שי עמירה | מנהל אגף מחשוב באיגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 28/08/2017

כיצד מתגוננים מפני מתקפת סייבר?

בעולם הדיגיטלי שבו אנו חיים היום, כמעט כל פעולה מתבצעת און-ליין או נשמרת בענן. יחד עם הנוחות והזמינות שבדבר, קיים גם תמיד הסיכון כי וירוסים ותוכנות זדוניות עלולים לבצע מגוון גדול של פשעים דיגיטליים, כגון גניבת מידע, הצפנת מידע, גניבת כספים ואפילו השבתה של תחנות חשמל, שירותים ותשתיות. ברמה האישית הנזקים הם חמורים וכואבים בכיס, אך ברמה הארגונית הנזקים עלולים להיות עצומים, בלתי ניתנים לתיקון ומוערכים במיליוני דולרים.

עם הזמן, השימוש בכלים דיגיטליים הולך וגובר, ואנו נאלצים להתמודד עם כמות נתונים אדירה שנאגרת עוד ועוד. כמות המידע והנתונים של ארגונים ובתי עסק  הינה עצומה, ומי שנמצא בצד האחר של רשת האינטרנט עלול במקרה הפחות טוב להרוויח ממנה, ובמקרה המאוד לא טוב - להשתמש בה לרעה.

ישנו הבדל מאוד משמעותי בין הווירוסים שהיו עד לפני מספר שנים, שהיו גורמים לנזק במידע או במחשב האישי, לעומת הווירוסים שקיימים היום. מתקפות הסייבר שראינו לאחרונה פנו במכוון לארגונים ולבתי עסק שונים במטרה אחת - העברת כספים לגורם התוקף. הבדל נוסף הוא גם בהתמקדות התוקפים בארגונים ובתי עסק לעומת תקיפת משתמשים פרטיים.

 

התגוננות עסקים מפני מתקפת סייבר

 

מתקפות סייבר אלו ילכו ויתעצמו ויהיו הרבה יותר מתוחכמות וקשות לפיצוח ממה שראינו בתקופה האחרונה. ברגע שהאקרים החלו לגבות כסף עבור שחרור מידע או החזרת המידע לעסק או לאדם פרטי חסר אונים, החלה עליית מדרגה בכל נושא הפשעים הדיגיטליים וכמות התקיפות עלתה משמעותית.

חשוב לציין כי כל מה שקורה בגזרת הווירוסים והפשע הדיגיטלי הוא טרור לכל דבר ועניין, וכמו שאיננו יכולים למנוע טרור ב- 100% כך גם לא נוכל למנוע את המתקפה הבאה. מה שכן נוכל לעשות מבעוד מועד זה להגן על המידע הדיגיטלי שלנו ובכך לצמצם נזקים במקרה של מתקפה כזו.

אז מה כן ניתן לעשות על מנת להקשות על פושעים אלו להגיע למידע הדיגיטלי שלנו ולמנוע מתקפת סייבר ?

  • גבו את המידע שלכם. גיבוי תקין של מידע יכול להציל אתכם מנזקי וירוס קטלני ולהחזיר את המידע לקדמותו. וודאו כי הגיבוי שברשותכם תקין ונמצא במספר מקומות אחסון.
  • השתמשו בכלים טכנולוגים הקיימים בשוק, כגון:
    חומת אש יעילה, מערכות אנטי-וירוס, מערכות לסינון דואר אלקטרוני ומערכות ייעודיות אחרות המתמחות בהגנה מפני תוכנות כופר וקוד זדוני.
    בכל מקרה, חשוב להתייעץ עם חברת אבטחת המידע על הפתרון המתאים לעסק.
  • וודאו שכל המערכות שלכם מתעדכנות בכל תיקוני האבטחה הקיימים.
  • פתחו מודעות בקרב העובדים בארגון בנושאי אבטחת מידע: הסבירו להם על האיומים הקיימים ורעננו נהלים בנושא אבטחת מידע, המבהירים מהו השימוש הנכון והאפקטיבי בכלים הדיגיטליים העומדים לרשותנו.
  • בצעו סקר אבטחת מידע על מנת לגלות היכן החולשות של הרשת הארגונית שלכם - וטפלו בהן.
  • בצעו בקרה על תוכנות המותקנות על המחשבים ועל הרשאות המשתמשים בארגון באופן סדיר.

חשוב מאד לשים לב ולנקוט בכל הצעדים המפורטים על מנת להקשות כמה שיותר על מתקפת הסייבר הקרובה, וכמובן להיות מודעים לכל האיומים הקיימים ברשת בכל זמן נתון.

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.