שלי גליקליך-פוקס וקרן מיכאלי | "אודיט בקרה וביקורת" | מאמרי דעה | 23/04/2018

מדריך למעסיקים: כיצד להימנע מקנסות בנושאי דיני עבודה?

תקנות וחוקי העבודה משתנים ללא הרף בשוק דינמי ולעיתים קשה להספיק להתעדכן בעדכונים האחרונים. רק בשנה בחולפת, ניתנו קנסות בגובה של יותר מחצי מיליון ש"ח (!) למעסיקים שונים אשר הפרו תקנות שונות הקשורות ב"חוק הגברת האכיפה בדיני עבודה".
בכדי שהחברה שלכם לא תככב ברשימות משרד העבודה, בכותרות העיתונים או באמצעי התקשורת השונים הנה מספר טיפים השווים זהב, תרתי משמע, לכל מנכ"ל או בעלי תפקידים משפטיים בחברות השונות.

ההגנה הכי טובה היא ידיעה
כפי שאתם יודעים (ואם לא – זה בדיוק הזמן), אי ידיעת החוק אינו פוטרת מעונש.
לדוגמא, הידעתם והכרתם את המושג "פנקס חופשה"? אם לא – נעים מאוד, אם אין לכם פנקס חופשה בתוכנת השכר אתם צפויים לקנס של 5,000 בגין הפרה אחת בלבד!
הדבר נכון פי כמה וכמה כאשר מדובר בתקנות המסדירות יחסי עבודה, כחלק מ"חוק הגברת האכיפה בדיני עבודה". לכן, חשוב להכיר ולהיות ערים לחוק העבודה הישנים, החדשים והמשתנים לכל אורך הדרך.  מומלץ להיוועץ מדי פעם בפעם עם גורמים מקצועיים בעלי ידע וניסיון בתחום המשפטים, בין אם מדובר בעו"ד או בודק שכר מוסמך.

פסח הוא רק תירוץ
עשיתם "סדר" בתקנות ובחוקי העבודה? הגעתם למצב בו אתם יודעים את כל זכויות העובדים? מעולה! עכשיו זה הזמן ליישם ולהקפיד על אכיפת כל זכויות העובדים. שימו לב, במקרה זה, דין זכות קטנה כגדולה לכן אל תמעיטו בחשיבות תקנות הנראות יותר "טכניות כמו מסירת "הודעה לעובד" או פרסום תקנון הטרדה מינית.

יש לכם גם אחריות אישית
מעסיקים יקרים, אתם נושאים באחריות כבדה בתאגיד בו אתם עובדים ולא בכדי.
מוטלת עליכם חובה לעשות את המירב כדי למנוע מצב שבו זכויות העובדים בארגון נפגעות.
לצורך העניין, גם אם עובד אחד בארגון עובר על החוקים, אתם תצטרכו לתת על כך את הדין!
חובת הפיקוח והבקרה (למשל מינוי ממונה לעניין בדיקות שכר) היא חלק בלתי נפרד מתפקידכם, וככזה, עליכם להיות תמיד עם אצבע על הדופק, להיות בקיאים בחוקי העבודה ולדאוג לאכוף אותם. למשל, ארגונים רבים קיבלו קנסות על הפרה של "חוק שעות עבודה ומנוחה", כי ביקשו מהעובדים לעבוד בזמן המנוחה השבועית ללא היתר.

 

שגרה זה טוב, שגרת בדיקות זה מעולה
נהלים קבועים ובדיקות שוטפות גורמים לאכיפת חוקי העבודה ביתר קלות. כשהמערכת עובדת בצורה טובה, כל מה שצריך זה לבדוק ולבקר אתה מדי פעם - דבר הרבה נכון וחכם לעשות מאשר רק כשיש ביקורת או מתעורר צורך עקב עיצומים של עובדים. עשו לעצמכם מנהג של ביקורת פנימית מדי פעם, פעולה המייעלת את תהליכי העבודה ויוצרת סדר בארגון.

יישום של הטיפים הללו ייקנו לכם ידיעה שהארגון שלכם מתנהל בצורה תקינה, בריאה ויעילה!

 

נכתב ע"י שלי גליקליך-פוקס, רכזת תחום בדיקות שכר ודיני עבודה וקרן מיכאלי, אחראית פיתוח עסקי באודיט בקרה וביקורת. אודיט הינו משרד בוטיק המספק שירותי בודק שכר מוסמך, ביקורת פנים, ניהול סיכונים, ביקורת חקירתית, אכיפה מנהלית וציות, ביקורת מערכות מידע ועוד.

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.