - גדולים, בינוניים וקטנים - אשר תורמים לצמיחתה הכלכלית על-ידי פתיחת השוק לתחרות ולכך שהצרכן הישראלי יקבל מגוון רחב של מוצרים ושירותים במחירים תחרותיים. אבל הדרך להצלחה של יבואנים, בוודאי הקטנים והבינוניים, רצופה באתגרים כלכליים, לוגיסטיים ומשפטיים.

 

בתחום מורכב זה, מבקשים יבואנים מתחילים לדעת, ובצדק, כיצד להתנהל וממה להיזהר. אולם לא פעם פונים אלי יבואנים, גם וותיקים בתחום, לייעוץ בסוגיות שמעולם לא ציפו שתתעורר לגביהן בעיה.

 

להלן בתמצית מספר דוגמאות ותובנות:

המכס תובע יותר ממה שחשבת? שחרר במחאה והגש מיד תביעה!

מוצרים מיובאים לישראל תחת פריט מכס (סיווג). עמיל מכס מסייע לייבואן בקביעת הסיווג המתאים. בכל זאת, ישנם מצבים בהם יבואן ייבא מוצרים שעל-פי הסיווג שנקבע להם הם פטורים מתשלומי מכס, אולם עם כניסתם של המוצרים לישראל טענו רשויות המכס, כי המוצרים לא סווגו, לדעתן, באופן נכון, וכעת יש לשלם מכס על המוצרים כתנאי לשחרורם.

 

במצב כזה ליבואן עומדת הזכות לשלם את המכס ולשחרר את הסחורה אגב מחאה ולהגיש תוך שלושה חודשים תביעה להחזר.

 

המכס תובע תשלום רטרואקטיבי? יש להוכיח כי פעולת היבוא נעשתה בתום לב

 

יבואן וותיק של מוצרי גלם לתעשייה, שלא היו מחוייבים במכס, קיבל ביום בהיר אחד דרישה לתשלום מכס על סחורה שהגיעה לנמל. לא רק שנדרש לשלם את המכס עבור אותו משלוח, אלא שהוא נדרש לשלם רטרואקטיבית עבור כל המשלוחים שייבא בעבר בטענה, כי הסיווג לאורך השנים היה שגוי. המכס דרש מאות אלפי שקלים להשלים את יתרת התשלום החסר.

 

במקרה כזה יש לפעול מול ועדת היבוא של רשות המכס ולהוכיח כי החסר לא נבע מחמת ידיעה בלתי נכונה שמסר היבואן, או מחמת שלא מסר ידיעה שהיה חייב למסור, וכן, שהיבואן לא ידע, ובנסיבות העניין לא היה צריך לדעת, על קיומו של החסר והוא מכר את הטובין בתום לב, לפני דרישת תשלום החסר במחיר שלא נכלל בו אותו חסר.

 

במקרה זה הגשנו בקשה מנומקת לרשות המכס, אשר השתכנעה כי אכן כל התנאים מתקיימים והצלחנו לבטל את דרישת התשלום.

 

יש חשד שחסרה סחורה? תבדוק לפני השחרור!

יבואן של מוצרי אלקטרוניקה נקרא לנמל לשחרר את הסחורה וגילה כי האריזה נפתחה. מייד עלה אצלו חשד שחלקים חסרים. מאחר ועמיל המכס של היבואן לא היה במקום והלקוח של היבואן היה לחוץ לקבל את הסחורה הוא החליט ליטול אותה ולהביאה לספירה במחסן שלו. שם התברר לו כי חסרים חלקים רבים וכי כרבע מערך הסחורה נעלם.

 

הבעיה היא כי לאחר שנוטלים את הסחורה קשה מאד להוכיח כי החסר נגרם על-ידי גורם אחר. לכן, כאשר עולה חשד, יש לבחון אם עדיף להזמין שמאי למקום טרם השחרור.

 

פרסום מוצר כמו בחו"ל? לא בהכרח מוגן בארץ!

