לבנת קיזנר | מנהלת המכללה העסקית של לשכת המסחר ת"א | מאמרי דעה | 24/01/2018

כך פושטת הרגולציה על המגזר העסקי וחונקת את המשק

אחד המאבקים הקשים והחשובים ביותר של המגזר העסקי הוא המאבק בעודף הרגולציה. במקום להתפנות לפתח את העסקים, ליצור עוד מקומות עבודה, להגדיל את הפריון ולחזק את כלכלת מדינת ישראל, נאלץ המגזר העסקי להתמודד עם שטף בלתי פוסק, של עוד ועוד יוזמות רגולטוריות.

עוד שלוחה ועוד שלוחה של רגולציה עודפת מתפשטות בגופו הבריא של המגזר העסקי, מאכלות את זמנו, ממעטות מקומות עבודה, יוצרות יחס של זרות כלפי המדינה, ומתמרצות בעלי עסקים, שמסוגלים לכך, להעביר מקומות עבודה לחו"ל.

רגולציה, כעיקרון, נחוצה. השאלה היא שאלת המינון והאיזון, ובישראל כבר מזמן איבדנו את השפיות.

 

קבלו מספר עובדות שאולי לא ידעתם על הרגולציה במדינת ישראל:

1.מדינת ישראל הינה שיאנית העולם בהצעות חוק פרטיות

 על פי מחקר שערכה ד"ר חן פרידברג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה עולה, כי בתקופה של 17 שנה, בין שנת 1999 לשנת 2016 הוגשו בכנסת 23,819 הצעות חוק פרטיות. ישראל, כאמור, נמצאת במקום הראשון בעולם. אחריה, על פי אותו מחקר, איטליה עם כ-18,000 הצעות חוק פרטיות ולאחר מכן אוסטריה עם כ-6,000 הצעות חוק פרטיות.

 

2. מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדק ומצא כי קיימות 4,163 הצעות חוק פרטיות בכנסת הנוכחית בתקופה של פחות משנתיים!!

 המסמך מיום 20/4/2017 בדק את מספר הצעות החוק שהוגשו בכנסת ה-20 במשך כשנתיים מיום השבעתה (ב-31.3.2015), והעלה את הנתונים המאלפים הבאים:

  •  4,163 הצעות חוק פרטיות
  • 234 הצעות חוק ממשלתיות
  • 21 הצעות חוק מטעם וועדות

 מתוך שפע הצעות החקיקה הבלתי נתפס הזה, בעיקר הכמות של הצעות החוק הפרטיות, נמצא כמה מאותן הצעות נוספו בסופו של דבר לספר החוקים של מדינת ישראל:

  •  109 הצעות חוק פרטיות (2.6%)
  • 189 הצעות חוק ממשלתיות (80.7%)
  • 16 הצעות חוק מטעם וועדות (76%)

3. הרגולציה בתקופת הממשלה, הכנסת והרגולטורים הנוכחיים היא נדבך נוסף למבול הרגולציה, שכבר עבר ומאיים לשתק את הפעילות הכלכלית במשק

 חשוב להבין, שהחקיקה והרגולציה שעוברים הם בנוסף למה שכבר קיים בספר החוקים של מדינת ישראל. נדבך על נדבך בחומת החקיקה והרגולציה, כשאף אחד לא עצר לרגע אחד ובדק: האם אנחנו באמת צריכים את התוספת הזו? האם מה שכבר קיים לא מספיק? האם לא כדאי לקצץ ברגולציה הקיימת במקום להוסיף רגולציה חדשה?

 

4. הסיכון של המעסיק להפוך לעבריין פלילי גדל כל העת

הסיכוי של המעסיק במדינת ישראל להפוך לעבריין הוא במגמת עלייה ברורה.

יש כבר למעלה מ-1,000!!! עבירות פליליות בתחום הניהול העסקי, אם בתחום הגנת הסביבה (מעל 700), אם בתחום דיני העבודה (מעל 200) ואם בתחום הגנת הצרכן ויד המחוקק עוד נטויה.

 הניהול העסקי מותקף כל העת, ועוד ועוד פעולות לגיטימיות בתחום הניהול העסקי מוכתמות בכתם הפליליות.

 

5. הבנק העולמי קבע : ברואנדה ובקזחסטן קל יותר לעשות עסקים מאשר בישראל

 הבנק העולמי פרסם ביוני 2017 את הדירוג של מדד קלות עשיית העסקים (DOING BUSINESS) ובו צנחה ישראל למקום ה-54. בשנת 2006 דורגה ישראל במקום ה-26!!! מתברר, שעל פי הבנק העולמי קל יותר לעשות עסקים במדינות כמו רואנדה, קזחסטן ובלארוס מאשר בישראל.

 

6. ה-OECD: אסדרת שוק המוצרים בישראל היא הנוקשה ביותר מבין כל מדינות הארגון

דו"ח של ה-OECD  מחודש ינואר 2016 הגדיר את מדינת ישראל כ"מדינה שאסדרת שוק המוצרים בה היא הנוקשה ביותר מכל מדינות ה-OECD".

איזה משקיע שפוי בדעתו ירצה לשים את כספו במדינה שהרגולציה והאסדרה בה היא כל כך קשה? ואי אפשר לחשוד במדינות ה-OECD  שהן דואגות פחות לאזרחיהן ולא מאסדרות שווקים. רק שבישראל הנטייה היא, כמובן, ללכת אל הקצה.

 

7. החלטה 2118 של ממשלת ישראל להיאבק בעודף הרגולציה לא מיושמת

 על הרקע הזה של עודף החקיקה, הרגולציה והאסדרה במדינת ישראל, קיבלה ממשלת ישראל ביום 22.10.2014 החלטה משמעותית וחיונית, בת שני חלקים מרכזיים:

  • הפחתת הנטל הרגולטורי הקיים – תוכנית חומש על פיה תוך חמש שנים נטל הרגולציה יפחת ב- 25%. ;
  • הערכת השפעות רגולציה חדשה (RIA– REGULATORY IMPACT (ASSESMENT – לכל רגולציה חדשה, לרבות חקיקה, תקנים, נהלים, צווים ועוד, יש לצרף דו"ח, הבוחן את השפעות אותה רגולציה על המגזר העסקי לרבות חישוב הנטל הרגולטורי הצפוי מהרגולציה. כך למשל, יש לבחון שאין סתירות וחפיפות בין רגולציות; יש לקיים שיח עם בעלי העניין.

 

לצערנו יש פער בין ההחלטה שהתקבלה באוקטובר 2014 ליישומה בפועל, שהרי 22 חוקים ממשלתיים רגולטוריים עברו בכנסת ה-20 מאז התקבלה החלטה זו.

בשנת 2018 איגוד לשכות המסחר הציב לעצמו כיעד מרכזי להיאבק בעומס הרגולציה המושתת על המגזר העסקי . כמהלך פתיחה במאבק זה, הוחלט על כנס מחאה רב משתתפים שיערך ביום 5.02.2018, בשעה 10:00 ב"סינמטק בתל אביב", רח' הארבעה פינת קרליבך. לכנס יוזמנו אנשי עסקים אשר יספרו מדם ליבם על ההכבדות שהם חווים כתוצאה מעודף הרגולציה. אם גם אתם רוצים לעשות שינוי, הצטרפו אלינו למאבק חשוב זה . לפרטים נוספים חפשו בגוגל "התמנון" או היכנסו לאתר: http://tamnun.chamber.org.il/

למידע נוסף בתחום זה