ערן טל | מנהל תחום חברות הגז הקטנות, איגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 09/11/2017

מתכוננים לחורף: חימום בטוח בגז ביתי

בשנים האחרונות אנו נתקלים בשיטות חימום חדישות ובמוצרים חשמליים הפועלים על בסיס הגז הביתי: מחממי מים, הסקות מרכזיות ואף מייבשי כביסה. כולם מספקים פתרונות יעילים ומיידים לבתי מגורים.

קחו לדוגמה את דוד השמש המסורתי: בארץ שטופת שמש כשלנו, חצי שנה לפחות אנו יכולים להנות ממי מקלחת או כיור חמים ונעימים. דוד החשמל המוכר נותן לרוב מענה לא רע, אך לעיתים קיבולת הדוד אינה מספיקה לכל צרכי הבית.

אל מול דוד החשמל ניצב כיום מחמם המים באמצעות גז. מחמם המים מביא נוחות וחימום מידי של המים בגז הביתי. מים חמים שאינם נגמרים או מוגבלים, עד לכמות הגז הנמצאת בצובר הבניין.

יחד עם זאת ולמרות יתרונותיו, שימוש בגז הביתי טומן גם סיכון רב, ולכן חשוב להכיר ולפעול על פי כמה כללי בטיחות:

  • יש לבצע רכישה רק מספק גז מורשה. ספק גז מקבל את הסמכתו ממשרד התשתיות רק אם עמד בכל הקריטריונים והדרישות המחמירות. ספק מורשה חייב להעסיק רק טכנאי גז בעלי רישיון, להפעיל מוקד חירום ארצי לקבלת הודעות על דליפות גז וליקויי בטיחות, ולספק כיסוי ביטוחי כנדרש בחוק. בארץ קיימות מעל לעשרים חברות גז מורשות, אשר תורמות לתחרות גם על המחיר וגם על השירות.
  • התקנה וטיפול בגז צריכים להיעשות רק באמצעות ספקים מורשים וטכנאים בעלי רישיון. על ספק הגז לבדוק את מתקן הגז שלכם לפני חיבורו ולוודא שהוא אינו מסכן חיים או רכוש. ספק הגז אחראי לתקינות מתקן הגז, מחויב לספק שירות ואחזקה ולבצע בדיקות תקופתיות ללא עלות נוספת. בהתקנת כיריים חדשות יש לדרוש התקנה על ידי טכנאי גז מוסמך בלבד מהחברה ממנה נקנו.
  • חל איסור מוחלט להתקין או לאחסן מיכלי גז בתוך דירות מגורים בחדרי מדרגות, על גבי גגות, במרפסות, במחסנים ובמתחמים סגורים. אם נתקלת במצב שכזה, עליך לפנות אל ספק גז מורשה לסילוק הליקויי באופן מיידי.
  • אין לנתק את הצינור הגמיש בעת ניקיון הכיריים. אירועי גז רבים מתרחשים עקב תקלות ובעיות עם צינור הגז הגמיש. יש לדרוש בדיקה תקנית של הצינור על ידי ספק הגז אחת לחמש שנים, במהלכה יש לוודא שספק הגז מחליף את הצינור הגמיש המחבר את הכיריים ומחברו עם חבקים בשני קצותיו.GovXParagraph4
  • עבור מתקני הסקה וחימום (הפועלים על גז). יש לדרוש בדיקה תקנית של ספק הגז פעם בשנה עד לחמש שנים, תלוי בסוג המוצר.  

 

כל ההנחיות האלו מפורטות בהרחבה באתר משרד האנרגיה, ואני ממליץ בחום לעיין בהן.

יש לזכור שבטיחות בגז ביתי היא אינה בגדר המלצה - היא חובה!

אפשר לבדוק את יתרונות שיטות החימום החדשות, מומלץ לעודד אנרגיה נקייה יותר, וכדאי לבדוק וליהנות מן התחרות הקיימת במשק בתחום הגז הביתי, תוך שמירה על הבטיחות מעל לכל.
שיהיה לכולנו חורף חמים ונעים!

למידע נוסף בתחום זה