 

לעיתים מגיעים אלי יבואנים, אשר קיבלו תביעה ייצוגית של מיליוני שקלים, או שהוטל עליהם עיצום כספי על-ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, משום שפרסמו מוצר מזון באופן שנחשב מטעה, על אף שבחו"ל אותו מוצר משווק באותו האופן ללא כל בעיה.

 

יש לציין, כי החוקים ביחס לפרסום מוצרים נבדלים במקומות שונים בעולם. בישראל למשל, אסור לפרסם מוצרי מזון ותוספי תזונה תוך ייחוס סגולות ריפוי

 

שימוש בתמונות של מותג בעת פרסום מוצר מיובא? בדוק אם מותר!

 

יותר ויותר עסקים ישראליים עוסקים בסחר מקוון ומציעים באמצעות אתר במרשתת את מרכולתם וביניהם מותגים מוכרים מחו"ל. האם ניתן להשתמש בפרסום מאתרים בחו"ל ולהעתיק את התמונות לאתר הישראלי בו נמכר המוצר?

 

פעולה זאת עלולה לחשוף את המפרסם לתביעה של הפרת קניין רוחני של היצרן או בעל זכויות במותג, בוודאי כאשר קיים בארץ יבואן רשמי של אותו מוצר. לכן חשוב לבדוק מי בעל הזכויות וכיצד ניתן להשתמש בתמונות או בלוגו של המוצר והאם וממי צריך לקבל רשות שימוש.

 

מכירת מוצר שאינו עומד בתקן ישראלי עלולה להוביל לאשום פלילי

 

מי שמוכר מוצרי חשמל מיובאים, שיובאו על-ידי אחר, אחראי לבדוק האם אותו מוצר עומד בהוראות התקינה הישראליות. אם לא יעשה כן, גם הוא חשוף לסנקציות שבמקרים מסוימים, למשל כאשר עלולה להיות בעיית בטיחות במוצר, עלולות להיות פליליות.

 

לקבוע מראש את חלוקת האחריות

 

לסיכום, עוד בטרם תחילת הליך היבוא היבואן חייב לברר את חוקיות היבוא של אותו מוצר שהוא מעוניין לייבא לישראל: האם המוצר חב במכס, האם נדרש תקן ואילו הוראות אחרות חלות לגביו. גם אם לכאורה תהליך היבוא מתנהל כשורה, יכולות להתעורר בעיות, בין היתר, בעת השחרור, הפרסום או השיווק.

 

חשוב שהיבואן יהיה מודע ויבין מיהם כל הגורמים שנוטלים חלק בשרשרת האספקה, במיוחד כאשר המוצר לא מגיע ישירות ממפעל היצרן. מידע זה חשוב על מנת שניתן יהיה להתחקות אחר "חיי המוצר" ולדעת למי לפנות בהתאם לסוגיה שמתעוררת.

 

כמו כן, יש להסדיר את היחסים, ככל שניתן, בין היבואן לבין כל אחד מן הצדדים לעסקה בהסכם מסודר.

 

העולם העסקי מתנהל בדרך של משא ומתן ועל היבואן לשקול את השיקולים המשפטיים לצד שיקולים כלכליים ואחרים. חשוב למצוא את האיזון הנכון בין כל העולמות בכדי שהעסק יוכל להתקדם ולצמוח בבטחה.

 

נוסח דומה פורסם במוסף סחר חוץ של עיתון "הארץ".

 

***

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. ההסבר של  הוראות  החוק  הינו  תמציתי  ואינו כולל את כל ההוראות. לקבלת ייעוץ משפטי במקרה  ספציפי יש לפנות לעורך דין.

עו"ד שושנה רבינוביץ הינה עורכת דין העוסקת בדיני צרכנות, משפט מסחרי ודיני מסחר בינלאומי.

shosh@law-sr.co.il ,www.law-sr.co.il רחוב אחד העם 35 תל אביב 03-7266111

משרדנו מעניק ייעוץ משפטי לעסקים בינוניים וקטנים,  מבצע בקרה וציות ועומד לרשות העסק באופן שוטף בכל שאלה או סוגיה.  

 

 

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.