עו"ד שלומי לויה | סמנכ"ל משפט וממשל באיגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 17/12/2017

מדוע צריך המשק לשלם את מחיר הכישלון בטבע?

 

אחת מספינות הדגל של המשק הישראלי, טבע, חווה את אחד המשברים הקשים ביותר בתולדותיה. כלי התקשורת מלאים בתקופה האחרונה בפרסומים בדבר גל אדיר של פיטורי עובדי החברה בישראל, שעננה שחורה וכבדה של חוסר וודאות וחששות מפני העתיד רובצת לפתחם. רק מי שליבו עשוי מאבן לא יכול להזדהות עם התחושות הקשות של עובדי טבע בישראל, שבכל רגע יכולים למצוא את עצמם בסיטואציה האיומה של אובדן מקום העבודה.

 

על הרקע הדברים כינסה הסתדרות העובדים הכללית מסיבת עיתונאים, בה הודיעה שבכוונתה להשבית את המשק ביום ראשון הקרוב למספר שעות עד לצהריים. ארגון העובדים הגדול במשק יוצא למאבק למען עובדי טבע. נהדר, לא?

אז זהו, שממש לא. המטרה היא סופר ראויה. הלוואי וכל עובדי טבע ימשיכו בעבודתם ואף עובד לא יפוטר. יחד עם זאת, האמצעי שנבחר הוא ממש לא מידתי ועומד בסתירה מוחלטת לדיני העבודה ולהלכות שנקבעו בפסיקה בעניין זכות השביתה.

 

ממתי ניתן לצאת בשביתה כללית כנגד מהלכים שמבוצעים בחברה פרטית? קיימים לא מעט אמצעים, לגיטימיים, של ארגון העובדים, במאבקו בהחלטות הנהלת החברה כמו למשל, להשבית את כל האתרים של חברת טבע בישראל. או לקיים אספות מחאה ו/או הפגנות כנגד הדירקטוריון של טבע ויש מהלכים נוספים כיד הדמיון הטובה על ארגון העובדים. לארגון העובדים יש לא מעט כלים כדי להכאיב לחברת טבע ולגרום לה לנזקים קשים. משפט העבודה מכיר במאבק זה כאמצעי כוח נגדי של העובדים שמבקשים לשנות החלטות של ההנהלה. פעולות כאלו הן בהחלט במתחם הסבירות.

 

 מה שלא סביר וממש לא לגיטימי הוא לגרור את המשק הישראלי כולו לסכסוך בטבע. מי נתן להסתדרות את הכוח לפצוע את המשק, להשבית מדינה שלמה ולו למספר שעות בשל סכסוך, כואב ככל שיהיה, בחברה פרטית?

 

 

ואין פוצה פה ומצפצף. האם זו הייתה כוונת הפסיקה, שהכירה בשביתת הזדהות קצרה? למנוע מאזרחי מדינת ישראל זכויות יסוד בסיסיות? לטעמנו, ברור שלא. מישהו הלך כמה צעדים רחוק מדי וחייבים לרסנו. 

 

כמו כן, המשבר בטבע רק מחזק את המאבק הצודק של איגוד לשכות המסחר בחוק לעידוד השקעות הון. טבע נהנתה לאורך השנים מהטבות מס מפליגות (על פי פרסומים - 22 מיליארד ₪ מאז 2006!), שחברות אחרות במשק יכולות רק לחלום עליהן. כבר התרענו שהחוק, באופן שערורייתי, לא מחייב שמירה על מקומות עבודה של העובדים כתנאי לקבלת ההטבות. בא המשבר בטבע והעניק לממשלה את הצידוק הטוב ביותר למהלך הנכון של ביטול חוק עידוד השקעות הון.    

 

חברי לשכת המסחר תל אביב והמרכז מוזמנים להסתייע בלשכה המשפטית ולקבל יעוץ משפטי ראשוני בתחומים: עסקים, צרכנות, סחר חוץ ודיני עבודה. ליצירת קשר לחצו כאן.

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.